2012-06-27, 13:03
Medlem
Hejsan! Jag undrar om det finns någon som helst RÄTT till någon rast (annat än toalettbesök) vid ett 6 timmars långt arbetspass? Spelar det roll så står arbetet under transportfacket. Om det finns någon rätt till detta, finns det någon källa ni kan referera till som jag kanske kan skriva ut?

Tack på förhand
Citera
2012-06-27, 13:11
Moderator
evilhoneys avatar
Transportverkets regler för körtid osv: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...och-vilotider/
Arbetstidslagen: http://www.av.se/lagochratt/atl/
Citera
2012-06-27, 13:14
Medlem
Det står ju ingenting om det på Arbetstidslagens hemsida...? Den andra hemsidan är inte heller någon hjälp eftersom arbetsplatsen är en bensinmack som råkar falla under transportfacket. Så regler för förare är inte något som kan appliceras på mig :/
Senast redigerad av Janejja 2012-06-27 kl. 13:19.
Citera
2012-06-27, 13:23
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Det står ju ingenting om det på Arbetstidslagens hemsida...? Den andra hemsidan är inte heller någon hjälp eftersom arbetsplatsen är en bensinmack som råkar falla under transportfacket. Så regler för förare är inte något som kan appliceras på mig :/
Nej, men i själva lagen. *dagens ungdom ska ha allt serverat på silverfat*
Svaret verkar vara nej, över 6h arbete så ska du ha rast.
En googling på bensinmack ihop med rätt till rast:
Fråga: Vad är skillnaden mellan raster, måltidsuppehåll och pauser?

Svar: Den största skillnaden är att raster är ledig tid och därmed ska löneavdrag göras. För att det verkligen ska röra sig om ledig tid måste den anställde kunna lämna arbetsplatsen. Arbetsgivaren kan alltså aldrig räkna med att den anställde ska ställa upp och arbeta på sin rast.

Om man ändå kommer överens om arbete under denna tid ska lön utgå för mertid eller övertid. En rast ska vara i minst en halv timme. Man kan inte lägga ihop en halvtimmes lunch och två kvarters fika och göra löneavdrag för en timme. Detta beror på att man anser att det inte går att se en kvart som tid då man kan lämna arbetsplatsen för att göra något annat. Enligt arbetstidsavtalet har anställda rätt till rast efter 6 timmars arbete. Rasten ska schemaläggas.

Citera
2012-06-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, men i själva lagen. *dagens ungdom ska ha allt serverat på silverfat*
Svaret verkar vara nej, över 6h arbete så ska du ha rast.
En googling på bensinmack ihop med rätt till rast:
Fråga: Vad är skillnaden mellan raster, måltidsuppehåll och pauser?

Svar: Den största skillnaden är att raster är ledig tid och därmed ska löneavdrag göras. För att det verkligen ska röra sig om ledig tid måste den anställde kunna lämna arbetsplatsen. Arbetsgivaren kan alltså aldrig räkna med att den anställde ska ställa upp och arbeta på sin rast.

Om man ändå kommer överens om arbete under denna tid ska lön utgå för mertid eller övertid. En rast ska vara i minst en halv timme. Man kan inte lägga ihop en halvtimmes lunch och två kvarters fika och göra löneavdrag för en timme. Detta beror på att man anser att det inte går att se en kvart som tid då man kan lämna arbetsplatsen för att göra något annat. Enligt arbetstidsavtalet har anställda rätt till rast efter 6 timmars arbete. Rasten ska schemaläggas.

Okej, men om det gäller måltidsuppehåll då?
Citera
2012-06-27, 13:37
Medlem
Tetrapluras avatar
Under ett 8h pass så har du rätt till två 15mins raster, betalt, och en halv timmes lunch, ej betald.

Jobbar du 6h i sträck har du rätt till en halv timmes rast, betald.

Jobbar du 12h pass har du rätt till 1h lunch och vid varje 3h en kvarts rast, betald

Så, nu va de sagt
Citera
2012-06-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraplura
Under ett 8h pass så har du rätt till två 15mins raster, betalt, och en halv timmes lunch, ej betald.

Jobbar du 12h pass har du rätt till 1h lunch och vid varje 3h en kvarts rast, betald

Så, nu va de sagt

Finns det någon källa för 6h-passet? Behöver visa min chef det!
Citera
2012-06-27, 16:32
Medlem
d01shs avatar
Detta står helt säkert med i kollektivavtalet. Om du är med i facket kan du läsa det på deras hemsida.
Citera
2012-06-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Detta står helt säkert med i kollektivavtalet. Om du är med i facket kan du läsa det på deras hemsida.

Jag är typ rätt korkad (och inte medlem i facket). Du skulle inte kunna hjälpa mig med det? :P
Citera
2012-06-27, 17:34
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Jag är typ rätt korkad (och inte medlem i facket). Du skulle inte kunna hjälpa mig med det? :P
Jag jobbar inte i din bransch, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. För att läsa Transports avtal måste man vara medlem. Du kan dock vända dig till dem och fråga. Så vitt jag vet behöver du inte vara medlem för enkla frågor.
Citera
2012-06-27, 18:10
Medlem
cuchulainns avatar
Generellt så ska man enl 15 § 3 st Arbetstidslagen ha en rast efter 5 timmars arbete. Det finns inget fastställt hur lång den rasten ska vara men rekommendationen är minst 30 min. Man kan då lämna arbetsplatsen och den tiden är obetald. Rasten kan sedan enl 16 § ATL ersättas av måltidsuppehåll. Vid måltidsuppehåll får man inte lämna arbetsplatsen men den tiden räknas då in i arbetstiden.

Arbetstidslagen är semidispositiv och bl a kan genom centralt kollektivavtal avvikelser från 15 § 3 st göras. Jag förmodar att det är så i det här fallet.

För att få reda på vad som står i Transports centrala avtal så kan du ringa LO:s hjälptelefon, 020-560056. De kommer att hjälpa dig även om du inte är med i något fackförbund.
Citera
2012-06-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraplura

Så, nu va de sagt

Det TS skall ta reda på först är om han har rast eller måltidsuppehåll. Rast betyder att man får lämna arbetsplatsen. Måltidsuppehåll innebär ät mat när det är lugnt, men du får inte sitta i 30 minuter utan måste jobba om det behövs.

Det här skall vara reglerat i lokala avtal för arbetsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in