• 1
  • 2
2005-03-08, 23:33
Medlem
M2ks avatar
En av mina enklaste favoritmåltider, från fattigstudentens glada
dagar vid universitetstiden i Göteborg, var vita bönor m stekt
fläsk. Öl tog en stor andel av den ansträngda budgeten, man
fick hitta enkel kost som bukfylla, gärna snabb att tillaga.

En eftermiddag kom jag utschasad hem till studentlyan. Matt av hunger
blev det dubbel ranson - - av nämnda rätt, med svartpeppar, salt och
färska tomater därtill.

När jag med glupande aptit slevat i mig sista tuggan, infann sig en märklig,
och tidigare obekant känsla. Dom vita favoriterna revolterade i mitt inre, och
innan dag övergick till natt, hade bönorna förvandlats till mina värsta fiender.

Har inte nalkats vita bönor en enda gång sedan dess, trots att händelsen ligger
ett icke oansenligt antal år bakåt i tiden. Ett mentalt 'Nej Tack' till vita bönor
är inpräglat i matgenerna, till synes för alltid...

Antar att andra råkat ut för detsamma?
2005-03-08, 23:40
Medlem
Konrad Haifas avatar
Ärtsoppa- efter att vår kärring till lågstadiefröken tvingat i mig en skål i ettan har jag aldrig ätit det igen.

Ostburgare tillagade i micro- När jag bodde i Tyskland åt jag dessa ibland, god kvällsmat att köpa med sig från macken. 3-4:e gången jag åt dem blev jag magsjuk, smaken var inte lika angenäm när burgarna kom på retur.

Återkommer nog med fler....
2005-03-08, 23:43
Medlem
Jag saknar Äkta pitepalt......
För er som in´te vet vad det är, som
kroppskaka men större o godare...
Mums, men det tar en tolv timmar att tillaga....
Har inte ätit det sen jag va 10 år......
2005-03-08, 23:45
Medlem
O ärtsoppa-Fy fan, smakat en gång-o aldrig mer....
2005-03-08, 23:53
Medlem
Konrad Haifas avatar
Hmm...jag missade topic lite.

Ärtsoppa hann aldrig bli eventuell favoritmat efter detta trauma.

Jag gjorde ett brejk i mitt passionerade förhållande till kebabpizza också efter en rejäl ränneskita. Höll nog upp ett halvår men fann snabbt tillbaka. Dekadent...
2005-03-08, 23:59
Medlem
pockis avatar
Tidigt 'barndomstrauma' satte stopp för äppeljuicedrickande för mig.
Jag var temporärt på dagis pga sjuk dagmamma, vi var på utflykt, jag spillde äppeljuice på mig och fick skäll av någon jag inte kände.
20+ år senare har jag fortfarande svårt för det.

Jag har dock aldrig haft matförgiftning så jag har (som tur är) inget jag har associerat med det. Jag har dock kompisar som inte kan äta allt från delicatobollar till fisk längre pga matförgiftning.
2005-03-09, 08:34
Medlem
Hispers avatar
Något jag minns, och saknar, är när vi fick då och då en hink fylld med småabborrar av grannen. Morsan rensade, panerade och stekte. Det var ett helvete att rensa de små nålbreven men tusan vad gott!

Dessutom så saknar jag morsans gamla metodik att steka raggmunk. Hon har drabbats av någon form av missriktad hälsomedvetenhet så hon steker dem inte i massor med fett längre. Men förr var de kanske mer friterade än stekta, gudomligt gott
2005-03-09, 10:17
Medlem
Pjäxs avatar
Det är helt sjukt hur länge ett dåligt matminne sitter i. Jag åt dålig rödspätta för sisådär 10-12 år sedan och än idag räcker det med att jag känner doften för att det ska börja vända sig i magen. Vilket är fruktansvärt tråkigt eftersom jag vet hur förbannat gott stekt spätta är...
2005-03-09, 11:44
Medlem
killians avatar
Som barn serverade morsan "kotunga" eller "oxtunga" ganska ofta. Sen dess har jag inte sett denna rätt i något enda sammanhang. Nån som vet om det ens finns att köpa? Låter äckligt men jag minns det som väldigt gott!
2005-03-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killian
Som barn serverade morsan "kotunga" eller "oxtunga" ganska ofta. Sen dess har jag inte sett denna rätt i något enda sammanhang. Nån som vet om det ens finns att köpa? Låter äckligt men jag minns det som väldigt gott!

O ja, det finns att köpa. Riktigt gott att servera tillsammans med potatismos och senap. Hmm, nu blir jag tvungen att köpa tunga någon dag och frossa. Tack för tipset!
2005-03-09, 12:17
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killian
Inte dåligt att din morsa serverade 'redan som barn'.

Tunga låter mums, är väl en kroppsdel med rent kött. Letade upp ett recept på kokt tunga, när man ändå är igång:

Ingredienser
1-1 1/2 kg lättrimmad eller färsk tunga (1 nöttunga eller 1-2 kalvtungor
eller 5 svintungor)
8-10 vitpepparkorn
8-10 kryddpepparkorn
1 morot
1 gul lök eller 1 bit purjolök

Gör så här
1. Om tungan är lättrimmad - lägg den i en gryta och häll på kallt vatten så det täcker. Om tungan är färsk - mät upp vatten och häll på så det täcker. Tillsätt 1 1/2 tsk salt per l vatten. Koka upp och skumma väl. Lägg i kryddor och grönsakerna skurna i bitar. Koka under lock på svag värme tills tungan är mör, känn med en provnål eller sticka. Ungefärliga koktider: nöttunga 2-2 1/2 tim, kalv eller svin 1-1 1/2 tim.

2. Tag upp tungan, skär ett snitt i skinnet och dra av det. Tunga som ska serveras kall blir bäst om den därpå får kallna i spadet. Skär i tunna sneda skivor. Servera varm tunga med kokt potatis eller potatismos, svampsås och kokta grönsaker, t ex ärter, bönor eller gratinerade tomater. Servera kall tunga med kokt potatis, pepparrots- eller remouladsås och någon grönsak, t ex ärter, sparris eller blandad sallad.
2005-03-09, 16:44
Medlem
kenobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Inte dåligt att din morsa serverade 'redan som barn'.

Tunga låter mums, är väl en kroppsdel med rent kött. Letade upp ett recept på kokt tunga, när man ändå är igång:

-- snipp --

Tunga som ska serveras kall blir bäst om den därpå får kallna i spadet. Skär i tunna sneda skivor. Servera varm tunga med kokt potatis eller potatismos, svampsås och kokta grönsaker, t ex ärter, bönor eller gratinerade tomater. Servera kall tunga med kokt potatis, pepparrots- eller remouladsås och någon grönsak, t ex ärter, sparris eller blandad sallad.
Ja men framför allt har ju tungan, både oxens och grisens, sina givna platser på julbordet (se annan tråd om detta).

Men nu börjar t.o.m jag längta efter kokt tunga och potatismos.

Ang mat jag inte längre riktigt pallar så var jag i skottland för att par år sen. Lyckas att på ön Islay få tag i en fiskare som lovar tvärfärska ostron till hotellet så vi kan få oss en värdig middag där.
Mitt ostron visar sig vara dåligt (det märker man genom att man typ spyr genom ögonen 2 sekunder efter att man svalt).
Nåja, det var bara att rusa ut på muggen, tömma magen på den molusken och gå tillbaka och beställa levermoussen till förrätt
Typiskt nog var de andra 11 ostronen som mina kompisar drog i sig perfekta
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in