• 1
  • 2
2012-06-26, 02:18
Medlem
Tjenare.

Nu har jag jobbat ett år och slängt bort 300.000:- på alkohol brudar och bilar.
Dom här pengarna hade jag kunnat haft så mycket roligare med...
Nu ska jag ta tag i mitt liv fixa till min ekonomi ha ett regelbundet sparande på 6000:- varje månad, Samt lägga upp en budget som ska följas stenhårt för att nå mina mål.
Just för tillfället har jag lagt in 3000:- i JPMF JF Pacific Equity $ och 2000:- Ethica Sverige Global har även en annan på 2000:-Global Räntefond.(1000:- mer än vad jag hade tänkt mig)
Jag kan inte så mycket om fonder än, men jag lär mig sakta men säkert mer och mer på Internet varje dag, vad jag har förstått hittills är att detta är högrisk på dom jag sparar i nu men eftersom jag inte har ett behov att ta ut dom på väldigt länge så känner jag att jag kan spara på detta viset?
Låter det som en bra idé eller är jag helt ute och cyklar? Jag tar jätte gärna imot tipps om hur jag ska bli bättre inom detta området.

Hur många olika foder ska man ha för ett "säkert" sparade jag har hört att runt 10 st är ok?
I framtiden har jag tänkt att kanske man skulle ta och lära sig om aktier och kanske spara i det när jag har byggt upp en tillräckligt bra summa för det ungefär (100.000:-).

Mitt första mål är att byta bil så min ekonomi blir ännu bättre har en volvo v70 för tillfället och pendlar 10mil varje dag med en bil på 240hk och 1,2 l/mil-.-

Jag ska försöka uppdatera hur detta går men nu har jag skrivit detta för alla FB-are så nu måste jag följa det.
Senast redigerad av AkaNixie 2012-06-26 kl. 02:19. Anledning: felstavning!
Citera
2012-06-26, 02:25
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Premieobligation

Citera
2012-06-26, 02:26
Medlem
Jag personligen skulle inte rekommendera dig att investera pengar i fonder. Det är avgifter till fondförvaltaren mm. och han/hon investarar inte sina egna pengar och därför är den personen inte lika varsam med valen av aktier i fonden. Om jag skulle ge dig ett tips så är det: läs finansiella böcker så som The richest man in Babylon etc. Ta åt dig av kunskapen från böcker och sedan bli själv ekonomisk ansvarig för vad du gör med dina pengar. Med detta menar jag: investera dina pengar själv och låt inte någon fondförvaltare ta hand om dem. Det finns redan flera trådar om detta, så sök lite på fb även.
Citera
2012-06-26, 02:49
Medlem
tyrkiets avatar
härligt, själv är jag 21 år gammal och jobbar i norge. har lyckats under detta året att spara runt 250 000 svenska kronor som ligger och väntar på att bli investera på mitt avanza konto.

tyvärr kommer du inte bli rik med att spara 6000 kr, du kanske har några miljoner när du går i pension men ska du nå 50 miljoner (som är mitt mål innan 50 bast) så får du ta risker.
Citera
2012-06-26, 02:49
Medlem
revodnebs avatar
Humm jag fattar inte. Du har slängt bort 300K på brudar och sprit på ett år, men kan inte spara mer än 6K? 6K i månaden blir 72 000 på ett år - var tog de andra 228000 vägen? Kanske var det sparade pengar?

Skit i fonderna, spara dina pengar på ett sparkonto. Läs på om aktiehandel, det finns tusentals böcker i ämnet. När du känner dig säker och påläst så kan du börja i liten skala, så du inte förlorar allt på ett bräde. Om du skiter i aktierna så har du om 5 år 350K på kontot, inte illa det (+ räntan).
Citera
2012-06-26, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Humm jag fattar inte. Du har slängt bort 300K på brudar och sprit på ett år, men kan inte spara mer än 6K? 6K i månaden blir 72 000 på ett år - var tog de andra 228000 vägen? Kanske var det sparade pengar?

Skit i fonderna, spara dina pengar på ett sparkonto. Läs på om aktiehandel, det finns tusentals böcker i ämnet. När du känner dig säker och påläst så kan du börja i liten skala, så du inte förlorar allt på ett bräde. Om du skiter i aktierna så har du om 5 år 350K på kontot, inte illa det (+ räntan).

Har haft en väldigt snäll mamma men ganska bra inkomst så hon hade lagt undan till mig som jag senare skulle använda till insats på lägenhet och körkort med mera men nu räckte det till körkortet och fest, något som jag ångrar väldigt mycket i dagsläget då jag sitter i en hyresrätt...
Detta var sparade pengar, jag har självklart ett jobb som jag nu måste ta från min lön att spara ifrån. Man kan säga att jag hade allt och nu är man på ruta noll jag har vuxit upp och har ingen mamma som ska försörja mig mera.
Citera
2012-06-26, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiet
härligt, själv är jag 21 år gammal och jobbar i norge. har lyckats under detta året att spara runt 250 000 svenska kronor som ligger och väntar på att bli investera på mitt avanza konto.

tyvärr kommer du inte bli rik med att spara 6000 kr, du kanske har några miljoner när du går i pension men ska du nå 50 miljoner (som är mitt mål innan 50 bast) så får du ta risker.

