Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-29, 10:03
  #1
Medlem
Dexters avatar
För många år sedan sade min mamma till mig att om hon i framtiden blir dement och står inför att hamna på hemmet, skulle jag föra över hennes pengar till mitt konto. Anledningen skulle vara att om hon har tillgångar utöver sin pension skulle boendet bli mycket dyrare.

Nu står jag inför faktum, mamma är dement och jag har hennes bankkonto kopplat till min internetbank och sköter på så sätt hennes ekonomi. Det är väl bara en tidfråga tills hon hamnar på något servicehus.

Till frågan, vad händer rent skattemässigt om jag för över hennes pengar till mig? Det handlar inte om någon större förmögenhet, ca 100 000 kr. Det handlar alltså inte om att jag ska använda pengarna, mer att jag förvarar dem så att kommunen inte suger upp dem i kostnad för äldreboendet/serviceboendet.
Citera
2012-06-29, 10:16
  #2
Medlem
Så att vi skattebetalare får stå för det istället menar du?
Citera
2012-06-29, 10:43
  #3
Medlem
Spinkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 73.
Så att vi skattebetalare får stå för det istället menar du?


Har inga problem att ge mina skattepengar till äldre.

Hur som helst tror jag väl TS menade om h*n kommer få skatta på dom?
Citera
2012-06-29, 11:18
  #4
Avstängd
ucantstopmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hellre betalar jag för en gammal kvinna, än att betala för massa somalier och annat kriminellt pack

Sant.. Den gamla damen har väl jobbat i Sverige och betalat sin del av kakan. Såklart hon ska få något tillbaka.
Citera
2012-06-29, 11:18
  #5
Medlem
Repeatzs avatar
Bör väl inte behövas skattas, då du kan se det som en gåva eller liknande?
Citera
2012-06-29, 11:20
  #6
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hellre betalar jag för en gammal kvinna, än att betala för massa somalier och annat kriminellt pack

Håller med !
Men vill inte banken veta var ifrån du får 100 000 kr ifrån? Och antar att du säger att det var en gåva, och det är det väll inge skatt på ?
Citera
2012-06-29, 11:28
  #7
Medlem
Glazehs avatar
det är absolut noll problem att föra över pengarna... De är redan skattade och det finms ingen skatt på gåvor...
Citera
2012-06-29, 11:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Hellre betalar jag för en gammal kvinna, än att betala för massa somalier och annat kriminellt pack

TS skrev att anledningen till att föra över pengarna var att inte kommunen skulle ta det i avgift för boendet, dvs jag kommer att få betala det istället medans TS kommer göra något han tycker är roligt för de pengarna. Tycker inte att det är skitkul att betala skatt och skulle gärna vilja ha den lägre så att jag också kunde spara ihop 100k. Sen kan man ju ifrågasätta systemet och om det är rimligt att den som spenderat alla sina pengar ska bo gratis medans TS mamma som varit sparsam under sitt liv och kanske inte kunnat unna sig på samma sätt som sina rumsgrannar i boendet ska betala men det är ju en annan diskussion.

Även jag lägger hellre pengar på äldrevård än kultur
Citera
2012-06-29, 12:01
  #9
Medlem
AhnenErbes avatar
För över bara. Om du gjorde det ofta skulle banken höra av sig, men en gång på 100k är whatever. Är ju när det är kontanter med i spelet det blir knepigt.
Citera
2012-06-29, 18:08
  #10
Medlem
MagisterBisters avatar
Är du enda barnet? Annars kanske du har syskon som inte är helt bekväma med att du plötsligt har tagit över deras kommande arv.
Citera
2012-06-29, 18:24
  #11
Medlem
Bbobis avatar
bör väll knappast ringa nån varningsklocka hos banken. Dom ser ju att det förts över från en familjemedlem till en annan.
Citera
2012-06-29, 19:04
  #12
Medlem
Skaffa en fullmakt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback