• 4
  • 5
2012-06-25, 21:16
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Jag börjar förstå att folk tycker det är ett mysterium när 15.000 i månaden är "ett bra betalt jobb"
https://www.flashback.org/sp38033272

japp har spenderat pengarna på silver, så case closed så att säga.

Hur mycket man tjänar och om man ser det som mycket/lite är subjektivt. Vissa människor är faktiskt nöjda med sitt liv vid 15.000 efter skatt, varför ska dom inte få vara nöjda? Jag/du eller någon annan påverkas ju inte förutom han. Var glad att han jobbar istället för att sitta hemma på bidrag.
Citera
2012-06-26, 00:01
Medlem
Troians avatar
Amortera.
Citera
2012-06-26, 00:24
Medlem
Citat:
Jag börjar förstå att folk tycker det är ett mysterium när 15.000 i månaden är "ett bra betalt jobb"
https://www.flashback.org/sp38033272

japp har spenderat pengarna på silver, så case closed så att säga.

Well, nu har du sex månader utan flashback att fundera på saken, om du
nu verkligen inte har köpt silver. Vem vet, kanske kommer du tillbaka som
en mindre trångsynt person, lite tid utanför fb gör dig säkert gott

Vad är det för övrigt som gör att just silver är så säkert kort?
Citera
2012-06-26, 04:02
Medlem
kefrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekungen
Spara dem till ett fint hus i framtiden? Eller köp mark redan nu. Det är billigt.

Haha, vart bor du? Norr om Lappland?
Citera
2012-06-26, 09:24
Medlem
Lexzers avatar
Lite shyssta obligationer kanske vore något? Borde inte vara allt för svårt att hitta några som ger betydligt bättre rate of return än bankens futtiga 3%
Citera
2012-06-26, 10:05
Medlem
KingVisions avatar
Surt att du är avstängd i 6 månader nu. Men hur fan fick du tillbaks 200 kkr på skatten? As mycket pengar.

Investera pengarna i din bostad, renovera badrummet, köket eller dylikt. Detta höjer värdet på din bostad och du får garanterat tillbaka pengarna när du sålt den. Om du nu tjänar väldigt bra är det nog också väldigt sannolikt att du redan har ett schyst boende. Satsa i/köp fonder/aktier/obligationer... också pengar du kommer få tillbaka. En sak du kan köpa är ju guld på värdepapper, priset på guld stiger hela tiden, förra året gick det väl upp med mer än typ 150% om jag inte minns fel.

Har du lån eller några andra skulder? Isåfall rekommenderar jag dig att börja amortera dessa.

Du kan ju även skicka 10 tusen till mig så kommer jag att vara dig evigt tacksam.
Citera
2012-06-26, 10:22
Medlem
karatekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kefrens
Haha, vart bor du? Norr om Lappland?
Ja.. ?
Citera
2012-06-26, 13:15
Medlem
Jag skulle rekommendera att du bokar ett möte med en skatterådgivare så att du i fortsättningen inte behöver göra om samma misstag. Varför lånar du ut 200k till staten till minimal ränta istället för att behålla och investera pengarna direkt?

Varenda krona som man får tillbaka i samband med deklaration ska ses som ett misstag eftersom det rör sig om likvider som du kunde ha haft tidigare. Den ultimata deklarationen är den deklaration som slutar på 0.

Men många verkar hantera sitt skattekonto som en mörk farlig svart låda, som i lagom till midsommar öppnar sig och *håller tummarna* ger en lite mer till semesterkassan.
Citera
2012-06-26, 14:26
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Till andra som är intresserade är amerikanska fonder ett bra alternativ på långsiktigt sparande med låg risk.

JPM:s amerikafonder har bra fonder såväl som Swedbank och SHB:s egna amerikanska placeringar.

Med tanke på att konjunkturen är påväg åt rätt håll i USA, kombinerat med den amerikanska reporäntans låga siffror och att Kina är beroende av att amerikanska papper går bra eftersom Kina sitter på ett innehav i amerikanska papper som motsvarar USA:s statsskuld till Kina. (Otroligt mycket pengar).
Citera
2012-06-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag skulle rekommendera att du bokar ett möte med en skatterådgivare så att du i fortsättningen inte behöver göra om samma misstag. Varför lånar du ut 200k till staten till minimal ränta istället för att behålla och investera pengarna direkt?

Varenda krona som man får tillbaka i samband med deklaration ska ses som ett misstag eftersom det rör sig om likvider som du kunde ha haft tidigare. Den ultimata deklarationen är den deklaration som slutar på 0.

Men många verkar hantera sitt skattekonto som en mörk farlig svart låda, som i lagom till midsommar öppnar sig och *håller tummarna* ger en lite mer till semesterkassan.

Lyssna på den här mannen, en som fattat vad det handlar om. Visst du har fått tillbaka dina 200k som betalat in för mycket, men det vore ju självklart bättre att få behålla dem från början, du har ju lånat ut dina pengar till staten i princip gratis.

Du har inte fått någonting, du har förlorat avkastning du kunde ha fått, du har gått back rejält, grattis
Den ultimata deklarationen ligger dock snarare runt minus 20k, någonstans där slipper du ränta på pengarna, alltså en räntefri kredit.

I stort sätt omöjligt att få såna stora summor tillbaka utan stora förlustavdrag, får gratulera till förlustaffärerna också.
Citera
2012-07-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ofan, aja 4 kronor per mynt förlorat är inte så hemskt.

Jag köper över tavex.no eftersom jag brukar handla guld av tavex.se och vet att de är bra, har kompisar i Norge så planen är att hämta mynten i kombination med en helg i oslo och hälsa på min svenska kompis som bor där.

Nu är väl iofs risken låg att åka dit för varusmuggling men kom ihåg att du eg måste betala 25% importmoms om du tar mynten från Norge över till Sverige.

Bättre att köra Liberty Silver Estland och få mynten hemfraktade utan moms
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in