2012-06-25, 16:07
Moderator
Semesters avatar
Intels kommande processorer ser vldigt starka ut och tycks ta igen mycket av det frsprng ARM hade inom energieffektivitet. Intel har ocks onekligen en enorm utvecklings- och forskningsapparat som frr eller senare borde kunna bli s bra att de blir svra att konkurrera mot.

Men oavsett hur det r med detta, min huvudfrga r om Apple kan flytta ver iOS till Intel-processorer? Skulle dagens appar fortsatt fungera p x86-processorer eller mste alla ndras?
Citera
2012-06-25, 18:01
Medlem
Samtliga appar lr f kodas om, precis som alla Windows-appar skrivna fr x86 mste skrivas om fr Windows 8 RT (ARM-utgvan). Tv helt olika processorarkitekturer. S vitt jag vet s kan inte Objective-C kompensera fr det, men jag kan ha fel.

Android-appar andra sidan r skrivna i java, som r plattformsoberoende pga JVM. Vet ej om det spelar ngon roll fr sjlva hrdvaruplattformen eller inte, men JVM mste i varje fall vara anpassad fr processorn som ska kra den.
Citera
2012-06-25, 18:12
Medlem
Snjs avatar
Om det hnder ht r det mycket mjligt att Apple anvnder ngot liknande Rosetta, nr de bytte ifrn PowerPC -> Intel.
Citera
2012-06-25, 18:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Om det hnder ht r det mycket mjligt att Apple anvnder ngot liknande Rosetta, nr de bytte ifrn PowerPC -> Intel.

Just Apple r ju jvligt duktiga p det dr. Som anvndare mrkte man ju knappt ngot alls nr de gick frn 68k till PPC och som jag har hrt var bytet PPC till x86 inte s farligt det heller.

Skulle absolut inte frvna mig om Apple dessutom har versioner av iOS snurrandes p x86 nnstans i nn kllare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in