Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-25, 22:48
Medlem
Thalamuss avatar
Jag har länge funderat på frågan hur man klarar sig bäst i en ekonomisk kollaps.

I och med att ni på forumet besitter en hel del samlad kunskap om ämnet känner jag att det är lika bra att fråga er. Om vi förutsätter att EMU kollapsar och Euron störtdyker i värde, hur borde man då ha investerat för att klara sig så bra som möjligt? Då jag har varit en god svensk av den klassiska modellen har jag betalat av mitt lån på bostaden så gott jag kunnat och har en relativt liten skuld till banken.

Kan en lägenhet i en relativt attraktiv Stockholmsförort ses som en säker placering? Det är mitt antagande att bostadsmarknaden svänger mycket långsammare än börsen vid ekonomiska kriser. Av den anledningen äger jag för tillfället inga aktier eller andra värdepapper, hittils har detta visat sig vara ett bra val. Är detta något jag borde se över? Finns det någon som råder en att investera i stora svenska eller utländska företag eller företag överhuvudtaget för den delen? Kommer krisen misstänker jag nämligen att alla världens börser kommer dyka något enormt och då vill man ha sina egendomar säkrade.

Då kommer nästa fråga, vad är egentligen en säker valuta och hur ska man förvara den? Insättningsgarantin i Sverige är ju ett skämt då den är eurobaserad. Hur enkelt är det för mig att öppna ett konto på t.ex. en Schweizisk bank och köpa CHF istället för SEK? Det är trotts allt mina egna intjänade pengar och således tycker jag att jag borde få göra precis vad jag vill med dem men jag antar att staten har annat att säga till om.

I dessa tider med en artificiellt låg ränta känns det oerhört dumt att ha pengar sparade då staten i stort sett stjäl från de som sparar och ger till de som slösar. Så hur minimerar man förluster och maximerar eventuella vinster?

Frågeställningarna är alltså dessa:
1. Är det bra att placera samtliga pengar i en lägenhet?

2. Finns det någon anledning att placera sig i aktier i tider som dessa? (Jag anser att en oerhört stor börskollaps är annalkandes)

3. Borde man ha pengar sparade på banken? Om så, SEK, CHF, Dollar eller något annat? Dollarn tappar ju i värde med de konstanta QE-lösningarna.

4. Bonusfråga: Finns det något "säkert" sätt att få sin pengamängd att växa i dessa intressanta räntetider?

/Thalamus
Citera
2012-06-26, 00:09
Medlem
Regina.Spektors avatar
Här är mina tankar..

1. Som jag ser det, är bostäder till större delen värderade efter vart de ligger och hur stort trycket är när det väl är aktuellt att sälja. Med andra ord, det är stor bostadsbrist i Stockholm och jag tror tillväxten kommer att fortsätta ett bra tag framöver. På det skulle jag tro att en lägenhet i eller omkring Stockholm är en framtidssäker investering. Trots rejäla ekonomiska svackor emellanåt har ju trots bostäder i världens stora städer gått upp i värde med årens lopp.

2. Aktier är alltid en risk egentligen, det gäller att vara insatt. Du kanske får olika bud som svar här i tråden, men att placera i aktier utan att ha större koll tycker jag är som att spela på lotto.

3. Jag har bara pengar på banken som en buffert för att ersätta t.ex. vitvaror och så, eftersom räntan är så låg där ser jag sådana pengar som livlösa. Istället tror jag en sund approach är att dela upp investeringar i helt olika saker då det är omöjligt att veta vad framtiden har i sitt sköte. Igen, bli insatt och sprid riskerna. Då kan du få högre avkastning än att ha livlösa pengar på banken, även med förluster från de investeringar som går mindre bra.

4. Bonussvar: gå genom din ekonomi och stryp alla onödiga utgifter redan nu. Det är dumt att gå in i en kris med dåliga vanor. Samma analogi gäller egentligen vid investeringar också, det handlar om att våga börja satsa innan andra när man tror det kommer vända uppåt och våga hålla igen tidigt när man tror det kommer vända neråt.
Citera
2012-06-26, 00:10
Medlem
1. Det är ungefär det mest idiotiska man kan göra just nu, iom att(anser många) Sverige har en mycket stor bostadsbubbla just nu.
2. Har man mycket pengar kan väl en mindre summa pengar i någon aktie man tror på vara OK, med motiveringen att man ju faktiskt inte kan vara helt säker på att det blir en börskrach.
3. Undvik kronan, sätt i franc och dollar iom att folk av psykologiska skäl kommer fly till det som upplevs som tryggt.
4. Sprid ut , guld, silver och säkra valutor. Köp lite högrisk certifikat bear Swedbank och håva in en miljon när kraschen kommer
Citera
2012-06-26, 06:30
Medlem
Här finns en (i mina ögon) bra analys om läget för CHF och DKK.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303674004577434160932153048.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in