2012-06-25, 19:33
Medlem
Jag tänkte lägga upp låtar här för att få feedback och lite tips och råd från er lite mer erfarna producenter. Jag började lära mig att producera Housemusik i Logic Pro för 2 månader sedan och har ingen erfarenhet sedan tidigare. Därför tar jag emot all den kritik ni kan ge!

Detta är min första "låt" som jag gjorde ikväll för att få lite tips. Melodin vet jag är bedrövlig men jag satte bara ihop låten för att kunna få tips på allt runt omkring, t.ex. hur man kan göra drops bättre och framförallt hur man får mer tryck i melodin. Tycker inte det är speciellt mycket tryck alls i mina melodier just nu. Så kom gärna med förslag där. Det är i alla fall så är mina projekt brukar låta, med lite bättre melodier.

http://soundcloud.com/borjadja/tr-ningsl-t-1

Sedan har jag inte heller mixat eller mastrat som ni kanske hör, vilket jag inte lärt mig ännu.

I övrigt får ni gärna säga om ni tycker det är helt värdelöst eller någorlunda i och med att jag precis börjat med något som är helt nytt för mig.
Citera
2012-07-10, 22:45
Medlem
Jag har försökt mig på att mixa och mastra lite, har gjort det med denna låt som jag gjorde ikväll. Jag vet att det kan bli bättre då jag endast suttit runt 3 timmar med allt totalt från start, men har ni något tips på vad jag ska tänka på speciellt?

http://soundcloud.com/borjadja/tr-ningsl-t-mix-master

Hur låter det jämfört med de andra två jag laddat upp?

Ni får gärna ge exempel till hur jag kan få mer variation i det hela också!
Citera
2012-07-11, 14:57
Medlem
Ingen som kan komma med lite kritik?
Citera
2012-07-11, 15:22
Medlem
pungulfs avatar
Nu håller jag själv inte på med House, men eftersom ingen annan ger dig feedback så får väl jag försöka

* Pianot som kommer in 0:18 hade jag nog börjat lite tidigare så att det flyter ihop lite bättre.
* EQar du något? Jag tycker att det låter som att alla instrument "flyter ihop" en aning.

Om du vill ha mer variation så kan du ju testa att lyssna på låten men utan bas t.ex, och så själv jamma lite över låten för att få några idéer.

Jag tycker för övrigt att du inte borde tänka så mycket på "mastring" om du bara har hållt på i 2 månader. Det finns ju så mycket annat att utforska i början! Men vad vet jag, det här är bara mina åsikter, du gör ju som du själv vill
Senast redigerad av pungulf 2012-07-11 kl. 15:29.
Citera
2012-07-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungulf
Nu håller jag själv inte på med House, men eftersom ingen annan ger dig feedback så får väl jag försöka

* Pianot som kommer in 0:18 hade jag nog börjat lite tidigare så att det flyter ihop lite bättre.
* EQar du något? Jag tycker att det låter som att alla instrument "flyter ihop" en aning.

Om du vill ha mer variation så kan du ju testa att lyssna på låten men utan bas t.ex, och så själv jamma lite över låten för att få några idéer.

Jag tycker för övrigt att du inte borde tänka så mycket på "mastring" om du bara har hållt på i 2 månader. Det finns ju så mycket annat att utforska i början! Men vad vet jag, det här är bara mina åsikter, du gör ju som du själv vill

Okej tack för lite kritik!

Jag EQar varje instrument men är väl inte riktigt bra på det, tycker också det låter lite "bökigt" när allt spelas samtidigt, får kolla närmare på EQ

Ja jag har bara skrapat lite på ytan angående mastering, så jag har en aning om hur det fungerar
Citera
2012-07-11, 18:18
Medlem
pungulfs avatar
Kan tipsa om den här EQ-guiden:
http://www.dnbscene.com/article/88-t...te-eq-tutorial

Den är egentligen för drum n bass, men tanken är densamma
Citera
2012-07-11, 19:25
Medlem
Okej tack!
Citera
2012-07-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borjadja
Ingen som kan komma med lite kritik?

Jag skulle rekommendera att du söker igenom lite forum här på flashback eller kollar på lite mixningsfilmer på youtube.

Ett handfast trick för att få tryck i låtar är sidechaining - läs mer här: http://forum.studio.se/index.php/top...-och-bass-hur/

lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in