2012-06-25, 15:01
Medlem
Under 2012 skall det komma lite olika plattor med intel istället för arm. Hört att dessa plattor skall vara låsta till win 8. Men om det är en intel-processor, visst måste man väl kunna installera linux el andra windows på något sätt? Man måste väl kunna komma förbi denna spärr? Annan sak med arm-plattor helt klart.
Citera
2012-06-25, 15:05
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Under 2012 skall det komma lite olika plattor med intel istället för arm. Hört att dessa plattor skall vara låsta till win 8. Men om det är en intel-processor, visst måste man väl kunna installera linux el andra windows på något sätt? Man måste väl kunna komma förbi denna spärr? Annan sak med arm-plattor helt klart.
Utbrutet till egen tråd, då den andra tråden främst handlar om aktuella och inte teoretiska problem.

/mod
Citera
2012-06-25, 15:06
Medlem
Zoms avatar
Beror väl på hur de är uppbyggda. Om de är låsta med secure boot utan möjlighet att ändra inställningar i EFI så lär det vara näst intill omöjligt om man inte vill jävlas med hårdvaran skulle jag tro.
Citera
2012-06-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Beror väl på hur de är uppbyggda. Om de är låsta med secure boot utan möjlighet att ändra inställningar i EFI så lär det vara näst intill omöjligt om man inte vill jävlas med hårdvaran skulle jag tro.

Hmm, jag hoppas i alla fall man kommer att kunna minimera fönster till aktiva program så att det inte beter sig som typ android.
Citera
2012-06-26, 00:34
Medlem
Jonblunds avatar
UEFI standarden skall inte vara bunden till ett OS. MS har dyrt och heligt lovar att secure boot skall gå att stänga av. Innebörden blir att du kan boota vad du vill Ubuntu, Linux live CD etc, men inte Windows8, som kräver MS secure boot nyckel för att installeras.
Nu har det framkommit att Windows RT, som bla. skall användas för plattor, inte går att stänga av. Med andra ord, om du köper en platta med Windows RT förinstallerat kan du inte installera någonting annat vid senare tillfälle.
Nu verkar det tveksamt om MS kommer undan med detta. Både US och EU lär ha en del synpunkter på detta. Det har spekulerats om att Windows marknadsandel på plattformen kommer att bli så liten att ingen bryr sig, vi får väl se.
Ett gott råd, jag själv kommer att följa, är att köpa ny hårdvara innan MS släpper Win8 i höst.

Senaste nytt i denna såpa är att Ubuntu släpper egen nyckel till secure boot i 12.10. För detta dumpar de Grub och går över till Intels Efilinux som starthanterare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in