2024-10-01, 07:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja förmodligen har jag det, och särskilt nu när småbarnstiden är över och föräldrarna dessutom bara har barnen varannan vecka.

Jag utgår som sagt från det som LD och Oskar (och Nathalie) skriver. Men okej, varför tror du att de delar bostad fortfarande?
Citera
2024-10-01, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Jag utgår som sagt från det som LD och Oskar (och Nathalie) skriver. Men okej, varför tror du att de delar bostad fortfarande?

Skriver de att det är jättejobbigt nu med barnen? Eller var det när de hade tre småbarn?
De delar antagligen bostad fortfarande för att barnen ska slippa flytta mellan boenden och för att de redan innan hade två bostäder som de nu kan turas om att bo i.
Om LD ska lösas ut ur huset måste hon ju ta tag i att skaffa eget boende och så länge hon inte börjar studera eller jobba är det väl rätt kört både att bli godkänd som hyresgäst (utan CSN eller lön) men även som medlem i en brf (de brukar också vilja att man har en inkomst).
Antar att det inte händer något pga detta.
Citera
2024-10-01, 07:56
Avslutad
Citat:
Skriver de att det är jättejobbigt nu med barnen? Eller var det när de hade tre småbarn?
De delar antagligen bostad fortfarande för att barnen ska slippa flytta mellan boenden och för att de redan innan hade två bostäder som de nu kan turas om att bo i.
Om LD ska lösas ut ur huset måste hon ju ta tag i att skaffa eget boende och så länge hon inte börjar studera eller jobba är det väl rätt kört både att bli godkänd som hyresgäst (utan CSN eller lön) men även som medlem i en brf (de brukar också vilja att man har en inkomst).
Antar att det inte händer något pga detta.

Som jag uppfattar LD så mår hon dåligt av boendesituationen och vill att bouppdelningen ska bli klar så att hon kan köpa eget boende. Vad jag vet finns det hyresvärdar som accepterar nån slags "medsökande" eller vad det nu heter, som liksom "går i borgen" på nåt sätt, även om det inte kallas så längre. Jag vet inte exakt hur det funkar. Men jag vet av egen erfarenhet att det definitivt finns hyresvärdar i Stockholm som inte kollar upp inkomst eller begär kreditupplysning (jag har anställning och lön men har hyrt lägenheter utan att behöva visa papper på eller på annat sätt styrka det). Det stämmer säkert att de flesta bostadsrättsföreningar kollar inkomst men att det skulle vara helt kört tror jag inte riktigt på. I så fall får hon väl hyra i andra hand. Eller köpa ett litet hus.

OT: Jag vet hur LD kan få en lägenhet i Stockholms kommun så hon skulle kunna kontakta mig. Inte för att jag tror att hon skulle nedlåta.sig till det men ändå.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-10-01 kl. 07:59.
Citera
2024-10-01, 08:00
Medlem
Citat:
Som jag uppfattar LD så mår hon dåligt av boendesituationen och vill att bouppdelningen ska bli klar så att hon kan köpa eget boende. Vad jag vet finns det hyresvärdar som accepterar nån slags "medsökande" eller vad det nu heter, som liksom "går i borgen" på nåt sätt, även om det inte kallas så längre. Jag vet inte exakt hur det funkar. Men jag vet av egen erfarenhet att det definitivt finns hyresvärdar i Stockholm som inte kollar upp inkomst eller begär kreditupplysning (jag har anställning och lön men har hyrt lägenheter utan att behöva visa papper på eller på annat sätt styrka det). Det stämmer säkert att de flesta bostadsrättsföreningar kollar inkomst men att det skulle vara helt kört tror jag inte riktigt på. I så fall får hon väl hyra i andra hand.

Isåfall, om det är så lätt att hyra, kan hon väl börja studera eller arbeta och börja hyra bostad i väntan på bodelningen. Vad stoppar henne isåfall? Man får CSN ända upp till 60 års ålder så hon är inte för gammal.
Citera
2024-10-01, 13:42
Avslutad
Citat:
Isåfall, om det är så lätt att hyra, kan hon väl börja studera eller arbeta och börja hyra bostad i väntan på bodelningen. Vad stoppar henne isåfall? Man får CSN ända upp till 60 års ålder så hon är inte för gammal.

Öh, lätt att hitta lägenhet är det verkligen inte. Men inte omöjligt. Och ja, jag tycker att hon borde göra allt fixa en egen bostad så snart som möjligt. Men hon har förstås diverse ursäkter till att det "inte går".

