• 1
  • 2
2012-06-29, 15:50
Medlem
whosyourdaddys avatar
Som titeln lyder, är jag berättigad medlemslån om jag endast är medlem i handels a-kassa?
Citera
2012-06-29, 21:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosyourdaddy
Som titeln lyder, är jag berättigad medlemslån om jag endast är medlem i handels a-kassa?

Medlemslån på handels är i bankerna nordea och swedbank. Deras krav är att du är medlem i facket.

Du som är fackligt ansluten lånar till förmånlig ränta med Nya Medlemslånet, försäkrar ditt lån och slipper avgifter.

Låna 30 000-250 000 kronor utan säkerhet till rörlig ränta.
Återbetalas på 2-12 år.
Betalskydd ingår som betalar en del av din lånekostnad om du blir sjuk eller arbetslös.
Ett livskydd ingår som löser lånet om låntagaren avlider.
Ingen uppläggnings- eller aviavgift.
Citera
2012-06-29, 22:13
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Medlemslån på handels är i bankerna nordea och swedbank. Deras krav är att du är medlem i facket.

Du som är fackligt ansluten lånar till förmånlig ränta med Nya Medlemslånet, försäkrar ditt lån och slipper avgifter.

Låna 30 000-250 000 kronor utan säkerhet till rörlig ränta.
Återbetalas på 2-12 år.
Betalskydd ingår som betalar en del av din lånekostnad om du blir sjuk eller arbetslös.
Ett livskydd ingår som löser lånet om låntagaren avlider.
Ingen uppläggnings- eller aviavgift.

Tack för ditt svar.
Då antar jag att jag räknas som fackligt ansluten fast jag bara är med i a-kassan?
Citera
2012-06-29, 22:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för ditt svar.
Då antar jag att jag räknas som fackligt ansluten fast jag bara är med i a-kassan?

Nej det tror jag inte. I vissa akassor är det olika fackförbund med olika medlemslån så jag skulle nog säga att du måste vara medlem i ett fackförbund för att uppfylla kraven för medlemslån.
Ring till Nordea och Swedbank de bör kunna ge dig rätt information.
Senast redigerad av Diablo1118 2012-06-29 kl. 22:56.
Citera
2012-06-29, 22:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Vad baserar du det på?

Antingen är man medlem i ett fackförbund eller så kan man välja att endast bli medlem i en a-kassa.
Citera
2012-06-29, 23:27
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad baserar du det på?

Antingen är man medlem i ett fackförbund eller så kan man välja att endast bli medlem i en a-kassa.

"Som medlem i (Handels) a-kassan har du:
möjlighet att få ersättning om du blir arbetslös.

Som medlem även i facket kan du även få...
Handels Inkomstförsäkring.
juridisk hjälp och rådgivning.
medlemsförsäkringar.
medlemsutbildningar."

Jag är medlem i den förstnämnda.

Källa: Handels
Senast redigerad av whosyourdaddy 2012-06-29 kl. 23:42.
Citera
2012-06-29, 23:46
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det tror jag inte. I vissa akassor är det olika fackförbund med olika medlemslån så jag skulle nog säga att du måste vara medlem i ett fackförbund för att uppfylla kraven för medlemslån.
Ring till Nordea och Swedbank de bör kunna ge dig rätt information.

Jag var lite otydlig, jag är medlem i Handels a-kassa.
Är jag då per automatik medlem i fackförbundet?
Citera
2012-06-29, 23:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
"Som medlem i (Handels) a-kassan har du:
möjlighet att få ersättning om du blir arbetslös.

Som medlem även i facket kan du även få...
Handels Inkomstförsäkring.
juridisk hjälp och rådgivning.
medlemsförsäkringar.
medlemsutbildningar."

Jag är medlem i den förstnämnda.

Källa: Handels

Och då borde svaret på din ursprungsfråga vara ganska klart. Du är inte medlem i facket, alltså kan du inte använda dig av medlemsförmåner.

Vill du kunna låna bör du gå med i handels, det bör du göra oavsett då så väldigt mycket av arbetsrätten är förhandlingsbar och regleras i kollektivavtal snarare än i lagar.
Citera
2012-06-29, 23:55
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Och då borde svaret på din ursprungsfråga vara ganska klart. Du är inte medlem i facket, alltså kan du inte använda dig av medlemsförmåner.

Vill du kunna låna bör du gå med i handels, det bör du göra oavsett då så väldigt mycket av arbetsrätten är förhandlingsbar och regleras i kollektivavtal snarare än i lagar.

Okej, det var ungefär som jag anade från början.
Nej dom pengarna kan jag göra annat kul för, dessutom har varenda öre V/S aka komunist-stämpel.
Inget jag vill stödja direkt.

Däremot är min arbetsplats fackligt anslutna och måste därigenom leva upp till kollektivavtalet.
Så nog får jag tillgång till godbitarna ändå.
Citera
2012-06-30, 00:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Okej, det var ungefär som jag anade från början.
Nej dom pengarna kan jag göra annat kul för, dessutom har varenda öre V/S aka komunist-stämpel.
Inget jag vill stödja direkt.

Däremot är min arbetsplats fackligt anslutna och måste därigenom leva upp till kollektivavtalet.
Så nog får jag tillgång till godbitarna ändå.

Fundera ett ögonblick över konsekvenserna av att alla skulle resonera som du..

Dessutom står du mer eller mindre rättslös vid förhandlingar om turordning etc, men men var en individualist du, kommer garanterat bita dig i baken någon gång i framtiden - ett yrkesliv är långt.
Citera
2012-06-30, 00:57
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Fundera ett ögonblick över konsekvenserna av att alla skulle resonera som du..

Dessutom står du mer eller mindre rättslös vid förhandlingar om turordning etc, men men var en individualist du, kommer garanterat bita dig i baken någon gång i framtiden - ett yrkesliv är långt.

Tro mej, under de år jag betalat avgift till facket så har jag fått tillbaka ~0kr, dessutom har jag aldrig behövt hjälp. Skulle jag någon gång behöva hjälp så är det billigare att anlita en advokat för en engångskostnad.

Ritt resonemang hade jag köpt på 50-talet, för då fanns det behov.
Anställningstrygghet kan gott och väl lagstadgas, fackförbunden har spelat ut sin roll och funkar i dag mer som en propagandamaskin för V och S.

Visst ska facket finnas kvar som organisation, men i en helt annan regi än i dag och dessutom politiskt opartisk.
A-kassa och juridisk trygghet skulle kunna vara obligatorisk och beskattas via inkomstskatt.
Citera
2012-06-30, 01:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tro mej, under de år jag betalat avgift till facket så har jag fått tillbaka ~0kr, dessutom har jag aldrig behövt hjälp. Skulle jag någon gång behöva hjälp så är det billigare att anlita en advokat för en engångskostnad.

Ritt resonemang hade jag köpt på 50-talet, för då fanns det behov.
Anställningstrygghet kan gott och väl lagstadgas, fackförbunden har spelat ut sin roll och funkar i dag mer som en propagandamaskin för V och S.

Visst ska facket finnas kvar som organisation, men i en helt annan regi än i dag och dessutom politiskt opartisk.
A-kassa och juridisk trygghet skulle kunna vara obligatorisk och beskattas via inkomstskatt.

Skitsnack alltihop, facket behövs idag mer än någonsin och det där liberala tugget ger jag inte fem öre för, det är samma timbro propaganda som återkommer sedan åratal. Tänk själv istället så inser du var dessa åsikter du glatt för vidare kommer ifrån, inte är det arbetande människor i behov av trygghet i vart fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in