2012-06-27, 01:59
Medlem
Jag har ett jobb som där ja tjänar runt 14 tusen i månaden. och hyran ligger på 4650. Alla räkningar varje månad är kanske tillsammans 6000 ungefär. Jag ska åka iväg till australien, och behöver få så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt. Självklart sälja saker ja inte använder. Men behöver lite tips om hur man sparar =)

Tack!
Citera
2012-06-27, 02:02
Medlem
så du har 8 tusen när allt är betalt? eller är dom 14 tusen bruttolönen?
Citera
2012-06-27, 02:07
Medlem
Eirenes avatar
1. Ät billigare, mindre kött framför allt och laga mer mat från grunden.
2. Sup inte eller åtminstone inte ute på krogen i alla fall.
3. Köp ingenting nytt om du kan hitta det begagnat alt. inför en köpfri månad eller två. Även om du inte anser dig köpa mycket nu så kommer du att märka att det är så mycket som köps varje månad som en inte tänker på förrän en inför totalt köpstopp.

Bra tips för att spara mycket och snabbt!
Citera
2012-06-27, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkaNixie
så du har 8 tusen när allt är betalt? eller är dom 14 tusen bruttolönen?

yes ja har 8 kvar. men ja har timlön, så de kan variera. kan vara 5, 6 eller 7 med. beror på hur ja jobbar.
Citera
2012-06-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
1. Ät billigare, mindre kött framför allt och laga mer mat från grunden.
2. Sup inte eller åtminstone inte ute på krogen i alla fall.
3. Köp ingenting nytt om du kan hitta det begagnat alt. inför en köpfri månad eller två. Även om du inte anser dig köpa mycket nu så kommer du att märka att det är så mycket som köps varje månad som en inte tänker på förrän en inför totalt köpstopp.

Bra tips för att spara mycket och snabbt!

Tack! Bra tips!!
Citera
2012-06-27, 02:17
Medlem
okej gör som ovanstående slöa inte ett öre! Ha pengarna på ett separat konto och när du ska köpa något så för du över till kortet därmed tänker du igenom alla köp en extra gång så har jag iaf och jag sparar 6000:- varje månad.
Citera
2012-06-27, 02:42
Medlem
dementeds avatar
Som sagt dra in på mat och lätta utgifter.
Alla hajar väl att det bara är att strypa utgifter.
Citera
2012-06-27, 20:28
Medlem
_Winstons avatar
Www. Ynab. Com
Citera
2012-08-05, 17:12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Winston
Www. Ynab. Com
Jag kan bara gå i god för detta. Jag började köra med YNAB för ca 2 månader sedan och det märks verkligen skillnad i mitt eget tankesätt kring pengar sedan jag började.

Man budgeterar upp i förväg ungefär vad man vill lägga pengarna på och med lite disciplin ser man sparpengarna växa och växa.

Inför nästa månad har jag budgeterat med allt jag vet att jag vill köpa och hur mycket jag ska lägga undan för framtida, dyrare inköp (till exempel semestrar) och så inser man helt plötsligt att jag kan lägga undan mer pengar än jag har budgeterat att göra.
Senast redigerad av Pappersvargen 2012-08-05 kl. 17:34.
Citera
2012-08-07, 20:18
Medlem
lillekillens avatar
Bestäm en summa du tror på, exvis 5000:-/månad och se till att dessa pengar dras automatiskt från ditt lönekonto till ett sparkonto vid varje månadsskifte

Ser du inte pengarna på kontot utan bara det som verkligen är kvar efter överföringen så är det väldigt mycket lättare att inte spontanköpa någon skit man inte behöver...
Citera
2012-08-07, 21:53
Medlem
Leidmtd79s avatar
Vi kan ju börja med va du spenderar pengar på? hur ser ditt bruk på pengar ut i månaden? hur mycket brukar du ha kvar efter varje månad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in