2012-06-25, 15:16
Medlem
BaronVonDraiss avatar
Hej,

Jag är i full fart med att skriva under ett hyreskontrakt, men jag har en fundering...

Om jag i efterhand skulle upptäcka att det är något fel på lägenheten, säg en dag eller två efter att jag skrivit på, är det fortfarande min skyldighet att återgärda felet? Jag antar att det är så, men jag vill gärna ha ett definitivt svar. Tack
Citera
2012-06-25, 15:20
Medlem
John-Pauls avatar
Nej, du hyr lägenheten i sas befintligt skick, det är hyresvärden/ägaren som har skyldighet att hålla lägenheten i beboeligt skick om man säger så. ex. kylskåp, vatten, värme etc. ska fungera
Citera
2012-06-25, 15:54
Medlem
Det du ska göra är dock att dokumentera skicket på lägenheten innan du skriver kontraktet och flyttar in. Det bästa är att gå med hyresvärden och notera alla småskador och skavanker, och sedan skriver ni båda under protokollet. Detta för att hyresvärden inte ska klämma dig på pengar den dagen du flyttar ut för något som du inte förstört utan var så den dagen du flyttade in. Fotografera gärna också.
Citera
2012-06-25, 22:02
Medlem
Påtala fel och skador omedelbart till hyresvärden. Denne har möjlighet att efterdebitera den avflyttande hyresgästen om de skadat något eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in