2012-02-11, 19:27
Medlem
BandieraRossas avatar
Hej!

Jag har en fråga angående omskärelse och islam. Är det obligatoriskt att omskära sig (förutsatt att man inte redan är omskuren) om man konverterar till islam?
Citera
2012-02-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Hej!

Jag har en fråga angående omskärelse och islam. Är det obligatoriskt att omskära sig (förutsatt att man inte redan är omskuren) om man konverterar till islam?
Helst, ja. Funderar du på att konvertera?
Citera
2012-02-11, 21:39
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Helst, ja. Funderar du på att konvertera?

Nej, jag funderar inte på att konvertera. Jag är mest nyfiken på hur det går till, och då kom jag att tänka på omskärelsen. Vad menar du med att man helst bör låta sig omskäras? Det jag undrar är om det är möjligt att bli muslim utan att kapa förhuden.

Jag antar att du är sunnimuslim, då. Från vilket land, eller vilken rättsskola?
Citera
2012-02-11, 22:28
Medlem
Citat:
Nej, jag funderar inte på att konvertera. Jag är mest nyfiken på hur det går till, och då kom jag att tänka på omskärelsen. Vad menar du med att man helst bör låta sig omskäras? Det jag undrar är om det är möjligt att bli muslim utan att kapa förhuden.

Jag antar att du är sunnimuslim, då. Från vilket land, eller vilken rättsskola?
Det är fitrah att göra det, med tanke på att det är starkt påbjud från haditherna. Muhammed (fvmh) sa: Profeten Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade, "Fem handlingar är mycket besläktade med fitrah: Omskärelse, klippa eller raka könshåret, klippa naglarna, plocka eller raka håret i armhålorna och klippa [eller raka] mustaschen." [Rapporterad i Bukhari & Muslim]

Jag följde Hanbali/Shafi'i när jag var praktiserande. Aldrig kommit över denna frågan förut, men utifrån mitt kunskap är vi alla överens om detta. Vi är ahlul-sunnah, vi tolkar inte klara påbjudning med 'aql när det är solklar.

Hmm, är det signifikant vart jag kommer från?
Citera
2012-02-11, 22:42
Medlem
Graspars avatar
Citat:
...klippa eller raka könshåret...

Haha, seriöst? Raka pungen är ett sakrament för muslimer? Det var smått oväntat måste jag säga.

Men, det jag egentligen tittade in för: Finns det några problem med att låta bli att omskära spädbarn och låta dom vara delaktiga i beslutet själva? Det är egentligen det enda jag har emot manlig omskärelse nämligen.
Citera
2012-02-11, 22:50
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Det är fitrah att göra det, med tanke på att det är starkt påbjud från haditherna. Muhammed (fvmh) sa: Profeten Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade, "Fem handlingar är mycket besläktade med fitrah: Omskärelse, klippa eller raka könshåret, klippa naglarna, plocka eller raka håret i armhålorna och klippa [eller raka] mustaschen." [Rapporterad i Bukhari & Muslim]

Och vad betyder fitrah i det här fallet? Jag förstår i vilket fall som helst att det är mycket önskvärt. Men är det obligatoriskt för att kunna upptas i den islamiska gemenskapen?

Citat:
Jag följde Hanbali/Shafi'i när jag var praktiserande. Aldrig kommit över denna frågan förut, men utifrån mitt kunskap är vi alla överens om detta. Vi är ahlul-sunnah, vi tolkar inte klara påbjudning med 'aql när det är solklar.

Så, alla rättsskolor verkar förespråka omskärelse. Håller alla lika hårt på det? Som sagt, jag undrar ju om det är obligatoriskt.

Citat:
Hmm, är det signifikant vart jag kommer från?

Nja, jag tänkte mest att det kunde vara intressant att veta med tanke på att islam kan se lite olika ut beroende på vilket land man kommer från. Men det räcker bra med att veta vilken skola du tillhör, eller tillhörde.

