Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Du slipper prick om du:
-Betalar efter deras uppmaning.
-Gör upp en betalningsplan med fogden som de godkänner
Annars åker du på att prickas, vilket är ganska svårt enligt min mening.
Altså bara vid utmätning som du prickas

Du har fel.
Att betala efter uppmaning, är dock inte fel. 10 dagar har du på dig att pynta in skulden från det att du fått ett föreläggande från Krpnofogdemyndigheten (följande KFM)! Detta ska resultera i att fordringsägaren återkallar sitt krav från KFM. I samband med föreläggandet skall du få ett delgivningskvitto som skall signeras och skicka in. Då jag befann i mig i den svåra situationen gjorde jag som så att jag sket i att skicka in något delgivningskvitto och betalade skulden istället. På det viset hann ärendet återkallas från KFM innan KFM meddelade utslag, vilket de inte kan göra innan de delgivit dig.
Om du inte skriver på kvittot får du hem en påminnelse, efter det kommer det börja plinga på dörren både hemma och på arbetsplatsen när delgivningsmännen söker dig, det kan lätt bli lite genant.
Du kan heller inte göra upp en avbetalningsplan direkt med KFM, utan det gör du med fordringsägaren. Inkassobolagen brukar vara tillmötesgående om man ringer och vill lösa problemet.
Utmätning är ett senare redskap för KFM att driva in pengar ifrån dig, och vid det laget har du redan en betalningsanmärkning/prick, efter detta kommer det på en kreditupplysning även synas att utmätning har genomförts.
Och ICA-muppen, KFM sätter inga betalningsanmärkningar/prickar. Det är kreditupplysningsbolag t.ex. UC (UpplysningsCentralen) som registrerar dessa efter samkörning mot KFM's register. Precis i enlighet med vad Krokofil anför.
Det här är egentligen OT, så för att svara på TS fråga:
Du får en ny betalningsanmärkning/prick för varje skuld som KFM fastställer.