Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-29, 11:45
  #1
Medlem
Tjenare, jag har nu en fråga ang prickar hos kronofogden:

Får man en ny prick för varje faktura som kronofogden tar över eller får man bara en prick när man hamnar hos dom?
Citera
2012-06-29, 11:56
  #2
Medlem
ICA-muppens avatar
Du slipper prick om du:

-Betalar efter deras uppmaning.
-Gör upp en betalningsplan med fogden som de godkänner

Annars åker du på att prickas, vilket är ganska svårt enligt min mening.

Altså bara vid utmätning som du prickas
__________________
Senast redigerad av ICA-muppen 2012-06-29 kl. 11:59.
Citera
2012-06-29, 11:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNyberg
Tjenare, jag har nu en fråga ang prickar hos kronofogden:

Får man en ny prick för varje faktura som kronofogden tar över eller får man bara en prick när man hamnar hos dom?


för varje ansökan som kf får reggar de anmärkningar på dig. du kan komma upp till hundratals.

säger vi siba skickar ansökan då får du en anmärkning.
Skickar Siba igen för en annan vara/faktura får du en till osv.
Citera
2012-06-29, 12:05
  #4
Avstängd
Thomasonss avatar
Först får du ett delgivningskvitto som du måste skriva på men du kan skjuta på det ganska länge innan nåt händer. När du skickat in det så har du 10 dagar på dig att betala annars blir det anmärkning.
Du kan även bestrida och då får du ingen anmärkning men vad som kan hända är att företaget som du är skyldig tar ärendet till tingsrätten men det gör de bara om det är stora belopp.
Citera
2012-06-29, 14:41
  #5
Medlem
Flurps avatar
Det är inte kronofogden som sätter prickarna, det skiter de fulständigt i. Där är kredit bolagen.
Visa saker får man inte ens prickar på.
Citera
2012-06-29, 15:06
  #6
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Det är inte kronofogden som sätter prickarna, det skiter de fulständigt i. Där är kredit bolagen.
Visa saker får man inte ens prickar på.

Det heter "betalningsanmärkning" och inte prick (engelska) och det är bara fogden som myndighet som har denna rätten, inte privata indrivare.
Citera
2012-06-29, 15:37
  #7
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Det heter "betalningsanmärkning" och inte prick (engelska) och det är bara fogden som myndighet som har denna rätten, inte privata indrivare.

Prick på engelska betyder ju "skitstövel" ungefär, så jag förstår inte riktigt vad du menar med den parentesen faktiskt. I övrigt har du givetvis rätt, det är endast kronofogdemyndigheten som kan ge betalningsanmärkning.
Citera
2012-06-29, 16:22
  #8
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Prick på engelska betyder ju "skitstövel" ungefär, så jag förstår inte riktigt vad du menar med den parentesen faktiskt. I övrigt har du givetvis rätt, det är endast kronofogdemyndigheten som kan ge betalningsanmärkning.

Du och ICA-muppen har fel - det är bara kreditupplysningsföretagen som ger anmärkningar. Det gör inte Kronofogden.
Citera
2012-06-29, 17:08
  #9
Medlem
gurgla-pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Du slipper prick om du:

-Betalar efter deras uppmaning.
-Gör upp en betalningsplan med fogden som de godkänner

Annars åker du på att prickas, vilket är ganska svårt enligt min mening.

Altså bara vid utmätning som du prickas

Du har fel.
Att betala efter uppmaning, är dock inte fel. 10 dagar har du på dig att pynta in skulden från det att du fått ett föreläggande från Krpnofogdemyndigheten (följande KFM)! Detta ska resultera i att fordringsägaren återkallar sitt krav från KFM. I samband med föreläggandet skall du få ett delgivningskvitto som skall signeras och skicka in. Då jag befann i mig i den svåra situationen gjorde jag som så att jag sket i att skicka in något delgivningskvitto och betalade skulden istället. På det viset hann ärendet återkallas från KFM innan KFM meddelade utslag, vilket de inte kan göra innan de delgivit dig.

Om du inte skriver på kvittot får du hem en påminnelse, efter det kommer det börja plinga på dörren både hemma och på arbetsplatsen när delgivningsmännen söker dig, det kan lätt bli lite genant.

Du kan heller inte göra upp en avbetalningsplan direkt med KFM, utan det gör du med fordringsägaren. Inkassobolagen brukar vara tillmötesgående om man ringer och vill lösa problemet.

Utmätning är ett senare redskap för KFM att driva in pengar ifrån dig, och vid det laget har du redan en betalningsanmärkning/prick, efter detta kommer det på en kreditupplysning även synas att utmätning har genomförts.

Och ICA-muppen, KFM sätter inga betalningsanmärkningar/prickar. Det är kreditupplysningsbolag t.ex. UC (UpplysningsCentralen) som registrerar dessa efter samkörning mot KFM's register. Precis i enlighet med vad Krokofil anför.

Det här är egentligen OT, så för att svara på TS fråga:

Du får en ny betalningsanmärkning/prick för varje skuld som KFM fastställer.
Citera
2012-06-29, 22:32
  #10
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgla-pung
Du har fel.
Du får en ny betalningsanmärkning/prick för varje skuld som KFM fastställer.

...och efter du på uppmaning betalat eller gjort upp godkänd betalningsplan, kvarstår ingen fordran längre och därmed registreras ingen prick.

Tro mig, jag har varit kund hos KFM men är prickfri hos UC, och inget avtalat med sökande.
__________________
Senast redigerad av ICA-muppen 2012-06-29 kl. 22:41.
Citera
2012-06-29, 23:27
  #11
Medlem
gurgla-pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
...och efter du på uppmaning betalat eller gjort upp godkänd betalningsplan, kvarstår ingen fordran längre och därmed registreras ingen prick.

Tro mig, jag har varit kund hos KFM men är prickfri hos UC, och inget avtalat med sökande.

Även jag har varit kund hos nämnda myndighet. Betalar man på uppmaningen är det lugnt, men när skulden fastställs kommer anmärkningen hos UC, precis som jag skrev. Been there, done that.

Jag böjer mig dock rörande avbetalningsplan då jag konstaterat att allmänna skulder är i undantagsfall möjliga att lägga upp en avbetalningsplan på.

Summa summarum: Får man brev från KFM, betala så fort det är möjligt för att slippa 3 års jobbigare liv och leverne.
Citera
2012-07-01, 17:03
  #12
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Det heter "betalningsanmärkning" och inte prick (engelska) och det är bara fogden som myndighet som har denna rätten, inte privata indrivare.


"En betalningsanmärkning är en anteckning hos kreditupplysningsföretagen om att någon inte har skött sina betalningar. Det är alltså inte Kronofogden som ger en betalningsanmärkning."

källa
http://kronofogden.se/Betalningsanmarkning2.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback