Hej!
Jag minns att jag kollade mer eller mindre på bland annat Mumin-trollen (?) när jag var liten, och råkade se ett avsnitt av detta häromdagen, ett gammalt avsnitt naturligtvis.
Här är några särskilda saker jag lade märke till:
* Psykotisk musik, väldigt psykotisk musik. Fiol och liknande, läskiga toner. Känns riktigt sinnessjukt att lyssna på musiken.
* Det finns en människa som förövrigt är oerhört minimal, väldigt liten som kallas för Lilla My och något slags djur som skall föreställa en blandning av en hund-katt-tiger typ? Resten av "vännerna" är dessa troll alltså, alla talar även finlandssvenska.
Förövrigt, i avsnittet jag kollade på så åkte Lilla My ut med någon eka ute i sjön, så kom ett riktigt knasigt monster, alltså ett väldigt trippigt monster och skulle svälja henne, men som tur var kommer hennes mumintroll-vänner på ett svävande rosa moln och plockar upp henne och åker sedan fridfullt iväg med den psykotiska musiken i bakgrunden.
Här är förövrigt introt, lägg märke till bakgrundsmusiken, inte lika psykotisk och sjuk där dock, men.. ja..
http://www.youtube.com/watch?v=7tio_ZmHf4Y
Hittade dessvärre inga andra roliga klipp på YouTube.
Har ni något mer att lägga till, och finns det fler program som är lite smyg-psykotiska sådär?