Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Haha, vilket jävla ljud.
"Aul Lömm?"
"WAH!"
Förutom att folk inte kan prata rent är ju annars Kalles Klätterträd förvånande socialrealistiskt vill jag minnas. Till och med Kalles dagdrömmar är vardagliga och tråkiga, typ "Åh, tänk den som fick åka till Göteborg och köpa fisk".
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Animerade Mumintrollen var ganska otäckt vill jag minnas. Psykologisk musik när det höll på att gå illa. Monster som stirrar in genom fönster och dödar allt som kommer för nära, vilket gör monstren deprimerade och arga.
Jag minns att trollkarlen som red genom kosmos på sin svarta katt och kunde göra precis vad han ville med allt levande var ochså obehagligt.
Vilken av dem? Det har ju gjorts några stycken tv-serier. Jag tyckte nog den polska var bäst av de animerade:
http://www.youtube.com/watch?v=CDEu-hzElDE
De svenska kostymserierna (julkalendern, där Börje Ahlstedt spelar Mumintrollet samt den från 1969 där Gösta Ekman spelar Kungen, den sistnämnda serien är nog sjukast av alla Muminserier eftersom
alla mumintrollen tar av sig huvudet en bit in i serien) var också bra.
Den japanska serien från början av 90-talet (som TS länkar till) är ju dock tämligen vedervärdig (fast Mårrans signaturmelodi är åtminstone catchy). Och ändå är det den som de repriserar på Barnkanalen och som folk oftast refererar till