Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-27, 13:41
  #1
Medlem
Har fått vita pigmentförändringar på halsen, armvecken och lite på högra hakan. Jag gick till min hudläkare och fick diagnosen "Pityriasis versicolor" (läs http://www.netdoktor.se/hud-har/?_PageId=643).

Min fråga är nu - är det farligt att sola och kommer pigmentfärgen att bli av gemensam färg?

Svara endast om du har erfarenhet och/eller kunskap inom ämnet. Puss.
Citera
2012-06-27, 15:35
  #2
Medlem
Tilläggas bör kanske att jag använder fungoral. Andra dan jag gör det idag, och drygt fem dagar kvar till det är färdiganvänt.
Citera
2012-07-09, 21:46
  #3
Medlem
Nej, det är inte farligt att sola, men de vita fläckarna förblir vita för att det är där svampen sitter som stör pigmenten, medan resten av huden blir brun. Och tvärtom på vintrarna då. Själv använde jag "selsun" för att bli av med mina problem, ett slags mjällschampo som dödar svampen. Läs mer om hur man behandlar på internet för jag minns inte, men fungoral kanske är samma sak, jag vet inte. Det jobbiga med pityriasis versicolor är att det har en tendens att komma tillbaka... därför behandlar jag mig lite då och då för att försäkra mig om att jag blir brun när jag solar
Citera
2012-07-09, 21:48
  #4
Medlem
Ska väl tilläggas att det är helt ofarligt, bara jobbigt rent kosmetiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback