2012-06-30, 09:03
Medlem
Betongbarns avatar
Hej FlashBack.

Skapar denna tråd för jag behöver råd.

Några ungar på gatan kom fram till mig med en kattunge runt 21:00 igårkväll, kattungen ser ut att vara 3-4 veckor gammal.
Ungarna hade fått den av en alkoholistkärring av bara farten, sen insett att det var lite för mycket jobb för dem, ungarna var cirka 10 år gamla.

Djurvän som man är har man tagit hem katten, köpt lite juniorkattmat och mjölkersättning.
Jag uppehåller mig för tillfället i en etta där det bor två fullvuxna honkatter (kattungen är också hona), dom är inte speciellt glada i den nya kamraten men gör inte mer än att fräsa lite åt den.

Jag har själv aldrig haft katt, ringde igår djursjukhuset som sa att dom inte tar emot den så länge den är frisk, och så vitt jag kan se är den fullt frisk, den springer, jamar, äter, dricker, pissar och skiter som jag antar att kattungar ska göra.

Alternativen jag fick av djursjukhuset var 1: Släpp ut den på gatan igen, 2: Ge den till polisen för avlivning, 3: Ta hand om den själv, 4: Ta hand om den själv tills ett kattboende kan ta över.

Katten saknar ID märkning, misstänker att denna alkoholistkärring föder upp katter och bara släpper ut dem på gatan (ja, jag ska försöka leta upp ungarna och ta reda på var hon bor så hon blir anmäld, det är väl inte mer än rätt?).

Nu till min fråga.

Jag jobbar vardagar 8-16, kan inte ha med katten på jobbet, ska ringa ett katthem idag men det verkar som dom allt som oftast är fullbellagda, jag har inte hjärta att lämna in katten till polisen så dom tar livet av den.

VAD GÖR JAG? (som sagt, bor i lägenhet med katter, men dom är inte mina, jag kan INGENTING om katter, är hundmänniska).

Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av Betongbarn 2012-06-30 kl. 09:06.
Citera
2012-06-30, 09:10
Medlem
kallekulakilles avatar
1: Släpp ut den på gatan igen.

Så är det "problemet" ur världen
Citera
2012-06-30, 09:20
Medlem
Kolla med nära och kära om dom vill ha en liten kattvalp. Enligt lag så är den där katten för ung för att ge bort så du kan inte annonsera på blocket. Testa även RYS här på fb, det finns garanterat någon som kan ta hand om den.
Citera
2012-06-30, 09:26
Medlem
kallekulakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Kolla med nära och kära om dom vill ha en liten kattvalp. Enligt lag så är den där katten för ung för att ge bort så du kan inte annonsera på blocket. Testa även RYS här på fb, det finns garanterat någon som kan ta hand om den.
Det tror jag säkert...
https://www.flashback.org/f174
Citera
2012-06-30, 10:11
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekulakille
1: Släpp ut den på gatan igen.

Så är det "problemet" ur världen

Vill som sagt inte lämna katten till ett sådant öde.

Citat:
Ursprungligen postat av GoMute

Har redan tänkt igenom detta, men de närstående jag har här i krokarna är kattallergiker.

Ska åka upp till ett katthem om några timmar, som tidigare nämnt är det förmodligen fullbellagt, men tänkte sätta upp den i kö och fråga om råd.

Min stora fråga egentligen är: Om jag måste ta hand om den en tid framöver, hur ska jag göra för att den ska klara sig medan jag är på jobbet på vardagar (åker hemifrån 7, är hemma vid halv sex på kvällen).

Fan vad empati är jobbigt ibland, har redan fattat tycka för det lilla livet
Citera
2012-06-30, 10:12
Medlem
ViciousDeliciouss avatar
Var i Sverige är du?
Citera
2012-06-30, 10:15
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViciousDelicious
Var i Sverige är du?

Vill inte outa mig för mycket här paranoid som jag är, men jag uppehåller mig i västra skåne.

Dvs Lund, Helsingborg, Landskrona, Malmö - trakterna.
Citera
2012-06-30, 10:24
Medlem
MeFfss avatar
Jag har själv 6 kattungar hemma som är runt 4veckor gamla. Det är mycket jobb nu när dom börjar tulta runt.
Köp mjau blötmat som du mosar ut med en gaffel på en flat tallrik och ha en egen (låg) kattlåda åt ungen. Om du har möjlighet så avgränsa utrymmet för den lilla där det är "barnsäkrat". Den behöver mycket närhet nu så var med den så mycket du kan.

