Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-29, 23:45
Medlem
Hur viktigt är det att skaffa UV filter för sitt objektiv på sin systemkamera? Kan objektivet gå sönder på något sett om jag inte har det?

Är nybörjare.

Tack!
Citera
2012-06-29, 23:53
Medlem
Goldmanns avatar
Dels blir det bättre bilder med ett UV el A1 filter o dels skyddar man objektivet. Alla fotografer har det. Tveka inte köp.
Citera
2012-06-29, 23:55
Medlem
superflash2s avatar
Det skyddar ju mot repor och att smuts kommer på linsen och om du råkar stöta emot något och UV-filtret så är det ju klart billigare att köpa nytt filter än att byta lins på objektivet. UV-filter är väldigt användbart på det viset och jag ser inte varför man inte skulle använda det.. billiga filter hittar du t.ex. på dealextreme: http://www.dealextreme.com/c/lenses-filters-1511
Citera
2012-06-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflash2
Det skyddar ju mot repor och att smuts kommer på linsen och om du råkar stöta emot något och UV-filtret så är det ju klart billigare att köpa nytt filter än att byta lins på objektivet. UV-filter är väldigt användbart på det viset och jag ser inte varför man inte skulle använda det.. billiga filter hittar du t.ex. på dealextreme: http://www.dealextreme.com/c/lenses-filters-1511

Okej. Lutar åt att jag slår till på ett UV filter. Blir det stor skillnad bildvis?
Citera
2012-06-30, 00:15
Medlem
cpskadans avatar
Som ovanstående skrivit.

Den huvudsakliga anledningen till att det sitter ett UV-filter på mina objektiv är just för att skydda om man, mot förmodan, någon gång skulle komma emot något.

Hände en gång när jag var i Indien och fotograferade tigrar. Hade smugit runt i djungeln i åtskilliga dagar, min frystorkade mat hade tagit slut 5 dagar tidigare. Då, äntligen, kom jag fram till den ytterst hemligt avlägsna plats där ett tigerpar nyss hade fått ungar. Mitt blod frös till is när jag skymtade den lysande, neonorangea, färgen genom de fuktdrypande djungelbladen. La mig sakta ner och försökte bli ett med undervegitationen. Kändes som jag hade legat i flera timmar innan jag äntligen vågade åla mig iväg mot en liten förhöjning i terrängen. Allting gick bra de ynka 15 meter jag ljudlöst, likt en huggorm, ålade mig igenom. Med kameran i högsta hugg reste jag mig sakta upp och återsåg en av tigrarna cirka 30 meter ifrån mig. Med ett leende på läpparna tänkte jag "Nu jävlar.. Nu jävlar får jag mitt livs bästa bilder.." Då från min buk genomförde mina tarmar de mest högljudda peristaltiska rörelser jag någonsin hört... Jag reste sakta blicken ifrån marken och såg hur tigern redan var påväg emot mig... Nu var det kört, "Nu är jag död", tänkte jag. Men, som ett mirakel, då tigern flög igenom luften mot mig, höjde jag min kamera och UV-filtret hamnade rakt på tigerns nos och splittrades i tusen små skärvor. Tigern blev underbart förvånad och jag kutade därifrån så snabb jag kunde. Efter 7 dagars, språngmarsch genom djungeln och sporadiskt ätandes larver och annat djungeldyl, återsåg jag civilisationen igen.

Nu vet du hur viktigt det kan vara att ha ett UV-filter.
Senast redigerad av cpskadan 2012-06-30 kl. 00:17.
Citera
2012-06-30, 00:44
Medlem
Norrlaningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Dels blir det bättre bilder med ett UV el A1 filter o dels skyddar man objektivet. Alla fotografer har det. Tveka inte köp.

Varför kan folk inte lära sig, med UV filter blir det inte bättre bilder. Det blir en väldigt väldigt väldigt(notera väldigt) lite sämre bild med uv-filter. Förr då man hade analoga kameror var det viktigare men nu med digitala spelar det ingen roll.

Anledningen till att man har det är för att det är en extremt billig försäkring. Tänk om du har ett objektiv för 10kkr. Du smäller in linsen i valfritt objekt. Istället för att objektivlinsen går sönder spricker bara uv-filtret. Byter ut filtret för 300kr istället för 10kkr. Grattis!

Ja texten är flummig men orkar inte bry mig. Trött efter 12h arbetspass..
Citera
2012-06-30, 01:33
Medlem
Paijters avatar
Med UV-filter blir det sämre skärpa och sämre motljusegenskaper. Bara till att testa fotografera en lyktstolpe under natten med och utan UV-filter. Ju billigare filter, desto mer "flares" får man.

Angående tesen att UV-filter skyddar frontlinsen är det en sanning med modifikation. Ja, UV-filtret skyddar mot smuts och väta. Går det sönder däremot kan glasskärvorna mycket väl repa frontlinsen betydligt mer än vad som skulle skett utan UV-filter.

Jag använder alltid ett motljusskydd istället. Inga fingrar som kommer in, grenar och blad undviks. Dessutom får jag bättre motljusegenskaper och ingen bildförsämring. Skulle jag skita ned frontlinsen med spindelnät eller annat är det bara till att putsa av med mikrofiberduk, sprit och andedräkt. Inga repor hittills på fem år.

De gånger jag använder UV-filter är när jag fotar demonstrationer där folk kan fingra litet för mycket eller kasta färgbomber, alternativ om jag fotograferar där väta och sand kan leta sig fram till frontlinsen. En del av Canons objektiv (EF17-40/4L) behöver t.ex. UV-filter för att komplettera väderskyddet.
Senast redigerad av Paijter 2012-06-30 kl. 01:36.
Citera
2012-06-30, 02:00
Medlem
systems avatar
UV-filter = Ultra violence filter

Bra om kameran hanteras av folk som inte är varsamma. För den normale fotografen är UV-filter inte bara en onödig kostnad, utan även en bildförsämrare.
Citera
2012-07-31, 17:41
Medlem
similes avatar
Som system skrev så kommer det bli liite sämre kvalité på bilderna om man sätter dit ett UV-filter. Själv kör jag utan, ser ingen anledning till att skaffa ett. Om man tar hand om sin kamera varsamt, använder objektiv locket när man inte använder kameran, så är ett UV-filter onödigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in