Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Det är fitrah att göra det, med tanke på att det är starkt påbjud från haditherna. Muhammed (fvmh) sa: Profeten Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade, "Fem handlingar är mycket besläktade med fitrah: Omskärelse, klippa eller raka könshåret, klippa naglarna, plocka eller raka håret i armhålorna och klippa [eller raka] mustaschen." [Rapporterad i Bukhari & Muslim]
Och vad betyder fitrah i det här fallet? Jag förstår i vilket fall som helst att det är mycket önskvärt. Men är det obligatoriskt för att kunna upptas i den islamiska gemenskapen?
Citat:
Jag följde Hanbali/Shafi'i när jag var praktiserande. Aldrig kommit över denna frågan förut, men utifrån mitt kunskap är vi alla överens om detta. Vi är ahlul-sunnah, vi tolkar inte klara påbjudning med 'aql när det är solklar.
Så, alla rättsskolor verkar förespråka omskärelse. Håller alla lika hårt på det? Som sagt, jag undrar ju om det är obligatoriskt.
Citat:
Hmm, är det signifikant vart jag kommer från?
Nja, jag tänkte mest att det kunde vara intressant att veta med tanke på att islam kan se lite olika ut beroende på vilket land man kommer från. Men det räcker bra med att veta vilken skola du tillhör, eller tillhörde.
Tack för alla svaren, förresten! Det känns bra att få veta detta från någon som är eller har varit praktiserande.