2012-06-25, 14:33
Medlem
andreasens avatar
Om detta hamnat i fel får gärna admin flytta.

Jag har tre datorer och en router (dd-wrt). Eftersom routerns cpu är för långsam för att trafiken ska flyta fint genom pptp-vpn tänkte jag peka om vissa datorer till en vpn-anslutning jag har på en annan dator.

router - .1
dator1 - .2
dator2 - .3
dator3 - .4
dator3, nic 2 - .5

Om trafiken kommer från .2 ska den gå direkt ut via routern. Övrig trafik ska gå tillbaka till dator 3, nic 2 och sen masquerade via den vpn som är ansluten.

Jag gissar att jag på routern bör köra någon rule via ip och på dator3 bör köra iptables, men behöver hjälp i själva scriptet. Eller om jag tänker fel och bör göra det på annat sätt?
Citera
2012-06-25, 19:36
Medlem
blueCommands avatar
Om du följer http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html och då kör din .5 som alternativ gateway så borde det inte vara några problem att få till det. iptables har ett target som är MARK om jag minns rätt som du kan använda för att välja tabell.
Citera
2012-06-26, 20:39
Medlem
andreasens avatar
Tack för tipset. Lyckas nu peta ut rätt gateway till burkarna via DnsMASQ i routern. Dock är jag ingen hejare på iptables. Så om någon skulle vilja vara snäll och skriva vilka rader som ska användas för att forwarda trafik som kommer in på eth1 ut genom ppp0.
Citera
2012-06-27, 16:05
Medlem
andreasens avatar
Problemet löst. För arkivets skull kör vi en liten "miniguide" om någon annan får problem med samma sak.

I dd-wrt så ändrar man gateway i DNSMASQ i options med 3,. Sen i själva gatewayen använder man ip route för att skapa ett table via ppp0. Avsluta med ip rule för att lägga till datorerna i tablet och använd masquerade för att peta över trafiken.

Tack för hjälpen dock blueCommand! Bra inspirationslänk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in