Tack för alla svaren, förresten! Det känns bra att få veta detta från någon som är eller har varit praktiserande.
Citera
2012-02-11, 22:54
Medlem
Personligen skulle jag helst se manlig omskärelse förbjudas. Det är en form av barnmisshandel och jag tycker barnets rätt borde gå före religiös rätt. Om vuxna muslimer och judar vill omskära sig ska de naturligtvis få göra det, men att göra det på ett spädbarn tycker jag är direkt sjukt.
Citera
2012-02-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
Haha, seriöst? Raka pungen är ett sakrament för muslimer? Det var smått oväntat måste jag säga.

Men, det jag egentligen tittade in för: Finns det några problem med att låta bli att omskära spädbarn och låta dom vara delaktiga i beslutet själva? Det är egentligen det enda jag har emot manlig omskärelse nämligen.
Haha. Ja, vi muslimer gjorde något som ni började med på 60-70 talet. Undrar när ni kommer att lära er att tvätta arslet också.

Det finns en rekommenderad tidsperiod för när omskärelsen ska ske. Har för mig att frågan har diskuterats i tråden redan.
Citera
2012-02-11, 22:59
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Och vad betyder fitrah i det här fallet?

Det är fett enkelt att googla.

Fitrah betyder det som är "naturligt" eller som "faller naturligt" för en människa.
Citat:
Fitra, or fitrah (Arabic: فطرة / ALA-LC: fiṭrah), is an Arabic word meaning ‘disposition’, ‘nature’, ‘constitution’, or ‘instinct’. In a mystical context, it can connote intuition or insight. It is similar to the Calvinist term "Sensus divinitatis".

Root of word

To split or cleave
Implies opening up and coming out
Verb means 'to bring forth', 'to originate', 'to knead and shape dough'.

'A'isha reported: Muhammad said: Ten are the acts according to fitra:

clipping the mustache,
letting the beard grow,
using the tooth-stick,
snuffing water in the nose,
cutting the nails,
washing the finger joints,
plucking the hair under the armpits,
shaving the pubic hair and
cleaning one's private parts with water.

The narrator said: I have forgotten the tenth, but it may have been rinsing the mouth. (Sahih Muslim, II.502)

http://en.wikipedia.org/wiki/Fitra
Citera
2012-02-11, 23:05
Medlem
Citat:
Och vad betyder fitrah i det här fallet? Jag förstår i vilket fall som helst att det är mycket önskvärt. Men är det obligatoriskt för att kunna upptas i den islamiska gemenskapen?

Så, alla rättsskolor verkar förespråka omskärelse. Håller alla lika hårt på det? Som sagt, jag undrar ju om det är obligatoriskt.

Nja, jag tänkte mest att det kunde vara intressant att veta med tanke på att islam kan se lite olika ut beroende på vilket land man kommer från. Men det räcker bra med att veta vilken skola du tillhör, eller tillhörde.
Tack för alla svaren, förresten! Det känns bra att få veta detta från någon som är eller har varit praktiserande.
Kommer svara kortfattat eftersom jag inte skriver från datorn.

Fitrah betyder det naturliga. Googla för mer information.

Ja, detta är något som vi alla är ense om. Eftersom frågan inte är oklar eller behöver tolkas genom logisk slutledning eller 'aql som det heter.

Inga problem. Ärliga frågor/synpunkter/kritik angående Islam är alltid välkommen.
Citera
2012-02-11, 23:11
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Det är fett enkelt att googla.

Fitrah betyder det som är "naturligt" eller som "faller naturligt" för en människa.

Där ser man. Tack!

Jag har för mig att du är muslim. Kan man bli muslim utan att låta sig omskäras? Eller anses det såpass "onaturligt" att ha en förhud att det står i vägen för att formellt kunna upptas i islam?

Citat:
Kommer svara kortfattat eftersom jag inte skriver från datorn.

Fitrah betyder det naturliga. Googla för mer information.

Ja, detta är något som vi alla är ense om. Eftersom frågan inte är oklar eller behöver tolkas genom logisk slutledning eller 'aql som det heter.

Inga problem. Ärliga frågor/synpunkter/kritik angående Islam är alltid välkommen.

Okej, då vet jag. Tack! Så, kort och gott: man måste helt enkelt låta sig omskäras för att kunna bli muslim.
Citera
2012-02-12, 11:10
Medlem
fotsvetts avatar
Det är inte naturligt att omskära barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in