Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-30, 15:14
  #1
Medlem
johanness avatar
jag ska hålla i en filmvisning framöver. filmerna finns på 2 DVD-er och projiceras med en beamer på en bioduk.

problemet är dock att jag måste spela upp filmtitlarna lite huller om buller: först spår 3 från DVD A, pausa, efter en stund spela spår 5 från DVD B, pausa, därefter spår 1 från DVD osv. förutom att det är pilligt blir det svårt att undvika skarvar.

ett sätt att lösa problemet är att använda två DVD-spelare kopplade till en videomixer och skicka videosignalen från mixern till beamern. men nog måste det väl finnas något program för Mac OS där man kan rippa de olika spåren, lägga dem i rätt ordning och skicka ut till beamern?

det enda jag hittat hittills är MXwendler, men det är på tok för dyrt och kan betydligt mer än jag egentligen behöver.

vet någon?
__________________
Senast redigerad av johannes 2012-06-30 kl. 15:17.
Citera
2012-06-30, 15:37
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Med risk för att jag missförstått: Du kan rippa dina DVD:s med Handbrake och sen lägga dom i en spellista i vilket program som helst egentligen, VLC, QT-player eller varför inte Niceplayer?

Du kan använda "remote" om du råkar ha en iOS pryl som iPhone eller så också.

Keynote brukar jag använda till liknande saker, med det är mer för filmer inom muntliga presentationer.
Citera
2012-07-01, 00:48
  #3
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Med risk för att jag missförstått: Du kan rippa dina DVD:s med Handbrake och sen lägga dom i en spellista i vilket program som helst egentligen, VLC, QT-player eller varför inte Niceplayer?

Du kan använda "remote" om du råkar ha en iOS pryl som iPhone eller så också.

Keynote brukar jag använda till liknande saker, med det är mer för filmer inom muntliga presentationer.
tack för tips! och med handbrake kan man alltså rippa enskilda spår från en dvd till filer som är spelbara i t ex vlc?
Citera
2012-07-01, 01:08
  #4
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
tack för tips! och med handbrake kan man alltså rippa enskilda spår från en dvd till filer som är spelbara i t ex vlc?
Jag tror att det finns en inställning för "chapters". Välj vilka du vill ha och köa upp för encode. Kanske går att koda ihop alla delar du vill ha och göra en fil av dom? Kommer inte ihåg, men Handbrakes FAQ borde ha svaren.

Det är lite höljt i dunkel vad ditt slutmål är, så det här är bara basics egentligen. Men det kommer nog fungera bra när du börjar pilla med det. Go Team!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback