2012-06-25, 15:51
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Slog sak i saken och har köpt 1000st Maple Leaf 1oz mynt från Norge för det magiska priset 220 kronor stycket.

ca: 60KR billigare per styck än i Sverige

så vi får se hur silvret rör sig inom de kommande året i alla fall.

Smart val av investering men ett par frågor. Sverige har moms på silver och Norge är inte med i EU, hur hade du tänkt att slippa momsen? Transaktioner över 150k registreras av Riksbanken, var det så smart gjort?

Liberty Silver I Estland tar fn 216 SEK och är med i EU.
Citera
2012-06-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatekungen
Spara dem till ett fint hus i framtiden? Eller köp mark redan nu. Det är billigt.

Om han vill bo i Norrland kommer han långt med 200k inte annars.

Du verkar ju brinna för ett vitt Sverige, kanske kan ge 200k till någon sorts motståndsrörelse?
Citera
2012-06-25, 16:10
Medlem
Recores avatar
Investera i guld kanske?

Spara är ju den mest säkra idén.
Nästa år kanske du får betala istället, om du har otur.
Citera
2012-06-25, 16:14
Medlem
VonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Smart val av investering men ett par frågor. Sverige har moms på silver och Norge är inte med i EU, hur hade du tänkt att slippa momsen? Transaktioner över 150k registreras av Riksbanken, var det så smart gjort?

Liberty Silver I Estland tar fn 216 SEK och är med i EU.

Ofan, aja 4 kronor per mynt förlorat är inte så hemskt.

Jag köper över tavex.no eftersom jag brukar handla guld av tavex.se och vet att de är bra, har kompisar i Norge så planen är att hämta mynten i kombination med en helg i oslo och hälsa på min svenska kompis som bor där.
Citera
2012-06-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Amen för helvete. Du säger "få tillbaka". Det är ju liksom inte pengar man bara FÅR ditt jävla mongo.

För att "FÅ" 200k måste man ha losat kanske 500k.

Så frågan vad gjorde för dina pengar förut, innan du gick med så stor förlust?

Gör helt enkelt inte samma misslyckade affärer. Investera i en trygg långsiktig fond ist.

Så han får inte tillbaka sina pengar?

Det är ju precis vad man får. Lämnar du 200 kronor i kassan och bara skulle betalat 150kr så får du 50 kronor tillbaka i växel. PRECIS samma sätt fungerar detta på. Det är då alltså inte på något sätt ett fel ordval att säga att man får tillbaka på skatten. Då han betalat in för mycket.
Citera
2012-06-25, 16:23
Medlem
felias avatar
Citat:
Ofan, aja 4 kronor per mynt förlorat är inte så hemskt.

Jag köper över tavex.no eftersom jag brukar handla guld av tavex.se och vet att de är bra, har kompisar i Norge så planen är att hämta mynten i kombination med en helg i oslo och hälsa på min svenska kompis som bor där.

Nej, fyra lax är inte hela världen. Om du torskar på införseln av mynten blir det 50k i moms plus skatt. Vore jag dig skulle jag dela upp silverskatten än att plocka hem allt i ett svep. Är tullen vaken kan det bli dyra mynt.
Citera
2012-06-25, 16:32
Medlem
VonEssens avatar
Citat:
Nej, fyra lax är inte hela världen. Om du torskar på införseln av mynten blir det 50k i moms plus skatt. Vore jag dig skulle jag dela upp silverskatten än att plocka hem allt i ett svep. Är tullen vaken kan det bli dyra mynt.

såg precis att det nästan blir 30KG (!)

1000oz låter ju inte så mycket... japp får köra 2 - 3 gånger
Citera
2012-06-25, 16:39
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ska kolla om jag kan få "oil futures" utan att behöva köpa för en mille.

Om du köper saker på termin så gör du det oftast för att antingen 1) Låsa in ett pris, används oftast av parter som faktiskt fysiskt konsumerar eller producerar den underliggande varan eller 2) Spekulera i att spot-priset om X antal månader kommer vara annorlunda än vad den övriga marknaden anser.

Dessutom, om terminen är i USD, råkar du ut för valutarisk.

Om du bara vill inflationssäkra finns väl sparkonton som ger en bit över inflationen?
Citera
2012-06-25, 16:39
Medlem
Alvaros avatar
Citat:

Det hade vart en go syn för dom andra på bussen när du vräker upp dina två resväskor med 15kg silvermynt / väska i tullkontrollen.
Citera
2012-06-25, 16:42
Medlem
felias avatar
Citat:

31,1 kg plus omslag. Du brukar inte impulsshoppa ädelmetaller så ofta tror jag.

Du är medveten om att bankfacket bara garanterar ett värde på 15k? Och att när banken stänger valvet vid en force majeure så kan innehållet vara förlorat.
Citera
2012-06-25, 16:46
Medlem
VonEssens avatar
Citat:
31,1 kg plus omslag. Du brukar inte impulsshoppa ädelmetaller så ofta tror jag.

Du är medveten om att bankfacket bara garanterar ett värde på 15k? Och att när banken stänger valvet vid en force majeure så kan innehållet vara förlorat.

Det var någon som skickade PM om det, ska ha dom hemma.

Nej första gången jag köpt ädelmetaller så här, ibland brukar jag impulshandla en 100g tacka guld som kommer med posten.

aja man lär sig alltid något nytt
Citera
2012-06-25, 16:49
Medlem
3,5 timmar från originalfrågan om råd att investera 200 kkr till att 31,1 kg silver är beställt. Lite crazy ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in