2013-01-03, 22:42
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Får man fråga hur stor summa det handlar om? Du kan ju alltid skrämma med kronofogden eller polis, då blir det nog fart på det hela.

Det rör sig om 55 000kr sammanlagt.

Berätta mer? Kronofogden? Hur kan de hjälpa mig.
Citera
2013-01-03, 22:45
Medlem
Bongomans avatar
Kronofogden handlägger alla vräkningar. Du måste varna att du vräker, jag tror 1 månad, innan och sedan är det bara att köra på. Inkassobrev och påminnelser krävs inte för hyror.
Citera
2013-01-03, 22:47
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Kronofogden handlägger alla vräkningar. Du måste varna att du vräker, jag tror 1 månad, innan och sedan är det bara att köra på. Inkassobrev och påminnelser krävs inte för hyror.
Vid vräkning, förlorar jag då min 55 000 kr?
Har han (hyresgästen) inte rätt till 3 månader innan vräkning?
Citera
2013-01-03, 22:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerTattoo
Vid vräkning, förlorar jag då min 55 000 kr?
Nej, det är något du kan ta via kronofogden.
Citera
2013-01-03, 23:25
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej, det är något du kan ta via kronofogden.
Jaha, "säljer" jag min skuld till dem? Jag har inte skickat inkasso eller ngt innan, hur ska jag bevisa att hon är skyldig mig 55000kr?
Citera
2013-01-03, 23:32
Medlem
Citat:
Jaha, "säljer" jag min skuld till dem? Jag har inte skickat inkasso eller ngt innan, hur ska jag bevisa att hon är skyldig mig 55000kr?

Hyreskontraktet
Citera
2013-01-03, 23:39
Medlem
Polyklorfenols avatar
http://www.kronofogden.se/Avhysning.html
Citera
2013-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Det är ju upp till din hyresgäst att bevisa att hon har betalt.
ärendet du skickar till fogden kan hon bestrida om hon anser att det är orätt och då får du ta det till tinget för och fastställa skulden.
Där måste hon bevisa att dom pengarna är inbetalda till dig.
Du behöver inte skicka en skuld till inkasso och du bara går och ansöker hos fogden
det du ska göra dock är att helt enkelt säga upp ditt kontrakt med hyresgästen skriftligt.
enligt lag har hon en månad på sig att betala in hela hyresskulden på 30 dagar sedan hon blev delgiven brevet och betalar hon återfår hon besittningsrätten. Betalar hon inte ber du fogden vräka henne
Citera
2013-01-04, 16:22
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
Det är ju upp till din hyresgäst att bevisa att hon har betalt.
ärendet du skickar till fogden kan hon bestrida om hon anser att det är orätt och då får du ta det till tinget för och fastställa skulden.
Där måste hon bevisa att dom pengarna är inbetalda till dig.
Du behöver inte skicka en skuld till inkasso och du bara går och ansöker hos fogden
det du ska göra dock är att helt enkelt säga upp ditt kontrakt med hyresgästen skriftligt.
enligt lag har hon en månad på sig att betala in hela hyresskulden på 30 dagar sedan hon blev delgiven brevet och betalar hon återfår hon besittningsrätten. Betalar hon inte ber du fogden vräka henne
Skulle det funka med ett SMS?
Citera
2013-01-04, 16:36
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Nej...skulle råda dig att ta kontakt med en advokat eller jurist för hjälp så att du inte fockar upp
eftersom du verkar sakna basala kunskaper. Varför har du väntat så länge?

Du kan göra en uppsägning genom att ansöka om handräckning och betalningsföreläggande hos KFM.

Notera att sociala behöver underrättas.

Tillämplig lag:

(12 kap 42-44 § jordabalken)

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm
Citera
2013-01-04, 16:41
Medlem
felstavadds avatar
Citat:

Skriftligt, alltid skriftligt, överlämnat/postat till personen i frågas hemadress om det handlar om en annan lokal än bostad, samt spara kopior och dokumentera allt du gör, tid/datum/samtal/brev så du har allt klart för dig ifall det skulle strula.
Citera
2013-01-04, 16:42
Medlem
NoggerTattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Nej...skulle råda dig att ta kontakt med en advokat eller jurist för hjälp så att du inte fockar upp
eftersom du verkar sakna basala kunskaper. Varför har du väntat så länge?

Du kan göra en uppsägning genom att ansöka om handräckning och betalningsföreläggande hos KFM.

Notera att sociala behöver underrättas.

Tillämplig lag:

(12 kap 42-44 § jordabalken)

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm
Inte beroende av de pengarna, har pengar så det räcker nu. Men jag vill inte bli utnyttjad det är därför.

Och aldrig någonsin att jag skulle betala ngn advokat eller liknande
det tar ju mer än vad de förtjänar för ett sånt litet arbete, jag kan ju bara fråga er på fkashback.

Jag skickade ett SMS om att jag ville ha in hela betalningens summan senast 31 Jan.
Senast redigerad av NoggerTattoo 2013-01-04 kl. 17:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in