• 5
  • 6
2012-07-19, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiet
härligt, själv är jag 21 år gammal och jobbar i norge. har lyckats under detta året att spara runt 250 000 svenska kronor som ligger och väntar på att bli investera på mitt avanza konto.

tyvärr kommer du inte bli rik med att spara 6000 kr, du kanske har några miljoner när du går i pension men ska du nå 50 miljoner (som är mitt mål innan 50 bast) så får du ta risker.

Märks att du är 21 bast. Vette katten hur fan du kopplar samman sparbelopp och investeringsrisk heller, men även det går väl att koppla till åldern. För att väga upp mitt surmulande så får jag väl avsluta med att säga att det är bra att du åldern till trots åtminstone har vett att se värdet av sparande dock.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-07-19 kl. 02:31.
Citera
2012-07-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Tycker namnet på tråden är sämst.. "jag vill bli rik" Jo tjena.. enligt mitt tycke är man rik ifall man är miljonär dvs har mer än en mille på kontot..

Din tråd kanske borde heta "jag vill bli medelmåttig" eller nåt åt den stilen..

SRY FÖR OFFT

ont: Lycka till, vill man så går det.

Sätter min högra på att TS blir rik före du blir det, oavsett mått.
Citera
2012-07-19, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkarpappa
1/3 på sparkonto med högsta möjliga ränta
1/3 i fond med relativt hög risk
1/3 i fond med relativt låg risk

Till alla er som förespråkar aktiehandel över fonder: Varför inbillar ni er att ni vet någonting som ingen annan vet? Över 90% av de som handlar med aktier anser sig vara bättre än genomsnittet.

Du har fått det om bakfoten. Vi inbillar oss inte att vi vet någonting som ingen annan vet. Vi inbillar oss inte att andra vet något som vi inte vet. Med den utgångspunkten är det ganska uppenbart varför vi inte föredrar att betala ut mäklararvoden som helt saknar koppling till såväl utveckling (performance) och kostnad (cost). Fondsparandet är en mjölkko utan dess like.

Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ska du investera på altiemarknaden, välj Avanza Zero som följer index på börsen utan avgift. Du kommer inte att, utan flera års intresse och studier kunna slå det.

Jag tror själv inte så starkt på börsen de kommande tre-fem åren.

Istället tror jag på fysiskt silver. Köp på tradera "silverstacka" 1 kg. Du kan köpa en per månad. Alternativt köp från libertysilver.ee för att slippa momsen (inom EU).

Silverpriset är nu ca 27 usd per uns, och jag bedömer att det kommer att stiga till 40 usd per und första kvartalet 2013 efter amerikanska presidentvalet.

Mvh Daen

Vilket du säger mot bakgrund av flerårigt intresse och mångåriga studier av silverhandel får vi hoppas?
Senast redigerad av RockInRhino 2012-07-19 kl. 02:40.
Citera
2012-07-19, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkarpappa
Ok, 90% var lite taget ur luften (även om jag vill minnas att en doktorand i just risk mgmt på HHS sa det till mig en gång). Men eftersom jag inte ens specificerade premisserna för "över 90%" och då den exakta siffran är irrelevant för diskussionen tycker jag att det är just en bagatell.

Absolut, jag har ju aldrig påstått att du är sämre än gemene fondförvaltare utan påpekade bara att de allra flesta är det. Eftersom det då är sannolikt att även TS kommer vara det, vilket han dessutom verkar vara medveten om med tanke på hans inledande investeringsförslag, så vände jag mig emot alla förslag i tråden som uppmanade TS till att börja handla med enskilda aktier istället.

Edit: Läste igenom dina tidigare inlägg och vi har ju uppenbarligen en liknande agenda så den här diskussionen känns rätt meningslös.

Skillnaden är att han genom att handla med enskilda aktier faktiskt skaffar sig värdefull kunskap, som sedan kan omsättas eftersom. Behöver man sedan riskbalansera av en eller annan anledning, ja då kanske det kan finnas en poäng i att mata gamarna... på så sätt fyller de en funktion genom att låta dig fokusera på att lära dig handel med en handfull aktier (om ens det).
Citera
2012-07-20, 00:39
Medlem
tyrkiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Märks att du är 21 bast. Vette katten hur fan du kopplar samman sparbelopp och investeringsrisk heller, men även det går väl att koppla till åldern. För att väga upp mitt surmulande så får jag väl avsluta med att säga att det är bra att du åldern till trots åtminstone har vett att se värdet av sparande dock.

vad fan snackar du om? jag har aldrig sett någon på FB skriva något så efterblivet som du gjorde nu. vad har min ålder med mina tips och göra? sparbelopp och investeringsrisk har jag inte kopplat samman, jag sa att jag tycker att sparräntan på banken är ett skämt om du har någorlunda bra IQ.
Citera
2012-07-20, 01:14
Medlem
karlvonlinnes avatar
Finns bättre sätt att investera dina pengar på än fonder och aktier, det gäller bara att du tänker lite kreativt och lägger fram en stabil plan så kommer dina pengar växa snabbare än vad du tror.

Jag började min karriär som "affärsman" med _endast_ en månadslön till godo, så idéen är viktigare än investeringsbeloppet.

Men självklart, spelar du dina kort rätt så kan du tjäna via fonder.
Citera
2012-07-20, 01:34
Medlem
Physicists avatar
Ett alternativ är väl också att skaffa dig en utbildning så lär du ju komma upp i lön samt få bättre jobb och göra något du är intresserad av. Livet handlar bara inte om pengar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in