Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-24, 23:29
  #1
Medlem
Hej allesammans,

I den här tråden tänkte jag att vi ska tipsa varandra om riktigt bra filmer som inte är med på IMDB top 250-listan: http://www.imdb.com/chart/top

Om jag får lov som trådskapare så skulle jag dock vilja sätta ribban högt. Det jag söker är åtminstone filmer som skulle kunna vara med på topplistan men inte är det. Det betyder alltså att "American Pie", "Spider Man: The Return of blablabla", "Saw 4" eller något annat som gemene man tycker är bra gärna går fetbort.

Arthouse och kvalitetsfilmer från alla tider är desto mer intressant.

Tanken är alltså att man ska utgå från att filmen verkligen kan platsa på en topplista, inte bara att man själv råkar tycka att det är "bra film" eller liknande.
__________________
Senast redigerad av ecglsd 2012-06-25 kl. 00:10.
Citera
2012-06-24, 23:45
  #2
Medlem
Bazinga90s avatar
The Breakfast Club borde vara självskriven i den här tråden, en fantastisk film på alla sätt och vis. Underbara skådespelarinsatser, fantastiskt manus, en film som berör och samtidigt får mig att reflektera över livet i allmänhet. John Hughes bästa film!

http://www.imdb.com/title/tt0088847/
Citera
2012-06-25, 00:02
  #3
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Deliverance http://www.imdb.com/title/tt0068473/
Picnic At Hanging Rock http://www.imdb.com/title/tt0073540/
Solaris har varit med på listan ibland, men har inte varit med på sistonde.
http://www.imdb.com/title/tt0069293/
Citera
2012-06-25, 00:51
  #4
Medlem
umadbroskis avatar
1. Law Abiding Citizen
2. True Romance
3. Seven Pounds

Tack för mig.
Citera
2012-06-25, 00:53
  #5
Medlem
Rakiis avatar
Vore ju bra med lite motiveringar så att det blir diskussion också.
Citera
2012-06-25, 00:56
  #6
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
1. Law Abiding Citizen
2. True Romance
3. Seven Pounds

Tack för mig.

Motivation.

1 - En av de smartare filmer jag sett, tyvärr inte hela filmen igenom. Även top 5 hämnd scener.
2 - Helt jävla underbara skådespelare. Bland annat av Brad Pitt i typ totalt 6 minuter. Grymt manus, skönt soundtrack och en underbar slutscen.
3 - 1 av 3 filmer som fått mig att gråta. Herregud. Såg den i ett rätt deppigt tillstånd dock.
Citera
2012-06-25, 00:58
  #7
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
The Breakfast Club borde vara självskriven i den här tråden, en fantastisk film på alla sätt och vis. Underbara skådespelarinsatser, fantastiskt manus, en film som berör och samtidigt får mig att reflektera över livet i allmänhet. John Hughes bästa film!

http://www.imdb.com/title/tt0088847/
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Picnic At Hanging Rock http://www.imdb.com/title/tt0073540/
Där är två filmer som platsar på min top-10 lista

Detachment och Drive tycker jag absolut platsar väldigt högt på listan. Finns massvis med andra filmer som inte finns med, men som borda ha gjort det. Att The Dark Knight och The Avengers finns med ser jag som ett stort skämt
__________________
Senast redigerad av sim-man92 2012-06-25 kl. 01:02.
Citera
2012-06-25, 01:12
  #8
Medlem
BoundForGlorys avatar
American History x - Bra skådespeleri(?) med Edward Norton och Edward Furlong!

Edit: såg inte att dom INTE skulle var amed på IMDB :S
Citera
2012-06-25, 01:14
  #9
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoundForGlory
American History x - Bra skådespeleri(?) med Edward Norton och Edward Furlong!
fast den är ju med på IMDb:s top 250
edit:hehe snabb på att ändra
Citera
2012-06-25, 01:15
  #10
Medlem
BoundForGlorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
fast den är ju med på IMDb:s top 250
aa jag märkte senare att det var filmer som inte var med :P
Citera
2012-06-25, 01:28
  #11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Att The Dark Knight och The Avengers finns med ser jag som ett stort skämt

En av de största anledningarna till att jag aldrig går efter betygen på sajten längre då man ser vilken röstningshets det är direkt efter att en storfilm går upp på bio. Det började med The Dark Knight, sen The Avengers och nu senast hade väl Prometheus 9 i betyg efter två dagar. IMDb har blivit ett stor jävla skämt, tyvärr!
Citera
2012-06-25, 01:34
  #12
Medlem
Lotsos avatar
A Woman of Paris: A Drama of Fate (1923)
Precis som titeln säger så är detta en jävligt kraftfull drama film och visar Chaplin's regissör skills till en helt annan nivå. Han kunde även göra seriösa filmer. Edna Purviance visar även hon att hon kan skådespela riktigt bra och inte vara kvinnan i nöd som blir kär. Varje drama film som göra idag har något litet i sig som denna har.

Batman (1989)
Denna är jag seriös på. Den tog superhjälte filmerna till en helt ny nivå. Idag är vi vana vid mörka seriehjälte filmer men detta var 1989 ingen hade gjort en mörk superhjälte film och från Batmans senaste film 1966 till Batman 1989 är en väldigt stor skillnad. Detta var den stora förändringen och jag tycker det är den bästa superhjälte filmen någonsin!

The Circus (1928)
In princip alla stora Chaplin filmer är på Topp 250 förutom denna. Varför blev denna utlämnad? Den är precis lika bra som alla hans andra filmer

Monsieur Verdoux (1947)
Som ni märker älskar jag Chaplins filmer men där finns en anledning. Chaplin kunde göra nästan vilken film som helst och ändå lyckas göra ett mästerverk av det. I detta fallet tog han och gjorde en komedi av att mörda kvinnor. Idén är genialiskt och det är en av hans mer seriösare filmer

Limelight (1952)
Chaplins sista riktiga bra film. Många anses detta var Chaplins swan lake film och det håller jag med om. En legends sista seriösa film. Denna är precis som A Woman of Paris seriös fin drama in i det sista.

American Movie (1999)
Alla som älskar film och framför allt vill eller jobbar med film borde ta och se denna. Den följer Mark Borchardt under hans inspelning på filmen Coven och man relaterar en jävla massa för det påminner exakt hur man gör/gjorde film som barn och även vuxen. En stark film om en persons kärlek om att göra film som jag står väldigt nära relaterat till och en hel del!

Boogie Nights (1997)
Precis skrivit en recension av denna filmen. Det är en film som visar regissörens närvaro. Skådespeleriet är riktigt bra och det känns som 70-80-talet under filmens gång.

The Blues Brothers (1980)
Så som Bazinga90 beskrev The Breakfast Club kan jag bara intyga på denna filmen. En fantastisk film på alla sätt och vis. Underbara skådespelarinsatser, fantastiskt manus och framför allt fantastisk musik.

Who Framed Roger Rabbit (1988)
Detta är en film jag anser en del måste se för den visar något alldeles unikt. Skådespelare tillsammans med tecknade personer bredvid varandra diskuterar. Detta var 1988 vilket var makalöst på den tiden och framför allt så är handlingen är bra.

Dracula (1931)
Den första prat drcula filmen som även är den bästa dracula filmen. Bela Lugosi som Dracula går inte att beskriva med ord hur jävla bra han är i den rollen. Replikerna är minnesvärda. Skådespeleriet är riktigt bra för att vara 1931.

Be Kind Rewind (2008)
Perfekt regisserat och tycker alla som ännu inte har sett den borde se James Rolfe's review på den han beskriver den perfekt!
http://cinemassacre.com/2009/12/08/t...making-movies/
vid 3:58


Living in Oblivion (1995)
Åter igen så är James Rolfe's review på denna filmen även spot on (tar palts vid 2:13). Denna påminner lite om Boogie Nights faktiskt men bara lite

Source Code (2011)
En riktigt jävla smart sci-fi film som även är dramatisk och spännande varje gång du ser på den.

Orkar inte skriva förklaring mer men tycker även dessa filmerna borde vara på topp 250:

Hugo (2011), True Grit (2010), Kick-Ass (2010), The Hunt for Red October (1990), The Invisible Man (1933), Frankenstein (1931), Bride of Frankenstein (1935), Bad Lieutenant (1992), Jackie Brown (1997), Joyeux Noël (2005), The Day the Earth Stood Still (1951), Little Miss Sunshine (2006), Planet of the Apes (1968), American Psycho (2000)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback