2012-06-27, 22:36
Medlem
Jag har beställt en laptop, får den imorgon. Jag har inte ägt en laptop innan.

1, Måste batteriet sitta i för att datorn skall fungera även om man kör med elsladden inkopplad?

2, Om batteriet måste sitta i, och det är helt fulladdat, "kopplar" datorn då om och bara tar nätström för att inte "slita" på batteriet eller tar den alltid ström via batteriet?

3, Dockningsstation, måste man även här ha batteriet inkopplat för att datorn skall starta?
Citera
2012-06-27, 22:43
Medlem
1.Nej batteriet behöver inte sitta i. Spelar ingen roll.
2. Tar ström från 240V eluttaget när det sitter i datorn. Laddar då samtidigt upp batteriet. Kopplar du bort 240V sladden tar den batteri från datorn. Simple as that
3. Kan väl ge problem med att få själva dockningstationen att passa om inte batteriet sitter i?

Citera
2012-06-27, 23:14
Medlem
Om man vill öka batteriets livslängd ska man inte ha det i när man kör med elsladd, eftersom batteriets livslängd minskar om det är varmt när det är fulladdat. Bättre är att lagra det svalt när det inte används vid typ 50% laddning.
Citera
2012-06-27, 23:30
Medlem
kklasens avatar
1. Nej

2. Om du har batteriet i, så stoppar datorn laddningen när batteriet är fullt. Datorn brukar inte påbörja laddning förrän batteriet når under 94%. Datorn kör då bara på nätström. Du kan ta ur och sätta i batteriet när datorn är på och nätström inkopplad och vice versa.

3. Jag vet inte. Men jag kan inte tänka mig att batteri behövs här heller. Har du ett batteri som sticker ut från bakkanten av datorn kan det bli klurigt att docka datorn, annars inga problem.

Vissa anser att man ska ha batteriet åt sidan om man inte använder det. Jag tycker det är bullshit.
Nackdelen med att ha batteriet urkopplad i dockan är att, du måste stänga av datorn varje gång du ska iväg, och sedan starta den sen igen på plats. Med batteri i, behöver du bara lägga den i viloläge och snabbt docka ur den o springa iväg. Det är typ 3 sekunder vs 20-60 sekunder.

Har du locket öppet på den i dockan, behöver du bara docka ur den och stänga locket i farten.
Senast redigerad av kklasen 2012-06-27 kl. 23:37.
Citera
2012-06-28, 01:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
1.Nej batteriet behöver inte sitta i. Spelar ingen roll.

Lås tråd
Det är beroende av vilken modell TS har. Min laptop startar inte utan batteriet även om kabeln är inkopplad. Så dra inga slutsatser av att just din modell beter sig på ett visst sätt utan vidare kött på benen.

Lås tråd? Ser du något regelbrott? I så fall rekommenderar jag dig att trycka på rapportera-knappen.
Citera
2012-06-28, 06:15
Medlem
Olika modeller är byggda att hantera batterier på olika sätt.

1. Fortsätter att göra något med batteriet.
2. Slutar ladda upp när batteriet är fullt.
3. Blir lite segare när batteriet tagits bort.

4. crillecrille dator (Visste inte det fanns. Trodde att det bara vara trasiga datorer).

Det är därför batteri råden kan låta så olika. Bäst är att läsa och följa batteri råden i manualen till just den modellen du har.

En ledtråd är om batteriet redan sitter fast eller redan sitter i laptopen. En annan är om den är fast skruvad eller om det finns reglage för att snabbt och enkelt ta loss batteriet.

Om man inte behöver verktyg och datorn ändå funkar så är det allmänna rådet ta bort batteriet när man laddat klart batteriet.

Det är så att man inte kör med både batteri och strömkabel samtidigt och sliter ut batteriet i förtid. Några har även nämnt värmen i datorn som en till orsak till att batterier blir dåliga.
Senast redigerad av panpo98 2012-06-28 kl. 06:23.
Citera
2012-06-28, 11:38
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Olika modeller är byggda att hantera batterier på olika sätt.

1. Fortsätter att göra något med batteriet.
2. Slutar ladda upp när batteriet är fullt.
3. Blir lite segare när batteriet tagits bort.

4. crillecrille dator (Visste inte det fanns. Trodde att det bara vara trasiga datorer).

Det har varit så sedan jag köpte den. Reagerade själv på det första gången jag testade utan batteri.
Citera
2012-06-28, 21:58
Medlem
Tack för svar.

-En annan fråga, batteriet verkar stannat på 95% med nätsladden i, laddar det inte mer? När jag drog ut nätsladden har jag för mig det stod 100%..skumt.

-Enlig instruktion skall batteriet hålla 9 timmar, men nytt fulladdat batteri håller ca 4 timmar enligt indikationen på skärmen, detta på en helt ny dator utan program, samt med ca 75% ljusstyrka. Dessa 9 timmar, under vilka förhållande är dessa? ...kolsvart skärm i standby-läge?! Jävligt fult att skriva den hålla 9 timmar, knappast!!! ..har iförsig inte provat ännu.
Citera
2012-06-29, 05:46
Medlem
Halva batteri tiden av vad tillverkaren uppger vid normal drift låter normalt.

Åtminstone av vad man kunde läsa för några år sedan i vissa tester av bärbara i datortidningar. Undantaget om jag minns rätt var Apple som vara bättre på att uppge batteri tid som var närmare verkligheten.
Citera
2012-06-30, 20:56
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattugglan11
Tack för svar.

-En annan fråga, batteriet verkar stannat på 95% med nätsladden i, laddar det inte mer? När jag drog ut nätsladden har jag för mig det stod 100%..skumt.

-Enlig instruktion skall batteriet hålla 9 timmar, men nytt fulladdat batteri håller ca 4 timmar enligt indikationen på skärmen, detta på en helt ny dator utan program, samt med ca 75% ljusstyrka. Dessa 9 timmar, under vilka förhållande är dessa? ...kolsvart skärm i standby-läge?! Jävligt fult att skriva den hålla 9 timmar, knappast!!! ..har iförsig inte provat ännu.

9 timmar får du kanske om du drar ner ljusstyrkan så mkt det går, stänger av bluetooth, wlan och annat och inte rör datorn

så nog är det missvisande..men det har det varit i alla tider på det mesta (titta bara på mobiltelefoner).
Citera
2012-07-01, 00:38
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille

Det har varit så sedan jag köpte den. Reagerade själv på det första gången jag testade utan batteri.

Det är rätt vanligt med datorer som inte går att starta utan batteriet i... iofs länge sen jag stötte på det nu, så det kanske börjar försvinna.
Citera
2012-07-01, 03:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är rätt vanligt med datorer som inte går att starta utan batteriet i... iofs länge sen jag stötte på det nu, så det kanske börjar försvinna.
Jo det kan jag tänka mig. Inte direkt den senaste ultrabooken jag sitter på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in