Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 13:09
  #73
Medlem
CarolusXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Det kommer (eller har kommit) ut en ny bok ("Uppsnappade brev Karl XII:s soldater" del 3 tror jag det är) som publicerar åtskilliga brev skrivna av karoliner av alla sorter och rang som jag tänkte inhandla, och av de få delar jag redans ett så verkar ingen av manskapet tala illa om Kungen iaf, och ingen verkar ha gjort det efteråt heller, iaf inte i skriftlig form, sånt skulle ha snappats upp snabbt av Karl XII-hatare.
Hur kan man ogilla Carolus Rex?
Citera
2018-12-13, 16:01
  #74
Medlem
LilyLazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Det kommer (eller har kommit) ut en ny bok ("Uppsnappade brev Karl XII:s soldater" del 3 tror jag det är) som publicerar åtskilliga brev skrivna av karoliner av alla sorter och rang som jag tänkte inhandla, och av de få delar jag redans ett så verkar ingen av manskapet tala illa om Kungen iaf, och ingen verkar ha gjort det efteråt heller, iaf inte i skriftlig form, sånt skulle ha snappats upp snabbt av Karl XII-hatare.

Breven gick först genom fältkansliet vilket kunde censurera omoraliska eller andra detaljer som de inte ville skulle sippra fram till allmänheten. Man kritiserade inte sin kung som var utvald av guds, men nog var säkerligen många trött på kriget som aldrig tog slut.
Citera
2018-12-13, 18:17
  #75
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Befälens tankar finns nog i deras brevsamlingar för den hugade. Med tanke på hur studerad den karolinska epoken är har någon säkert gått igenom materialet, men jag har inte läst om det. Karolinska förbundet är alltid ett bra tips.

Generellt fick krigen ett nostalgiskt skimmer för adeln eftersom de innebar möjligheter till ära och befordringar, medan båda sakerna blev mycket svårare att uppnå när det var fred. Det hindrar dock inte att många adelsmän bevisligen också var trötta på krigen mot slutet. Även om de hade mindre risk att dö och mer att vinna än manskapet innebar krigen stora personliga uppoffringar även för dem, som att vara borta från familjen i årtionden. Men det nostalgiska skimret brukar inträda rätt snabbt.

Manskapets lott var betydligt svårare. Låt mig för en gångs skull citera Herman Lindqvist:

"När veteranerna kom hem från Tyskland var Karl XII borta för alltid och karolinerandan fanns inte längre. På gott och ont. Karolinernas känslor sammanfattades kanske bäst av Stenbocks kurir, Henrik Hammarberg, som skrev: ”Ej någon sig för oss numera bemöder. Vårt hantverk duger ej. Vår mästare är död”. De som varit nationens hjältar hade förvandlats till ”löst folk” som skulle fösas ut ur huvudstaden. "

Minst sagt bittert alltså. Notera dock att det finns en nostalgisk ton hos Hammarberg (en lågadlig ryttmästare) trots, eller kanske på grund av, otacksamheten.

Frihetstidens Miljöpartister. De hade säkert ömkat för skadade ryssar och danskar
Citera
2018-12-17, 12:33
  #76
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Tsar Peter erbjöd faktiskt Karl "skitområden" i Murmansk och hela Karelen (om jag inte missminner mig) i utbyte mot Ingermanland efter Narva, klart Karl hade kunnat gått med på det och fått fred i öster, Men att uppge mark var inte en av direktiven karl opererade med, och i det längsta hade förmodligen bara slutat med att Ryssen hälsat på över gränsen för att "byta till sig" mer områden varje år, typ.

Kanske, men samtidigt var det ju svenskarna som gick till anfall både 1740 och 1788. Till och med 1808 anföll ryssarna mest på grund av alliansen med Frankrike.

En hållbar uppgörelse framstår alltså inte som helt omöjlig, särskilt eftersom de andra stormakterna började dra öronen åt sig angående den ryska expansionen. De var ju aktiva redan i slutet av Stora nordiska kriget som beväpnade medlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Det kommer (eller har kommit) ut en ny bok ("Uppsnappade brev Karl XII:s soldater" del 3 tror jag det är) som publicerar åtskilliga brev skrivna av karoliner av alla sorter och rang som jag tänkte inhandla, och av de få delar jag redans ett så verkar ingen av manskapet tala illa om Kungen iaf, och ingen verkar ha gjort det efteråt heller, iaf inte i skriftlig form, sånt skulle ha snappats upp snabbt av Karl XII-hatare.
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
Breven gick först genom fältkansliet vilket kunde censurera omoraliska eller andra detaljer som de inte ville skulle sippra fram till allmänheten. Man kritiserade inte sin kung som var utvald av guds, men nog var säkerligen många trött på kriget som aldrig tog slut.

Vi kan nog anta att de som inte gillade kungen höll tyst på grund av censuren, men de som skrev ”om sin förtvivlan när de sent omsider får vetskap om Karl XIIs död” från den ryska fångenskapen gav av allt att döma uttryck för sina äkta känslor. Sen finns det ju också en gammal tradition att inte kritisera kungen utan istället skylla på dåliga rådgivare.

(Första delen av de norska breven finns förresten på Bokus för bara 55 spänn, skynda fynda.)

Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Frihetstidens Miljöpartister. De hade säkert ömkat för skadade ryssar och danskar.

Charmen med historia är ju tolkningsmöjligheterna. Man kan lika gärna se dem som tidiga nyliberaler som ser de anställda som förbrukningsvaror. :-)
Citera
2018-12-17, 13:58
  #77
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Kanske, men samtidigt var det ju svenskarna som gick till anfall både 1740 och 1788. Till och med 1808 anföll ryssarna mest på grund av alliansen med Frankrike.

En hållbar uppgörelse framstår alltså inte som helt omöjlig, särskilt eftersom de andra stormakterna började dra öronen åt sig angående den ryska expansionen. De var ju aktiva redan i slutet av Stora nordiska kriget som beväpnade medlare.

kruxet i det hela var ju att Peter ville ha isfri hamn för att kunna föra handel hela året runt, så det hade nog inte gått att få till nån uppgörelse förrens det var givet till han, han hade ju återkommit tills det skedde, sen vet man aldrig vad hans efterträdare hade agerat efter honom. Krigen 1740-1788 var ju tack vare landförlusterna och revanschlust ifrån Hattarna (som hade Frankrike i ryggen som gav dom lite falska förhoppningar och mod), dessutom så låg Fredrik I på också då han återupprätta sitt lite skamfilade rykte som kungamördare och "riksdagshjon" igenom att leda trupperna till seger som Karl XII.

Citat:
Vi kan nog anta att de som inte gillade kungen höll tyst på grund av censuren, men de som skrev ”om sin förtvivlan när de sent omsider får vetskap om Karl XIIs död” från den ryska fångenskapen gav av allt att döma uttryck för sina äkta känslor. Sen finns det ju också en gammal tradition att inte kritisera kungen utan istället skylla på dåliga rådgivare.

Förmodligen, men folket har alltid varit kungavänliga sen Gustav Vasa's dagar.

Citat:
(Första delen av de norska breven finns förresten på Bokus för bara 55 spänn, skynda fynda.)

Jo jag vet, har tänkt fynda ASAP, har inte handlat en bok nu på ett par år.
Citera
2018-12-18, 15:08
  #78
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
kruxet i det hela var ju att Peter ville ha isfri hamn för att kunna föra handel hela året runt, så det hade nog inte gått att få till nån uppgörelse förrens det var givet till han, han hade ju återkommit tills det skedde, sen vet man aldrig vad hans efterträdare hade agerat efter honom.

Visst, men med bytet du nämnde ovan (Murmansk och Karelen mot Ingermanland) hade han ju fått det. Intresset för övriga Finland verkar ha varit ganska vagt av den ryska inaktiviteten att döma, och de andra stormakterna bromsade som redan nämnts också.

Med lite mer flyt och diplomatisk skicklighet hade kanske Finland och delar av Baltikum kunnat behållas, även om det inte är det mest sannolika scenariot.

Citat:
Krigen 1740-1788 var ju tack vare landförlusterna och revanschlust ifrån Hattarna (som hade Frankrike i ryggen som gav dom lite falska förhoppningar och mod), dessutom så låg Fredrik I på också då han återupprätta sitt lite skamfilade rykte som kungamördare och "riksdagshjon" igenom att leda trupperna till seger som Karl XII.

Det är lite intressant att det fanns gamla karoliner bland både hattarna och mössorna (som Carl Henrik Wrangel, en av generalerna i kriget 1741-43). Å andra sidan var ju en avsevärd del av hela adeln officerare, så det är kanske inte förvånande att det fanns åsiktsspridning.

Citat:
Förmodligen, men folket har alltid varit kungavänliga sen Gustav Vasas dagar.

Japp, ett faktum som vänsterliberala historiker och journalister har varit konsekvent dåliga på att påpeka. Kungahusets popularitet är både högre och stabilare än de flesta andra institutioners (och då bryr jag mig ändå inte nämnvärt om dess fortlevnad, men fakta är fakta).
Citera
2018-12-18, 20:04
  #79
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Visst, men med bytet du nämnde ovan (Murmansk och Karelen mot Ingermanland) hade han ju fått det. Intresset för övriga Finland verkar ha varit ganska vagt av den ryska inaktiviteten att döma, och de andra stormakterna bromsade som redan nämnts också.

Finland låg aldrig på nån rysk önskelista förrens dom tog det 1809: "För kejsar Alexander var erövringen av Finland endast ett nödvändigt ont för att upprätthålla förpliktelserna mot Napoleon, och han behövde ett snabbt, oblodigt krig för att en gång för alla stävja arvfienden Sverige. "

Citat:
Med lite mer flyt och diplomatisk skicklighet hade kanske Finland och delar av Baltikum kunnat behållas, även om det inte är det mest sannolika scenariot.

grejen var ju att ryssen la sin nya huvudstad så pass nära gränsen att det hade nog längden lett till nya krig ideligen för att bygga på med "buffertzoner" runt St. Petersburg.

Citat:
Det är lite intressant att det fanns gamla karoliner bland både hattarna och mössorna (som Carl Henrik Wrangel, en av generalerna i kriget 1741-43). Å andra sidan var ju en avsevärd del av hela adeln officerare, så det är kanske inte förvånande att det fanns åsiktsspridning.

Adeln var nog inte sådär hårda kungasupportrar, iom alla kväsningar och räfster dom fått uppleva från kungamakten.

Citat:
Japp, ett faktum som vänsterliberala historiker och journalister har varit konsekvent dåliga på att påpeka. Kungahusets popularitet är både högre och stabilare än de flesta andra institutioners (och då bryr jag mig ändå inte nämnvärt om dess fortlevnad, men fakta är fakta).

Kungahuset är väl starkast i popularitet just nu? Och själv är jag kall-ögd rojalist
Citera
2019-01-02, 17:32
  #80
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Agerade inte Fredrik av Hessen lite väl snabbt efter att Karl XII stupat och såg till att Ulrika Eleonora blev regent samt fick von Görtz avrättad?

Var Hedvig Eleonoras son Karl Fredrik rättmätig tronarvinge och vad hade von Görtz och tsar Peter kommit överens om?
Citera
2019-01-02, 19:38
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Förmodligen, men folket har alltid varit kungavänliga sen Gustav Vasa's dagar.
I ett minnesprogram efter prins Bertil visade de en scen från en vpk-kongress där en talare inte oväntat propagerade för monarkins avskaffande, varvid nästa talare höll med med argumentet att man då kunde välja prins Bertil till president. Sanna revolutionärer
Citera
2019-01-03, 09:54
  #82
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Agerade inte Fredrik av Hessen lite väl snabbt efter att Karl XII stupat och såg till att Ulrika Eleonora blev regent samt fick von Görtz avrättad?

Jo, det var väldigt raskt handlat av karln, det måste man säga, det handlade om typ timmer efter mordet.

Citat:
Var Hedvig Eleonoras son Karl Fredrik rättmätig tronarvinge och vad hade von Görtz och tsar Peter kommit överens om?

Jag har för mig jag läst nånstans det var ett "köpfredförslag", Ingermanland och alla dess hamnar mot en stor hög med rubler och fred, dock så vet man inte all fakta då mycket hemlighölls av Görtz och följde med han i graven.
Citera
2019-01-03, 12:38
  #83
Medlem
LilyLazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Agerade inte Fredrik av Hessen lite väl snabbt efter att Karl XII stupat och såg till att Ulrika Eleonora blev regent samt fick von Görtz avrättad?

Var Hedvig Eleonoras son Karl Fredrik rättmätig tronarvinge och vad hade von Görtz och tsar Peter kommit överens om?


Man kan tyckas att det var riktigt snabbt, dock finns det en förklaring för hans agerande också.

Kungen hade levt i fara för sitt eget liv ända sedan krigsutbrottet, alltid stridit i frontlinjen när det gavs tillfälle. Han har alltså haft turen att under alla bataljer ungått att blivit skjuten(skadad visst men) och avlidit, så mycket fara som den karln utsatte sig för var ovanligt, speciellt för en kung. Därför fick man lov att ha en sorts lösning ifall "Det otänkbara" skulle hända, alltså att kungen stupade, vad skulle man göra? Man fick lov att ha en plan redo som snabbt kunde sättas i verket när livet togs ifrån honom,
Citera
2019-01-03, 17:47
  #84
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyLazer
Man kan tyckas att det var riktigt snabbt, dock finns det en förklaring för hans agerande också.

Kungen hade levt i fara för sitt eget liv ända sedan krigsutbrottet, alltid stridit i frontlinjen när det gavs tillfälle. Han har alltså haft turen att under alla bataljer ungått att blivit skjuten(skadad visst men) och avlidit, så mycket fara som den karln utsatte sig för var ovanligt, speciellt för en kung. Därför fick man lov att ha en sorts lösning ifall "Det otänkbara" skulle hända, alltså att kungen stupade, vad skulle man göra? Man fick lov att ha en plan redo som snabbt kunde sättas i verket när livet togs ifrån honom,

Sen var det ju den lilla detaljen om makt-kamp om kungakronan mellan Fredrik och Adolf Fredrik...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback