2012-06-29, 22:26
Medlem
craschpangbooms avatar
Har befälet över ett gäng ungdomar i åldern 15-18 och min uppgift är att få dessa att göra nödvändigt trädgårdsarbete på en stor mycket stor tomt som innehåller väldigt mycket högt gräs, till detta har vi fått tre stycken riktiga skräptrimrar, de billigaste bensintrimrarna från ÖoB för att vara tydlig. Och den där tråden man stoppar i går av gång på gång, detta gör ju naturligtvis att de blir frustrerade och sätter sig och gör ingenting, vilket inte ser så bra ut, och inte är så roligt heller för den delen.

Hört mig för lite och det finns inget direkt intresse av de högre makterna att inhandla märkestrimrar för över tusenlappen,
Så jag har lekt lite med tanken att knyta fast två lagom långa ståltrådar istället för den där bedrövliga plasttråden Jag kan ge mig fan på att det skulle att vara bra mycket mer effektivt men frågan är ju om jag tar någon risk genom att göra detta, det får hellre gå långsamt och trögt än att någon utav dem får vaden upprispad utav ståltråd...

Så jag undrar lite om det är farligt att byta plasttråden mot ståltråd helt enkelt
Citera
2012-06-29, 22:32
Medlem
Trollsvamps avatar
Jag tror tyvärr inte att det är en vidare bra idé. Lite dels för att ståltråden är hårdare och kan göra skada på trimmern och att den kan ge personskador pga skvättande "metallflisor". Men testa och återkom med resultat vetja =)
Citera
2012-06-29, 22:48
Medlem
Lakritspuckos avatar
Jag har testat, fungerar inge vidare.
Jag köpte en skräptrimmer förra sommaren. Medföljande tråd gick av innan man knappt börjat. Ruttnade duktigt efter några rullar och testade ståltråd och allt möjligt skit jag hade. Ståltråden hade sönder skyddet vid tråden men gick av lika fort. Nästa gång jag köper en trimmer så ska jag inte snåla. Jag klipper hellre med kökssaxen.
Citera
2012-06-29, 23:04
Medlem
Hårbolls avatar
Men köp trimmertråd av god kvalitet och kanske något grövre dimension och rulla upp i din billiga trimmer ffs.
Citera
2012-06-29, 23:21
Medlem
craschpangbooms avatar
Köra tråd från Husquvarna eller dylikt i en kinatrimmer funkar inte, det var det första vi provade med, tråden går inte in i hålen och även om man holkar ur lite utav plasten så orkar inte trimmern gå med den tråden och dör på grund utav överhettning och börjar låta som en risig fyrtaktscross

Testar väl en sväng själv så får knattarna kämpa på med skräpet tillsvidare
Citera
2012-06-29, 23:24
Medlem
sommarlovs avatar
Ge ungdomarna en varsin LIE, ger dom styrka och balans efter några dagars svettande!
Citera
2012-06-29, 23:30
Medlem
Vandalizers avatar
Du bör ha hel täckande skydd då, plast skiten har en tendens att sprätta upp i ansiktet
Citera
2012-06-29, 23:30
Medlem
grovsmides avatar
Ring kundvårdande instans på kinesfabriken så får du hjälp, du måste fått ett måndagsex.
Citera
2012-06-30, 06:11
Moderator
v50s avatar
Kan vara värt att påpeka att om du monterar en ståltråd och det leder till personskador så lär du och de du jobbar åt ligga risigt till ni lär få arbetsmiljöverket på halsen samt riskera polisanmälan också.

Har ni provat andra trimmertrådar från andra tillverkare än husqvarna som har tunnare tråd det bör finnas någon tillverkare som har bättre kvalitet än den ni köper nu frågan är bara vem.
Citera
2012-06-30, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ge ungdomarna en varsin LIE, ger dom styrka och balans efter några dagars svettande!

ingen dum ide

har även sett någon form av kevlartrådar som man monterar på trimmerhuvudet.

funderar även på en gräskniv för att använda där det är riktigt tjock vegetation.
Senast redigerad av greenfighter 2012-06-30 kl. 06:44.
Citera
2012-06-30, 07:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Toppen, det var även min första tanke!
Bara det finns det någon som kan lära kidsen hantera lien, utan utbildning kan det bli en blodig historia.
Citera
2012-06-30, 07:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Toppen, det var även min första tanke!
Bara det finns det någon som kan lära kidsen hantera lien, utan utbildning kan det bli en blodig historia.

En trimmer används främst i områden där en gräsklippare ej kommer åt dvs nära väggar och runt buskar så en lie är knappast ett alternativ här, möjligen skulle några saxar i lämplig storlek fungera alternativ en kniv fast det är knappast aktuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in