Vart i landet finns du? Vill du inte skriva sånt öppet så kan du privva mig så ska vi se om jag inte kan hjälpa dig.
Citera
2012-06-30, 10:26
Medlem
Svidmyras avatar
Lägg ut en blänk här på HITTEKATTSAKUTEN:
http://www.kattforum.se/viewforum.php?f=13&sid=72b07c5c08e73458f7fa8f82917 8d908

Du kan också skriva och fråga vad du ska göra på:
http://www.katter.nu
(klicka på "Diskutera" som du hittar näst längst ner i menyn tv)

Ett tredje alternativ är att kontakta lokaltidningen och be dem köra gullegullvalsen, då brukar det dyka upp massor av ömhjärtade (och faktiskt också en del vettiga och kunniga) personer som gärna tar hand om en söt kattunge. Passa dig för barnfamiljer med tjatiga ungar bara, såna ska inte ha djur över huvud taget.
Citera
2012-06-30, 10:31
Medlem
FBMinchias avatar
Finns tydligen ett par katthem i ditt område, något borde väl kunna hjälpa?
http://www.katter.nu/sv/katthem.htm
Citera
2012-06-30, 10:48
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeFfs
Jag har själv 6 kattungar hemma som är runt 4veckor gamla. Det är mycket jobb nu när dom börjar tulta runt.
Köp mjau blötmat som du mosar ut med en gaffel på en flat tallrik och ha en egen (låg) kattlåda åt ungen. Om du har möjlighet så avgränsa utrymmet för den lilla där det är "barnsäkrat". Den behöver mycket närhet nu så var med den så mycket du kan.

Vart i landet finns du? Vill du inte skriva sånt öppet så kan du privva mig så ska vi se om jag inte kan hjälpa dig.

Bor i Västra Skåne.
Har köpt Whiskas juniormat och gjort precis som du sa, blötlagt och mosat till småbitar.
Har gett den mjölkersättning och vatten också och den äter som en galning.
Försökte hoppa från soffan till bordet för att sno min frukostmacka också

Ang det jag fet-stilade: Jag kan bygga en liten avgränsad inhängnad där den har mat, vatten och allt sånt den behöver, men jag jobbar som sagt och är hemifrån mellan 07.00 och 17.30 på vardagar, då kan jag varken ge den närhet, mat eller annat, hur klarar katten det? ....

Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Lägg ut en blänk här på HITTEKATTSAKUTEN:
http://www.kattforum.se/viewforum.php?f=13&sid=72b07c5c08e73458f7fa8f82917 8d908

Du kan också skriva och fråga vad du ska göra på:
http://www.katter.nu
(klicka på "Diskutera" som du hittar näst längst ner i menyn tv)

Ett tredje alternativ är att kontakta lokaltidningen och be dem köra gullegullvalsen, då brukar det dyka upp massor av ömhjärtade (och faktiskt också en del vettiga och kunniga) personer som gärna tar hand om en söt kattunge. Passa dig för barnfamiljer med tjatiga ungar bara, såna ska inte ha djur över huvud taget.

Pallar inte lokaltidning, hatar att synas offentligt.
Men forumet ska jag kolla på, tack för tipset!.

Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Finns tydligen ett par katthem i ditt område, något borde väl kunna hjälpa?
http://www.katter.nu/sv/katthem.htm

Ska åka upp till ett sådant nu och kolla vilka möjligheter som finns, om de inte kan ta emot kattungen kanske de åtminstone kan kolla att den verkar frisk och sätta upp den i kö.
Citera
2012-06-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Vill som sagt inte lämna katten till ett sådant öde.

Har redan tänkt igenom detta, men de närstående jag har här i krokarna är kattallergiker.

Ska åka upp till ett katthem om några timmar, som tidigare nämnt är det förmodligen fullbellagt, men tänkte sätta upp den i kö och fråga om råd.

Min stora fråga egentligen är: Om jag måste ta hand om den en tid framöver, hur ska jag göra för att den ska klara sig medan jag är på jobbet på vardagar (åker hemifrån 7, är hemma vid halv sex på kvällen).

Fan vad empati är jobbigt ibland, har redan fattat tycka för det lilla livet

Det är svårt med kattkultingar då de behöver en hel del närhet. Mitt råd är att lämna radion på och kanske införskaffa en billigare värmefilt och linda jättefluffiga filtar runt om den så katten kan känna lite värme iaf? Annars så kan du alltid krama ihjäl krabaten varje sekund du är hemma och hoppas att det räcker! Om du har en trädgård så är det jättebra att låta dörren vara öppen (om det är inhängnat dvs), det alltid finns något nytt att upptäcka där. Jag har haft halvt övergivna kattungar men dessa har hållt till på en gård och där var dom så upptagna av att upptäcka och leka så det krävdes väldigt lite närhet innan dom blev helt självständiga.

Fixa massa leksaker och lådor som du kan lägga i kombinationer (läs huller om buller så den har något att göra. Ditt hem må se ut som ett slagfält varje kväll du kommer hem men för mig så är det ett litet pris att betala!

Jag hoppas att det löser sig och att kissen får en fin framtid!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in