Hon har inte högskolebehörighet och hon har redan tagit de csn-lån som hon har rätt till på gymnasienivå.

Varför hon inte jobbar har hon svarat på själv många gånger. (För tydiighetens skull: nej, jag håller inte med om att de skäl hon uppger är rimliga, så inte nån tror det.)
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-10-01 kl. 13:46.
Citera
2024-10-01, 14:33
Medlem
Citat:
Öh, lätt att hitta lägenhet är det verkligen inte. Men inte omöjligt. Och ja, jag tycker att hon borde göra allt fixa en egen bostad så snart som möjligt. Men hon har förstås diverse ursäkter till att det "inte går".

Hon har inte högskolebehörighet och hon har redan tagit de csn-lån som hon har rätt till på gymnasienivå.

Varför hon inte jobbar har hon svarat på själv många gånger. (För tydiighetens skull: nej, jag håller inte med om att de skäl hon uppger är rimliga, så inte nån tror det.)

Har LD tagit CSN-lån för gymnasiet? Men varför går hon inte klart gymnasiet nu då, när hon uppenbarligen redan har boende och mat? Det kan ju inte fattas mycket? En människa som har gjort till sin enda syssla att sitta och läsa på internet, skriva på internet och rita med AI borde rimligen kunna läsa och skriva gymnasiekurser i några månader istället för att hänga på nätet.
Citera
2024-10-01, 14:44
Medlem
Citat:
Har LD tagit CSN-lån för gymnasiet? Men varför går hon inte klart gymnasiet nu då, när hon uppenbarligen redan har boende och mat? Det kan ju inte fattas mycket? En människa som har gjort till sin enda syssla att sitta och läsa på internet, skriva på internet och rita med AI borde rimligen kunna läsa och skriva gymnasiekurser i några månader istället för att hänga på nätet.

Då måste hon ju faktiskt prestera något, inte bara sitta hemma och lalla på internet. Och dessutom skulle hon få krav på sig, att kunna så här mycket [måttar med händerna] av respektive ämne för att få något annat än F i betyg. Och det går ju absolut inte för sig att utsätta sig för prestationskrav...
Citera
2024-10-01, 14:47
Medlem
Citat:

Jag tror hon har tagit något sorts allmänt universitetstest också. Ej högskoleprovet. Någon annan form av test. Skulle inte ta gift på det men har något svagt minne.

Nej, det finns hur mycket som helst hon kan göra. Läsa in gymnasiet, gå YH utbildning. Folkhögskola. Universitetet. Mycket finns på distans också, och utbildningar finns ju i Stockholm och tiotusentals, eller hundra tusentals kombinerar ju det med att ha barn på barn heltid dessutom. Så det går ju.

Tror problemet är viljan, lusten och orken.
Citera
2024-10-01, 14:53
Avslutad
Citat:

Jag vet inte hur mycket det fattas eller varför hon aldrig slutförde sina komvuxstudier.
Citera
2024-10-01, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Då måste hon ju faktiskt prestera något, inte bara sitta hemma och lalla på internet. Och dessutom skulle hon få krav på sig, att kunna så här mycket [måttar med händerna] av respektive ämne för att få något annat än F i betyg. Och det går ju absolut inte för sig att utsätta sig för prestationskrav...

När hon läste på komvux hade hon högsta betyg i allt så just det är faktiskt inte problemet.
Citera
2024-10-01, 15:03
Medlem
Citat:
När hon läste på komvux hade hon högsta betyg i allt så just det är faktiskt inte problemet.

Hur många kurser gjorde hon då, med tanke på att hon hade högsta betyg i ”allt”? Var du hennes lärare eftersom du vet det?
Citera
2024-10-01, 15:32
Medlem
Hon förefaller mig vara åtminstone normalbegåvad och har ett acceptabelt språk. Jag ser ingen anledning till att hon inte skulle kunna tillgodogöra sig en utbildning. ADHD är ju en faktor men det är ju något som om igen, hundra tusentals vuxna människor med jobb och utbildning hanterar.

Så problemet ligger på ett annat plan. Om jag får gissa- depression, lathet och rädsla. Går säkert in i varandra.

Sen går väl hon inte jobbar yrkesmässigt någonsin (eller drömmer jag, har hon jobbat på en förskola) eller åtminstone på väldigt länge. Så jag tror det psykologiska steget för henne är värdigt stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in