Låter som du kan få det rätt bra i framtiden. Får man fråga vad du jobbar som i guldgruvan(Norge).
Jag har också haft tankarna på att dra dit och jobba eftersom jag har snickarutbildning, har hört att dom ska drar in lite stålar där.
Citera
2012-06-26, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propert
Jag personligen skulle inte rekommendera dig att investera pengar i fonder. Det är avgifter till fondförvaltaren mm. och han/hon investarar inte sina egna pengar och därför är den personen inte lika varsam med valen av aktier i fonden. Om jag skulle ge dig ett tips så är det: läs finansiella böcker så som The richest man in Babylon etc. Ta åt dig av kunskapen från böcker och sedan bli själv ekonomisk ansvarig för vad du gör med dina pengar. Med detta menar jag: investera dina pengar själv och låt inte någon fondförvaltare ta hand om dem. Det finns redan flera trådar om detta, så sök lite på fb även.

Okej det får väll bli att dra till bokhandeln och gräva ner sig i böcker, men undertiden så tänker jag nog att jag kan fortsätta spara i fonderna tills jag känner mig redo att dra ut i aktie träsket. skulle det kunna funka eller tycker du att man ska spara på ett vanligt sparkonto?
Jag tar ju gärna imot kritik och tipps på det jag gör.
Citera
2012-06-26, 03:23
Medlem
tyrkiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkaNixie
Låter som du kan få det rätt bra i framtiden. Får man fråga vad du jobbar som i guldgruvan(Norge).
Jag har också haft tankarna på att dra dit och jobba eftersom jag har snickarutbildning, har hört att dom ska drar in lite stålar där.

jag jobbar inom säkerhet, gick några dagars utbildning sen var jag tydligen färdigutbildad men det är värt att dra upp till norge kan jag säga, bara du inte söker matbutik och sånt skit för då kommer du inte kunna spara så mycket, ta något där du får utbilda dig lite, som te.x tågkontrollant.. dom har väl en veckas utbildning sen är det säkerligen 200 NOK i timmen (ren gissning).

men att åka upp hit är verkligen en bra start på livet, om du inte är en person som måste slösa 1000 kr på varje utgång eller måste handla kläder för att förbättra ditt självförtroende så kommer det inte vara några problem att spara runt 200 000 svenska. jag har jobbat mycket övertid så har därför lyckats ännu mer, men jag var väldigt nära ett tag att nappa ett barjobb på helgerna men insåg att jag absolut inte kommer ha någon fritid i så fall.

PM.a så ska jag länka dig bra sidor med boende, jobb etc etc
Citera
2012-06-26, 03:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkaNixie
Har haft en väldigt snäll mamma men ganska bra inkomst så hon hade lagt undan till mig som jag senare skulle använda till insats på lägenhet och körkort med mera men nu räckte det till körkortet och fest, något som jag ångrar v,äldigt mycket i dagsläget då jag sitter i en hyresrätt...
Detta var sparade pengar, jag har självklart ett jobb som jag nu måste ta från min lön att spara ifrån. Man kan säga att jag hade allt och nu är man på ruta noll jag har vuxit upp och har ingen mamma som ska försörja mig mera.

Vad bra, då har du lärt dig en läxa. Det tar cirka fem år att komma tillbaka till noll. En dyrköpt läxa, men du har hela livet framför dig så det är bara att sätta igång och ta tjuren vid hornen. Tag lärdom av detta, det finns inga genvägar.

Du hade egentligen chansen att kanske köpa dig ett billigt boende och ha ett hyfsat slappt liv, men du söp och knullade bort stålarna. Den det är mest synd om är din mamma som försakade sitt eget liv för att du skulle få en bra start. Låt oss hoppas att du har framgång och tjänar mycket pengar så du kan hjälpa din mamma på ålderns höst.
Citera
2012-06-26, 03:50
Medlem
Av ren nyfikenhet, hur använde du pengarna för tjejer? Köpta du Cristal och sånt för att imponera eller hade du någon tjej som du skämde bort?

Så som jag har förstått använder man pengar för att skaffa brudar på följande sätt: köp dyra saker som folk vet är dyra och flasha de så ofta det går, brudar tror att man är tätt och får kåt-koma.

Vad använde du för strategi?
Citera
2012-06-26, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Låt oss hoppas att du har framgång och tjänar mycket pengar så du kan hjälpa din mamma på ålderns höst.

Exakt det är detta jag vill dels ha pengar till till familjen och att man kan känna sig lite tryggare ekonomisk ställt. Jag satsar inte på några fantasi summor men skulle jag någon dag kunna ha 2milj på ett konto som jag sedan skulle kunna plocka ut räntan på tex till jul eller semester så man kan skämma bort dom man verkligen gillar skulle det va fantastiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in