2012-06-28, 04:41
Medlem
Som rubrik.
Måste reparera denna, men undrar var felet sitter så vänder mig till er.
Felsäkert läge ger samma resultat, läser in filer, windows logan och sist blåskärm, startar om.

Låter det som hdd, cpu, gpu(är det väl hela moderkortet). Hittat reservmoderkort på ebay. Gäller en Dell Inspiron 1525.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
God natt på er!
Citera
2012-06-28, 05:54
Medlem
samma sak hände precis mig. jag behövde bara vänta till datan hade vilat typ en halvtimme, sen funkade den felfritt
Citera
2012-06-28, 06:21
Medlem
Nu är jag ju ingen dataexpert, men jag brukar öppna upp min dator då och då och tömma fläkten på damm för att förhindra att den överhettas.
Citera
2012-06-28, 07:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Här undrar man vad det är för felkod eller felmeddelande som denna blåskärm sänder ut.

Jag hade nog börjat med att rengöra datorn ifrån damm och annat. Tryckluft på burk eller till närmsta bensinmack/serviceverkstad för att låna lite tryckluft. Därefter göra en ominstallation av Windows. Installerar sedan fräscha drivrutiner och uppdaterar Windows.

Detta är den enkla felsökningen innan man drar igång med hårdvaran, framför allt jaga reservdelar ifrån eBay. Nu får man även räkna med att denna bärbara version ifrån Dell har några år på nacken. Är det lönt att jaga reservdelar?

Men mitt tips är nog att TS börjar med felsökningen inom mjukvaran.
Citera
2012-06-28, 13:15
Medlem
Hej

Ked af at høre, at du har problemer med din Dell.

I denne support artikel kan du læse om de mest almindelige "blue screeen" fejl, og evt. finde en løsning: http://support.euro.dell.com/support...rue&l=da&s=dhs

Skulle dette ikke hjælpe på problemet, er du meget velkommen til at sende mig en privat besked med dit servicetag, så ser jeg på, om jeg evt. kan hjælpe, med at finde en løsning.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar
Senast redigerad av DellLyssnar 2012-06-28 kl. 13:22.
Citera
2012-06-28, 14:44
Medlem
Hej igen och tack för alla svar.
Överhettningen var mitt eget fel och inget jag beskyller Dell för dålig kvalité. Jag kollade på en film i sängen utan laptopplatta och trodde helt enkelt att det fanns tillräckligt med utrymme undertill och försökte ändra position så den skulle kunna få luft så att säga och märkte inte att den blev så varm, men plötsligt frös bilden och datorn dog helt enkelt.

Och även om det skulle kosta 1000 kronor i reparation för nya komponenter så hade jag betalat det då det inte var min egen dator jag saboterade.

Ang. blåskärmen hinner jag inte läsa vad felkoden är, jag uppfattar bara att det är en blåskärm.

Låtit datorn vila nu över natten, men det hjälper inte. Bara undrar ni som har erfarenhet av liknande vad problemet kan vara. Att den blivit överhettad och lödpunkter som smält på gpu:n eller liknande?

Tack än en gång! Kan alltid lita på flashback!
Citera
2012-06-28, 15:20
Medlem
Hej igen!
Med lite fotografering lyckades jag få en bild på blåskärmen och detta är meddelandet:

Kod:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If ths is the first time you've seen this stop error screen
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps

Disable or uninstall any anti-virus, disk defragmentation
or backup utilities. Check your hard drive configuration,
and check for any updated drivers. Run CHKDSK /F to check
for hard drive corruption, and then restart your computer.

Technical Information:

*** STOP: 0x00000024 (0x00190444, 0x864318A8, 0xC0000102, 0x00000000)
Citera
2012-06-28, 16:08
Medlem
Om det inte hade varit för det där med sängen så hade jag blint antagit att Windows eller partitionen blivit korrupt och behövdes installeras om.

Kan du försöka utesluta det genom att installera om? Låna en hårddisk att göra det på eller starta från en Ubuntu CD/DVD skiva?
Senast redigerad av panpo98 2012-06-28 kl. 16:11.
Citera
2012-06-28, 17:03
Medlem
Tack. Kan inte riktigt förstå hur windows blir korrupt av en överhettning. Råkat ut för liknande problem med en stationär burk jag hade och då var det grafikkortet som behövde bättre kylning. Men inget gick sönder utan efter nedkylning startade den upp igen tills den blev för varm. Fins det ingen säkerhet för laptop vid överhettning? Dvs att den stänger av sig för att skydda datorn. Därför tror jag att någon lödpunkt eller vad som nu kan hända smält eller gått sönder till följd av detta. Är det större chans att det skulls vara harddisken?
Citera
2012-06-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geuse
Tack. Kan inte riktigt förstå hur windows blir korrupt av en överhettning. Råkat ut för liknande problem med en stationär burk jag hade och då var det grafikkortet som behövde bättre kylning. Men inget gick sönder utan efter nedkylning startade den upp igen tills den blev för varm. Fins det ingen säkerhet för laptop vid överhettning? Dvs att den stänger av sig för att skydda datorn. Därför tror jag att någon lödpunkt eller vad som nu kan hända smält eller gått sönder till följd av detta. Är det större chans att det skulls vara harddisken?

du råkade inte slummra till när du låg och tittade på film?
jag gissar på att på att windows eller hårdisken har blivit skadat

mvh
t
Citera
2012-06-28, 18:25
Medlem
Nej,somnade inte till, märkte först att datorn var så varm när den la av.
ja, det enklaste är väl egentligen att testa sig fram. byta ut hårddisken se om det går bättre.

Inte alls van vid laptop-problem. Vad som enklast går sönder osv.

Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in