• 1
  • 2
2012-06-29, 19:16
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrymmi
Skaffa en fullmakt

Kan inte detta bli ett problem då mamman är dement (och blivit omyndigförklarad)?
Detta skulle väl skett i samband med det muntliga avtalet.

Är också nyfiken på om det finns fler syskon med i bilden, dessa bör informeras för att minimera framtida konflikter.
Citera
2012-06-29, 21:04
Medlem
Chaplains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
För många år sedan sade min mamma till mig att om hon i framtiden blir dement och står inför att hamna på hemmet, skulle jag föra över hennes pengar till mitt konto. Anledningen skulle vara att om hon har tillgångar utöver sin pension skulle boendet bli mycket dyrare.

Nu står jag inför faktum, mamma är dement och jag har hennes bankkonto kopplat till min internetbank och sköter på så sätt hennes ekonomi. Det är väl bara en tidfråga tills hon hamnar på något servicehus.

Till frågan, vad händer rent skattemässigt om jag för över hennes pengar till mig? Det handlar inte om någon större förmögenhet, ca 100 000 kr. Det handlar alltså inte om att jag ska använda pengarna, mer att jag förvarar dem så att kommunen inte suger upp dem i kostnad för äldreboendet/serviceboendet.

Gåvoskatten finns inte längre så det borde vara lugnt.
Citera
2012-06-29, 21:05
Medlem
DigitalCucumbers avatar
Skriv ett gåvobrev (tror det heter så?) i din mammas namn/med hennes signatur, och för över pengarna till ditt konto. På så vis ser det inte ut som du "snor" din mammas pengar så fort hon blev dement och hamnade på hem. Så gjorde min pappa med hans föräldrar i alla fall, och det fungerar utmärkt.

För alla som undrar så är avgiften man betalar när man bor på hem en del av vad man har på kontot, så om TS tar pengarna från sin mammas konto och för över till sitt eget blir det billigare för hans mamma att bo på hemmet. Om hon nu ska till hem? Antar det i och med att hon är dement.
Citera
2012-06-29, 21:16
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Det här är ett vanligt sätt att gå runt myndigheter. Dels när det gäller bostadsbidrag som många pensionärer har som största inkomst eller summa som gör att kalkylen går igenom någorlunda varje månad.

Jag vet inte om detta är lagligt, men många gör såhär. Men det strider väl lite mot etik och moral antar jag?

Se till att ha en "rimlig" förklaring om banken frågar varför denna överföring skett. T.ex. sålt bil, du har betalat resor eller annat och hon satte över pengar. Annars kan du sätta över pengar i mindre omgångar typ 25 för resa. 50 för bil. 15 för födelsedagspresen och 10 för "tack för hjälpen" att du tar hand om henne eller något. Bara ett tips.

/ Banktjänsteman
Citera
2012-06-29, 21:32
Medlem
MammasBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hellre betalar jag för en gammal kvinna, än att betala för massa somalier och annat kriminellt pack

Håller med! Hon har troligtvis betalat massor i skatt.
Citera
2012-06-29, 21:38
Medlem
Sjukt system egentligen, att nån som sparar ska behöva betala av det utan att han/hon vinner nåt på det.
Det betyder ju att den som spar han har tills staten kommer på ett sätt att ta pengarna från en...
Citera
2012-06-29, 21:54
Medlem
Psycholog1sts avatar
Som många innan mig sagt, det kommer inte att beskattas.
Citera
2012-06-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hellre betalar jag för en gammal kvinna, än att betala för massa somalier och annat kriminellt pack

Dagens klokaste mening! Tack för det! (Jag är seriös)
Citera
2012-06-30, 07:36
Medlem
Förr var det så att "förmögenhet" över 100 000 räknades in i det bidragsgrundande inkomsten för bostadstillägg. Det är möjligt att kommunen beräknar vårdavgiften annorlunda och / eller att reglerna har ändrats.

Har du inga syskon så skulle jag, med gott samvete, för över pengarna till dig. Sedan skulle jag öppna ett högräntekonto (finns flera trådar här) med insättningsgaranti. T.ex. BlueStep, Hoist, Marginalen, etc... Behöver din mamma något för att få en liten guldkant så tar du ut pengar från kontot och köper det till henne. Annars förräntar sig pengarna till den dagen hon går ur tiden.

Det är jobbigt med demenssjukdomar, jag beklagar.
Citera
2012-06-30, 09:29
Medlem
Dexters avatar
Tack för alla svar!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto