2012-06-27, 13:47
Medlem
MeanMEs avatar
Kanske uttryckte mig lite luddigt.

Om du har tre referenspunkter i linje A,B och C med avståndet x i mellan.

Så får du mellan A och B dx i expantion, mellan B och C dx...
Från A avlägsnar sig B med dx, C med 2dx / tidsenhet osv.
Så tillslut avlägsnar sig kroppar från As referenspunkt snabbare än ljusets hastighet pga
rumstidens utbredning.

Därav att galaxer i utkanten av synliga universum avlägsnar sig snabbast från oss.

Så därav är referenspunkerna av vikt.
Citera
2012-06-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kanske uttryckte mig lite luddigt.

Så tillslut avlägsnar sig kroppar från As referenspunkt snabbare än ljusets hastighet pga
rumstidens utbredning.

Därav att galaxer i utkanten av synliga universum avlägsnar sig snabbast från oss.

Så därav är referenspunkerna av vikt.

Du har ingen aning om vad du pratar om. Bara för att du har 3 punkter på samma avstånd som sedan utbreder sig olika snabbt så innebär inte det att C kan avlägsna sig med över ljusets hastighet. Du borde kanske läsa på lite om tidsdilation och längdkontraktion. Här är en länk som kan vara till hjälp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformation
Citera
2012-06-28, 14:01
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perik911
Du har ingen aning om vad du pratar om. Bara för att du har 3 punkter på samma avstånd som sedan utbreder sig olika snabbt så innebär inte det att C kan avlägsna sig med över ljusets hastighet. Du borde kanske läsa på lite om tidsdilation och längdkontraktion. Här är en länk som kan vara till hjälp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorentztransformation
Fast det där gäller bara rörelse i rummet. När man pratar om universums expansion så kan två punkter expandera relativt varandra i hastigheter större än c. Expansionen idag är 70km/h/Mpc, så vid riktigt stora avstånd så medför expansionen att två punkter kan avlägsna sig snabbare än ljusets hastighet relativt varandra.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2012-06-28 kl. 14:10.
Citera
2012-06-28, 14:02
Medlem
Citat:

Du måste ange i vilka referenssystem du mäter upp respektive sträckor (och de tidsintervall under vilka expansionerna sker).
Citera
2012-06-28, 14:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perik911

Nu har ju PuffTheDragon svarat på din kommentar.
Jag tror inte jag behöver kommentera mer.
Om det inte är något du behöver yttligare förklarat för att förstå.

manne1973

Citat:
Du måste ange i vilka referenssystem du mäter upp respektive sträckor (och de tidsintervall under vilka expansionerna sker).

Tycker du det är nödvändigt när det är universum vi pratar om ?
Tidsintervallen är oväsentlig i sammanhanget då jag skrev dx/tidsenhet.
Om du räknar dx per sekund, minut, timme eller år är likgilltigt.
Citera
2012-06-28, 15:03
Medlem
MeanMEs avatar
Med en reservation till ovan, då tillsynes universums utvidgning accelererar så mäter man över för stora tidsrymder blir det lite fel.
Citera
2012-06-28, 15:26
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Universums nuvarande expansion: 2.5x10^-18 1/s
Citera
2012-06-28, 16:27
Medlem
Citat:
manne1973

Tycker du det är nödvändigt när det är universum vi pratar om ?
Tidsintervallen är oväsentlig i sammanhanget då jag skrev dx/tidsenhet.
Om du räknar dx per sekund, minut, timme eller år är likgilltigt.
Tidsintervallets längd är nästan likgiltigt. Men i vilket referenssystem längden och tidsenheten är uppmätt är det inte. Om C avlägsnar sig från B med avståndet dx under tidsintervallet dt, där dx och dt uppmäts i B:s referenssystem, är inte samma sak som om dx och dt uppmäts i A:s referenssystem.
Citera
2012-06-28, 19:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Fast det där gäller bara rörelse i rummet. När man pratar om universums expansion så kan två punkter expandera relativt varandra i hastigheter större än c. Expansionen idag är 70km/h/Mpc, så vid riktigt stora avstånd så medför expansionen att två punkter kan avlägsna sig snabbare än ljusets hastighet relativt varandra.

För övrigt detta som det rent hypotetiska "warp" bygger på, där man hypotetiskt kan skapa en sorts "rumtidsbubbla", en "warp-bubbla", som i sig kan färdas snabbare än ljuset utan att själva raketen inuti färdas snabbare än ljuset, och på så sätt ta sig långa sträckor på kort tid.
Citera
2012-06-29, 04:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tidsintervallets längd är nästan likgiltigt. Men i vilket referenssystem längden och tidsenheten är uppmätt är det inte. Om C avlägsnar sig från B med avståndet dx under tidsintervallet dt, där dx och dt uppmäts i B:s referenssystem, är inte samma sak som om dx och dt uppmäts i A:s referenssystem.

Jag fattar inte riktigt hur du menar.

Universums expansion sker ju över hela universum, 70km/h/Mpc.
Den är konstant (iofs lätt ökande) och godtycklig i vilket referensystem du väljer att sätta in den.
Därav att den saknar referenspunkt i sin definition.
dx blir mao samma sträcka i A, B, C ... [n]s referensystem.
AB=BC=CD=...[n].
dABx = dBCx = dCDx = ... dnx osv.

Menar du att från A som referens:

AC ≠ AB + BC ; där AB +BC är från Bs referens?

Jag hade hållt med dig rak av om det hade berott på att B rörde sig i rummet från A med v och C rörde sig i rummet från A med 2v men nu är det rummets expansion vi pratar om och den är ju likformig över hela universum. A, B och C står ju still i rummet dx beror ju enbart på rumets expansion.

Men nu ska jag sova.
Citera
2012-06-29, 14:45
Medlem
Tack för alla svar!

Citat:
Så här tror jag att du tänker:
Uppmätt i det "stillastående" referenssystemet rör sig de två fordonen i 120% av ljusets hastighet relativt varandra. Om då ena fordonet skickar ut en signal med ljusets hastighet relativt sig själv kommer signalen aldrig att kunna nå det andra fordonet.

Felet är att signalens hastighet inte kommer att vara ljusets hastighet relativt fordonet uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Där kommer ljusets hastighet relativt fordonet i stället vara 160% av ljusets hastighet - ljuset rör sig (åt höger) med 100% relativt referenssystemet, och fordonet rör sig (åt vänster) med 60%, vilket ger en relativ hastighet om 160% uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Eftersom 160% > 120% kommer ljussignalen att nå fram.

Jag tror att jag fattar nu, Tackar

Fortsätt gärna diskutera.
Citera
2012-06-30, 21:42
Medlem
Citat:
I det "stillastående" referenssystemet, dvs det relativt vilket de båda fordonen rör sig i 60% av ljusets hastighet i motsatta riktningar, färdas båda fordonen långsammare än ljuset. En ljussignal från det ena fordonet kan skickas mot referenssystemets origo och komma fram inom ändlig tid, sedan fortsätta mot det andra fordonet och hinna fram till det inom ändlig tid.

I referenssystemet för ett av fordonen rör sig ju det andra fordonet med 88% av ljusets hastighet och därmed långsammare än ljuset, varför en ljussignal från det ena fordonet hinner fram till det andra.

Så här tror jag att du tänker:
Uppmätt i det "stillastående" referenssystemet rör sig de två fordonen i 120% av ljusets hastighet relativt varandra. Om då ena fordonet skickar ut en signal med ljusets hastighet relativt sig själv kommer signalen aldrig att kunna nå det andra fordonet.

Felet är att signalens hastighet inte kommer att vara ljusets hastighet relativt fordonet uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Där kommer ljusets hastighet relativt fordonet i stället vara 160% av ljusets hastighet - ljuset rör sig (åt höger) med 100% relativt referenssystemet, och fordonet rör sig (åt vänster) med 60%, vilket ger en relativ hastighet om 160% uppmätt i det "stillastående" referenssystemet. Eftersom 160% > 120% kommer ljussignalen att nå fram.
Tack för svaret! Och det var en bra förklaring av mitt felslut (det är precis så jag tänkte).

Uppenbarligen behöver jag en repetition av teorierna - det var allt för länge sedan jag hade en förståelse för dem, det ser jag nu. Jag får gräva fram Relativitetsteori, som jag vet står någonstans bland andra dammiga böcker, skriver av mannen själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in