2012-06-30, 11:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Då kan jag informera TS om att det finns en massa olika varianter av tråd till trimmers.

Den jag tyckte var bäst var en lagom tjock tråd med en ganska tunn ståltråd i mitten, detta för att förhindra att hela tråden kunde gå av och man då var tvungen att öppna hållaren där tråden sitter, då märkte man efter ett tag när en del av tråden hade förbrukats, och på så vis kunde man mata ut lite mer. Sedan tjockare tråd klarar mer, då ska man mäta hur tjock tråd man kan ha, sedan skaffar man bättre. Det är inte dyrt att köpa annat tråd, finns på de flesta ställen.

Sedan kan jag ju lägga till att det är frågan om lite teknik som du kanske kan kan lära ut. Är gräset mycket långt, t.ex. 0,5 meter eller mer så ska man INTE köra på högsta fart och tro att man kan meja ner allt lätt. Det är oftast därför tråden också går av. För även tjock tråd går av om man kör för hårt.

Så man ska ta det lugnt och låta maskinen göra jobbet och inte driva på för hårt, man gör rätt om tråden INTE går av och man kan hålla ett ganska bra tempo när man avverkar stora gräsytor. Maskinen måste "äta" sig in i gräset och mala ner det nära marken för att det ska falla åt sidan. Lite som när man förr i tiden använde lie för att ta bort långt gräs, vilket funkar bra idag också.

Sedan är det inte meningen att maskinerna ska gå på högvarv hela tiden, det mår dem inte bra av. Därav man gasar på, släpper, gasar på släpper osv. Inte konstant högvarv och sedan försöka klippa, då är det inte konstigt tråden går av.
Senast redigerad av DennisOlof 2012-06-30 kl. 11:05.
Citera
2012-06-30, 12:16
Medlem
breakbabess avatar
Köp en triangelklinga istället, funkar fint att kapa gräs med, och även buskar upp till cirka 5cm.

Den kan du ha förevigt!
Citera
2012-06-30, 13:51
Medlem
craschpangbooms avatar
Med tanke på att jag knappt själv vet hur man hanterar en lie kommer jag inte låta ungdomarna få svinga sig blodiga med dödens vapen, men experimentera med tråden kommer jag absolut försöka mig på, och ståltråds-idén släpper jag inte riktigt innan jag sett att den inte funkar

Tackar så mycket för alla råd!
Citera
2012-06-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Köp en triangelklinga istället, funkar fint att kapa gräs med, och även buskar upp till cirka 5cm.

Den kan du ha förevigt!

+1

Röjsåg säger jag bara!
Citera
2012-06-30, 17:04
Medlem
craschpangbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes

Den kan du ha förevigt!
Sen är ju frågan om man vågar utrusta en femtonåring med en klinga.. skulle inte se så bra ut på CV:t
Citera
2012-06-30, 20:32
Medlem
DennisOlofs avatar
En klinga är bra till röjsåg men den är ju ännu mer farlig än tråd, om man inte hanterar den på rätt sätt, så bättre tråd är att föredra om det löser problemet.

Klingan fungerar mer som en lie antar jag, och att det är just en sådan man ska köra med om man ska ta riktigt långt och tjockt gräs osv. I normala fall så brukar man ju inte använda röjsåg till det, i alla fall inte ofta. Är det enormt stora ytor bör man välja andra maskiner eller verktyg som är mycket mer effektivare och tar mycket större ytor, typ lantbruksmaskiner.

TS, fixa bättre tråd så kanske allt löser sig.

Och lie ska dom nog inte hantera, lär dyka upp i lokalblaskan, typ "kids jagade katter med lie"
Citera
2012-07-01, 08:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craschpangboom
Med tanke på att jag knappt själv vet hur man hanterar en lie kommer jag inte låta ungdomarna få svinga sig blodiga med dödens vapen, men experimentera med tråden kommer jag absolut försöka mig på, och ståltråds-idén släpper jag inte riktigt innan jag sett att den inte funkar

Tackar så mycket för alla råd!
En tanke bara, vore jag som ts skulle jag omdelbums släppa tanken på ståltråd i trimmern!
Skulle det inträffa någon olycka under röjningsarbetet och det kommer ut att ts har experimenterat med ståltråd så kommer det att "ta hus i helvete". Detta oavsett om ståltråden har någon betydelse för olycksförloppet eller ej.
Citera
2012-07-01, 10:03
Medlem
Nathurams avatar
Säg som det är nu. Dom är alla samhällstjänst dömda minderåriga eller hur?

Säg åt dom att gräset går att röka. Då drar dom alla kniv och sedan är hela området klippt och klart på 5 minuter utan maskiner
Citera
2012-07-01, 12:06
Medlem
DennisOlofs avatar
Nathuram hahaha, dagens trådsvar
Citera
2012-07-01, 13:32
Medlem
craschpangbooms avatar
släpper ståltrådstramset nu, fått tillåtelse att inhandla någonting rejälare som någon redan påpekat så är det dumt att riskera både sin egen och andras säkerhet. Någon som har bra tips på en bra rejäl trimmer som kostar 1-2 papp föresten? står och väger lite mellan en Stiga 25 cc och en Meec 42 cc...

I vilket fall tackar jag och bockar för alla tips och råd
Citera
2012-07-02, 21:38
Medlem
snorbasses avatar
När vi har sommarjobbare på mitt jobb får de som sig bör måla och framför allt klippa gräs.
Tyvärr är det ofta curlade 15-17 åringar som aldrig hållt i verktyg, än mindre maskiner.

När de ska köra trimmer brukar de ofta hålla gasen i botten, trycka ut så mycket tråd det går, och sen i våldsamma svep attackera gräs, buskar, små träd, stenar, skräp osv. Om något (t.ex ett litet träd) inte går av på andra svepet så står dom gärna och nöter tills något går sönder (ofta tråden)

Med det vill jag säga att man kanske ska se över deras teknik

Annars finns det säkert kvalitetstråd i rätt dimension.

Ang meec och stiga vet jag inte, mer än att jag har kört sönder två meec mutterdragare på två dagar. Sen inköptes en Makita som tog ett år att köra sönder.

Men de kanske har bättre kvalle på grästrimmers.
Citera
2012-07-03, 19:39
Medlem
DennisOlofs avatar
snorbasse så må det vara. Men bara man visar dem hur man gör och dom får prova själv så brukar de flesta lära sig ganska snabbt.

Vem vill inte vara bekväm och lat, det är trevligare, går fortare, och innebär mindre jobb om man gör rätt med maskinen. Mindre arbetsbelastning för föraren och maskinen får jobba mer (eller som den är tänkt att jobba). Båda vinner på det så att säga.

craschpangboom se om du inte kan få tag i en begagnad husqvarna, jonsered eller Stihl. Dom är riktigt bra, men nya sådana är dock dyra. Begagnade riktigt bra priser på blocket oftast.

Tänk på att det viktiga med en röjsåg är att den är bekväm, ordentlig sele, och inte tumgas på handtaget (alltså som man vrider höger vänster på för att gasa). Dessa gillade jag inte, var mycket bättre med dem där man trycker in knappen med fingret. Du förstår nog vad jag menar. Man mår inte bra i kroppen efter en heldag med röjsåg om den inte är bekväm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in