• 1
  • 2
2005-03-09, 20:46
Medlem
a4swes avatar
Jahap då var det dags igen, spännande spännande.
Finns det några här som skall söka något i år och isf vad?
Någon som skall in på Chalmers månne?

Som trådskapare så börjar jag med att säga att jag hoppas på att få äran att börja på Teknisk Fysik (Chalmers) till hösten och även lite blandade småkurser på GU!
Citera
2005-03-09, 21:35
Medlem
hbws avatar
Funderar att söka till Linköping. Tänkte på nån civilingenjörsinriktning, men jag är rädd att jag är för humanistiskt böjd? Är nämligen väldigt sugen på att läsa grejer som typ socialantropologi, och språk och sånt.

Civ-ing väljer jag främst för jobbmöjligheterna (även om jag har väldigt mycket data/naturvetarbakgrund). Så nån slags civilingenjörsgrej med lite humanistisk släng, utan att vara alltför bred skulle locka om det fanns nånstans.
Citera
2005-03-09, 21:54
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Civ-ing väljer jag främst för jobbmöjligheterna (även om jag har väldigt mycket data/naturvetarbakgrund). Så nån slags civilingenjörsgrej med lite humanistisk släng, utan att vara alltför bred skulle locka om det fanns nånstans.

Tja, jag tänker ju lite som du och min plan är att läsa de humanistiska kurserna parallellt med Civ.ing. utbildningen.
Just nu pluggar jag tekniskt basår och det har fungerat utomordenligt att läsa de 30 poängen, jag har då pluggat ryska parallellt, och jag hoppas verkligen att jag skall kunna fortsätta med det och plocka lite poäng i ryska, språkvetenskap och nationalekonomi...en idé även för dig kanske?
Krävs ju iofs att man lägger ner lite tid och att kurserna finns som kvälls- eller distanskurs.
Citera
2005-03-09, 22:53
Medlem
hbws avatar
Åfan, kan man göra så!

Dock, hur mycket fritid har man då? Man vill ju inte paja hela den sociala biten, vilket iaf för mig är central i hela planen att plugga annorstädes. Och ryskan (sammanträffande! jag har faktiskt tänkt att jag skulle vilja läsa det), hur många dagar i veckan pluggar du det (hemma+i skolan)?
Citera
2005-03-10, 15:04
Medlem
Jag ska nog söka Industriell ekonomi På Linköpings tekniska högskola!

Finns det några åsikter om linjen här?
Citera
2005-03-10, 16:45
Medlem
hagge3s avatar
Jag ska söka till Socionomlinjen (140 p).

Kommer att söka maxantalet på 12 utbildningar.
Jag vet bara hur rangordningen av dom tre första kommer se ut.

1. Ersta-Sköndals Universitet
2. Mittuniversitetet (studeieort Östersund)
3. Umeå Universitet

På Tisdag ska jag träffa min handledare på kommunen så ska vi fylla i blanketten tillsammans, kommer att skicka den samma dag.

Viktiga datum för oss som söker:
15 april - sista anmälningsdag
maj-juli - kontrollbesked
15 juni - sista dagen för komplettering
13-18 juli - nationellt antagningsbesked
28 juli - sista svarsdag
9 augusti - VHS antagningsbesked

Källa: VHS Anmälningskatalog
Citera
2005-03-10, 17:07
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Jag ska söka till Socionomlinjen (140 p).

Kommer att söka maxantalet på 12 utbildningar.
Jag vet bara hur rangordningen av dom tre första kommer se ut.

1. Ersta-Sköndals Universitet
2. Mittuniversitetet (studeieort Östersund)
3. Umeå Universitet

På Tisdag ska jag träffa min handledare på kommunen så ska vi fylla i blanketten tillsammans, kommer att skicka den samma dag.

1. Varför just dessa högskolor?
2. "Handledare på kommunen" ? Vad innebär detta? Din socialassistent?
Blanketten är knappast så komplicerad att du behöver hjälp för att
fylla i den.
3. Varför vill du bli socionom? Detta är absolut ingen kritik utan jag är
intresserad av hur du tänker.
Citera
2005-03-10, 17:15
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
1. Varför just dessa högskolor?
2. "Handledare på kommunen" ? Vad innebär detta? Din socialassistent?
Blanketten är knappast så komplicerad att du behöver hjälp för att
fylla i den.
3. Varför vill du bli socionom? Detta är absolut ingen kritik utan jag är
intresserad av hur du tänker.

1. För att dom har jag störst chans att komma in på, samt att jag hellre pluggar norr om Stockholm än söder. Dels för att jag gillar Norrland mer än Skåne-Småland och dels för att min mor bor i Norrland.

2. Jag ingår i något som heter Kommunalt Ungdomsprogram eftersom jag är arbetslös och under 20 år. Jag tar gärna hjälp av honom, dels för att han själv läst socionomlinje och kan berätta lite mer om vissa skolor, och dels för att jag vill vara säker på att allt är rätt. Om man kan få hjälp så ska man utnyttja den möjligheten.

3. Jag älskar att jobba med människor, socionomexamen leder till en bred arbetsmarknad där det finns mycket jobb, samt att den öppnar portar för massa efterstudier som t.ex. vissa terapeututbildningar. Dessutom så är det väldigt många intressanta och allmänbildade kurser.

Varför undrar du allt detta?
Citera
2005-03-10, 17:23
Medlem
Caves avatar
Funderar på Polticies Magister eller Samhällsvetarprogrammet i Uppsala. Fast detta år funderar jag på att plugga distanskurser och samtidigt plugga upp betygen och läsa in Ma C.
Citera
2005-03-10, 18:27
Medlem
ReNus avatar
Jag hoppar av Juristlinjen (Sthlm) och sökte i vintras till University of St Andrews.

Har sökt IR/Management. (IR = International Relations).

Svaret kom i måndags: Unconditional offer.

.
Citera
2005-03-10, 18:52
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Dock, hur mycket fritid har man då? Man vill ju inte paja hela den sociala biten, vilket iaf för mig är central i hela planen att plugga annorstädes. Och ryskan (sammanträffande! jag har faktiskt tänkt att jag skulle vilja läsa det), hur många dagar i veckan pluggar du det (hemma+i skolan)?

Jag lägger ner 2*2 timmar i föreläsningar och ca 4 timmar i veckan på hemmaplugg, just nu har jag inte gjort något hemma på ett par veckor pga annat tentaplugg men då går påsklovet, så det är inte så mycket och just som vi har det upplagt så kan man bestämma rätt mycket själv när man vill lägga sin tid.
Jag har ett levande socialt liv, tro det eller ej, helgerna oftast lediga (utom innan tenor) och någon slapp dag i veckan med bara en eller inga föreläsningar, så jo det går faktiskt.
Tilläggas skall då att jag garanterat har lite sämmre betyg än om jag inte haft ryskan, men men....
Citera
2005-03-10, 19:02
Medlem
Mx2000s avatar
Efter två år i Växjö orkar jag inte mer och ska söka till Lund. Där ska jag läsa Statsvetenskap C för att senare eventuellt komplettera med magisterkurs, nationalekonomi och lite annat för att till slut få ut en pol mag.

Till er som funderar på att läsa 10p språk utöver det vanliga ämnet kan jag säga att det är inga problem. Under tiden jag har läst Statsvetenskap A och B har jag läst Franska 10p/termin. Det går alldeles utmärkt, man får vara effektiv och planera bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in