• 1
  • 2
2005-03-09, 10:11
Medlem
Hur fan kan min tvårummare på 64 m2 dra på sej en elräkning på summa 3.100:- för perioden 2005-01-01 -- 2005-02-28? Nätavgiften på 560:- är inbakad i denna gosiga summa.

Inget överdrivet duschande/badande gör vi i Bombles hushåll som består av två vuxna och en tvååring. Innetemperaturen är - som vi säger i Sverige - lagom.

Hur ligger det till med era elräkningar? Är ni lika "nöjda" som jag är?
Citera
2005-03-09, 10:22
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Hur fan kan min tvårummare på 64 m2 dra på sej en elräkning på summa 3.100:- för perioden 2005-01-01 -- 2005-02-28? Nätavgiften på 560:- är inbakad i denna gosiga summa.

Inget överdrivet duschande/badande gör vi i Bombles hushåll som består av två vuxna och en tvååring. Innetemperaturen är - som vi säger i Sverige - lagom.

Hur ligger det till med era elräkningar? Är ni lika "nöjda" som jag är?

Jag gissar att det ligger till så här:

Din preliminära förbrukning är lågt satt. Du har rörligt pris. När det varit kallt nu på sistone har de rörliga priserna på spot-marknaden stigit rejält. (Runt 70 öre/Kwh) det gör att du debiterats i efterhand för överskjutande förbrukning från tidigare under perioden, samt att du troligtvis preliminärfakturerats för en tidsperiod framöver.

Har du även samma leverantör för både fasta och rörliga delen, tja, då är det inte så förvånande längre.

Ha det så gott i mörkret framöver....
Citera
2005-03-09, 11:33
Medlem
-jOE!s avatar
Gör så här:

1. Tecka nytt elavtal, kolla http://www.elpriser.konsumentverket.se för lägsta pris.
2. Be din hyresvärd läsa av elmätaren, skicka in till nätägaren.
3. Stäng av onödigt tjafs (handduksvärmare, infravärme på balkongen?).
Citera
2005-03-09, 12:06
Medlem
Wazowskis avatar
Vad har du för ventilation ? Mekanisk sådan drar upp årsfb en ganska bra bit.. väldigt jobbigt...
lämna gärna en avl varannan månad eller liknande för att endast betala det du förbrurkar och inte ligga ute med pengar eller betala för lite.
Din bovärd/hyresvärd skyldighet att läsa av mätaren åt dig om den sitter oåtkomlig.
Nätavgiften är juh inte så mkt du kan göra åt då det till 99% sitter en 16 ampers säkring.. så kan du inte säkra ner direkt.
Citera
2005-03-09, 12:14
Medlem
LadyTieras avatar
flyttas till ekonomi från övrigt
Citera
2005-03-09, 12:20
Medlem
De Larges avatar
Fick en såndär dyr elräkning för några månader sedan jag med.

Nu får jag elräkningar varannan månad, den senaste låg på över 800kr, jag fattar inte hur den kan vara så dyr för en tvårummare.

Gick in och bytte elleverantör på nätet men inget hände och nu kommer jag inte ihåg vad leverantören hette.
Citera
2005-03-09, 15:21
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazowski
Vad har du för ventilation ? Mekanisk sådan drar upp årsfb en ganska bra bit.. väldigt jobbigt...
lämna gärna en avl varannan månad eller liknande för att endast betala det du förbrurkar och inte ligga ute med pengar eller betala för lite.
Din bovärd/hyresvärd skyldighet att läsa av mätaren åt dig om den sitter oåtkomlig.
Nätavgiften är juh inte så mkt du kan göra åt då det till 99% sitter en 16 ampers säkring.. så kan du inte säkra ner direkt.

Hur fungerar det med säkringar? Jag bor i en väldigt liten lägenhet, saknar ugn (har bara micro & kokplattor) men har en 20A-säkring. Jag jag byta till en 16A och spara pengar? hmm..
Citera
2005-03-09, 15:23
Medlem
Fick en på 926kr (mycket för mig som tidigare hade på ~200kr.)
Men detta var inte för elen vi förbrukat, det var nätavgifter/skatter och annat dravel.
Citera
2005-03-09, 15:25
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Hur fungerar det med säkringar? Jag bor i en väldigt liten lägenhet, saknar ugn (har bara micro & kokplattor) men har en 20A-säkring. Jag jag byta till en 16A och spara pengar? hmm..
Nja, enda skillnaden 16A-säkringar skulle göra är att du märker när du använder så mycket ström, dvs. säkringen går sönder tidigare än en 20A.
Citera
2005-03-09, 15:26
Medlem
Tack allihopa för bra förklaringar/tips!

Ska kontakta elleverantören och begära mer info.
Som det är nu så betalar jag mer än min far gör som bor i en tvåplansvilla.
Citera
2005-03-09, 15:59
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!

Nej, du har en 1-fas anläggning och den kan säkras upp till 25A för samma taxa, däremot får du inte göra det själv.
Citera
2005-03-09, 17:01
Medlem
I en lägenhet finns det väl bara hushållsel inte varmvatten eller värme. Det måste vara en avläsningsräkning men kolla vilket elpris du betalat så du inte betalat dagens elpris, du skall betala det pris gällde när du förbrukade det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in