2012-06-25, 15:42
Medlem
Förra veckan solade jag under en väldigt varm dag. Jag blev grymt solbränd.
Halsen har under hela veckan varit torr, och jag har varit dålig med att lägga kräm och mjukna upp den.

Nu har jag tydliga pigmentfläckar på halsen (och lite på ansiktet). Halsen är fortfarande tämligen torr. Och nej, jag är inte pensionär, jag är endast 18 år.

Vad fan ska jag göra - och hur blir jag snabbast av med detta? Väntar gärna med att gå till hudläkare.
Citera
2012-06-25, 15:44
Medlem
bild?
Citera
2012-06-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
bild?
Har ingen kamera dessvärre. Och mobilen är sönder.

Men det ser alltså ut som två olika pigmenttyper. Brun hy blandad med bleka fläckar.
Citera
2012-06-25, 16:05
Medlem
Bäst nog är om du ringer in till sjukhusrådgivningen (tel: 1177) och berättar om ditt problem, dom skickar sedan över dig till vårdcentral/läkare om dom tycker det behövs. I värsta fall kan det du har vara alltifrån hudcanser till framtida ärrbildningar över hals och ansikte, jag tycker därför du borde kolla upp så fort som möjligt.
Citera
2012-06-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi
Bäst nog är om du ringer in till sjukhusrådgivningen (tel: 1177) och berättar om ditt problem, dom skickar sedan över dig till vårdcentral/läkare om dom tycker det behövs. I värsta fall kan det du har vara alltifrån hudcanser till framtida ärrbildningar över hals och ansikte, jag tycker därför du borde kolla upp så fort som möjligt.
Seriöst? Känns jävligt drastiskt, men alright. Jag åker till min läkare imorgon. Får hoppas att jag inte vaknar upp och ser ut som scarface.

Ingen som haft liknande besvär? Känns mest som om jag bara inte lyckats bli solbränd på vissa ställen på halsen. Var torr där innan jag brände mig också.
Citera
2012-06-25, 16:27
Medlem
Imastrangerheres avatar
Du har kanske fått vitiligo?
Citera
2012-06-26, 10:58
Medlem
Inte Viltiligo, med tanke på att jag endast fått det på "mjuka" områden och inte händer/fötter. Ser även annorlunda ut.

Jag kliar alltså bort pigment. Det kittlas fruktansvärt mycket. Ska till doktorn imorgon, men ingen som har varit med om något liknande? Har det även i armvecken.
Citera
2012-06-26, 22:12
Medlem
Diagnosen blev pityriasis versikolor. Kör på en receptfri "kur" av något mjällmedel. 5 minuter om dagen i 5 dagar. Någon som tidigare haft detta? Blir det inte tämligen svårt att veta när man är frisk, med tanke på att pigmentet inte förändras förräns man solat på nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in