Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Men hur är detta mjöligt? Jag måste tänka helt galet gällande ljuset, men jag får för mig att ljuset inte borde kunna "hinna ikapp" något som avlägsnar sig fortare än c? Borde de inte bli "skuggade" för varandra?
I det "stillastående" referenssystemet, dvs det relativt vilket de båda fordonen rör sig i 60% av ljusets hastighet i motsatta riktningar, färdas båda fordonen långsammare än ljuset. En ljussignal från det ena fordonet kan skickas mot referenssystemets origo och komma fram inom ändlig tid, sedan fortsätta mot det andra fordonet och hinna fram till det inom ändlig tid.
I referenssystemet för ett av fordonen rör sig ju det andra fordonet med 88% av ljusets hastighet och därmed långsammare än ljuset, varför en ljussignal från det ena fordonet hinner fram till det andra.
Så här tror jag att du tänker:
Uppmätt i det "stillastående" referenssystemet rör sig de två fordonen i 120% av ljusets hastighet relativt varandra. Om då ena fordonet skickar ut en signal med ljusets hastighet relativt sig själv kommer signalen aldrig att kunna nå det andra fordonet.
Felet är att signalens hastighet inte kommer att vara ljusets hastighet relativt fordonet uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Där kommer ljusets hastighet relativt fordonet i stället vara 160% av ljusets hastighet - ljuset rör sig (åt höger) med 100% relativt referenssystemet, och fordonet rör sig (åt vänster) med 60%, vilket ger en relativ hastighet om 160% uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Eftersom 160% > 120% kommer ljussignalen att nå fram.