Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-28, 20:24
  #1
Medlem
...skulle du välja det eller ta $$ i handen/kontot istället?

Om du väljer att ta det i cash, varför? Var finns det för fördelar/nackdelar med resp. val?

Gör det skillnad om du bor på landsbygd eller sthlm innerstad?

Jag skulle själv tycka att vara skuldfri skulle vara jävligt nice! Men samtidigt går man ju miste om massa annat roligt man kunde göra för pengarna...
Men om man bränner pengarna på annat, kommer man inte 5 år senare ångra sig när man har feta räntor att betala resten av livet?

Spåna på!
Citera
2012-06-28, 20:30
  #2
Medlem
hrghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
...skulle du välja det eller ta $$ i handen/kontot istället?

Om du väljer att ta det i cash, varför? Var finns det för fördelar/nackdelar med resp. val?

Gör det skillnad om du bor på landsbygd eller sthlm innerstad?

Jag skulle själv tycka att vara skuldfri skulle vara jävligt nice! Men samtidigt går man ju miste om massa annat roligt man kunde göra för pengarna...
Men om man bränner pengarna på annat, kommer man inte 5 år senare ångra sig när man har feta räntor att betala resten av livet?

Spåna på!

Har själv bara studielånet kvar. Det mest ekonomiskt rationella vore nog att ta pengarna och investera, eftersom räntan är rätt låg på studielånet, men samtidigt vore det grymt skönt att veta att man är helt skuldfri.

Har en allmän aversion mot att vara skuldsatt. Vill inte känna mig låst vid en plats eller ett jobb p.g.a. skulder. Skönt att veta att man när som helst skulle kunna dra vidare utan att stöta på ekonomiska problem.
Citera
2012-06-28, 20:32
  #3
Medlem
LRVNs avatar
Hur menar du? Jag har bostadslån, billån & ett kreditkort extra till hands. Menar du då att jag skulle bli fri från de genom att jag skulle sälja min bostad? Jag kan bli skuldfri idag, men då har jag ingenting istället. Vad vore livet om jag blev skuldfri på det sättet? vore nog inte så roligt om jag skulle bo hemma hos mamma och pappa, trotts att jag hade massa pengar över.
__________________
Senast redigerad av LRVN 2012-06-28 kl. 20:35.
Citera
2012-06-28, 20:36
  #4
Medlem
Celenos avatar
Jag har också bara studielånet kvar. Skulle kunna betala av det, men räntan är så låg att det skulle bli en kostsam affär att ta från mitt kapital för att använda till CSN-lånet.

Det grämer mig dock att jag har det, så förr eller senare kommer jag att göra det.

Skulle du i dag utan anledning skulle erbjuda mig antingen 200.000 eller att betala av mitt lån skulle jag välja pengarna, men det är nätt och jämt.
Citera
2012-06-28, 20:37
  #5
Medlem
Jag har valt att spara pengar genom att betala lånet på min lägenhet ! Nu har jag bara 15% kvar på lånet
Citera
2012-06-28, 21:04
  #6
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renovatio
...skulle du välja det eller ta $$ i handen/kontot istället?

Om du väljer att ta det i cash, varför? Var finns det för fördelar/nackdelar med resp. val?

Gör det skillnad om du bor på landsbygd eller sthlm innerstad?

Jag skulle själv tycka att vara skuldfri skulle vara jävligt nice! Men samtidigt går man ju miste om massa annat roligt man kunde göra för pengarna...
Men om man bränner pengarna på annat, kommer man inte 5 år senare ångra sig när man har feta räntor att betala resten av livet?

Spåna på!

Helt klart skuldfri. Även om mitt bostadslån bara kostar mig dryga 6000 per månad. Jag har som mål i livet att vara 100% skuldfri och är på god väg. Kommer även ärva ca 2-4 miljoner om inte mina föräldrar lyckas bränna allt de äger innan de går bort.
Citera
2012-07-03, 18:20
  #7
Medlem
Tjippmunks avatar
konstig frågeställning. säg att jag har 100 000:- i lån. jag får välja att få av dig 100 000:-. antingen betalar du av mitt lån, eller så får jag pengarna i handen/på kontot? har jag förstått frågan rätt?

det är en svår fråga som beror på omständigheterna. betalar jag en väldigt hög ränta på lånet kan det vara smart att betala av det. men har jag en väldigt låg ränta så kan det vara bättre att investera pengarna och kanske få en högre avkastning än vad räntan kostar mig.

en tredje del är egentligen helt psykologisk. säg att jag betalar 5% i ränta på mitt lån. dvs 5000:-/år. med pengarna jag fått av dig kan jag betala räntan i 20 år och känna mig trygg. en räntebuffert helt enkelt.


bor varken på landsbygden eller i stockholms innerstad. (ot. man undrar om detta är de enda alternativen i ts värld )
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback