• 1
  • 2
2012-06-24, 18:39
Medlem
Hallå där!

Jag spelar i ett modern rockband på lokal nivå, och vi håller för tillfället på att försöka marknadsföra våra låtar på olika sätt, för att nå ut till "den stora skaran". Jag vill inte låta kaxig på något vis, men jag vet att dessa låtar har stor potential, och att om folk bara får höra de, så kommer de allra flesta att gunga med

Så, till frågan;

Vad är er bästa tips för att marknadsföra musik?

(Allra helst genom internet). Så släng in sidor och forum, tips och tricks, allt ni kan tänkas sitta på, så kommer ni göra en ung man mycket lycklig
Citera
2012-06-24, 18:51
Medlem
greenlungss avatar
Jag kan en hel del om marknadsföring. Mitt första tips blir att låta oss på flashback lyssna på era låtar.
Citera
2012-06-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenlungs
Jag kan en hel del om marknadsföring. Mitt första tips blir att låta oss på flashback lyssna på era låtar.

Haha, tänkte det med, men tror det är nått brott mot reglerna att hålla på posta sin egen musik?
Citera
2012-06-24, 19:29
Medlem
greenlungss avatar
Okej, musikbranschen är inte min hemmaplan, men PMa mig er bästa låt. Känner lite folk i branschen + det lär ge mig klarhet i hur ni kan gå tillväga.
Citera
2012-06-24, 20:45
Medlem
P-Orridges avatar
Kolla upp tjänsterna Soundcloud och Bandcamp. Att ha ett ställe som är "erat" på Internet är helt vitalt. När ni väl har ett sådant ställe så ser ni till att synas, och skickar intresserat folk vidare till nämnda ställe. En egen hemsida kan fungera, men är den dåligt gjort så är det absolut inte att föredra.

Exempel på hur man kan synas:
  • Kommentera på andras låtar på Soundcloud, säg något i stil med "Really nice song, love the ending! It's a bit similar to our music, give it a listen!". På så sätt ser inte bara musikern som har gjort låten vilka ni är, utan även deras fans. De kan direkt klicka sig vidare in på er sida och se om de gillar det ni gör. Se bara till att undvika copy-paste-meddelanden, folk på Internet brukar generellt vara ganska duktiga på att upptäcka sådana.
  • Ta kontakt med någon musikblogg eller liknande som fokuserar på er sorts musik och skicka er skiva eller några låtar till dem. Fråga vad de tycker, och om de kan tänka sig att rekommendera er musik till era läsare. Se till att de länkar vidare till er hemsida, Soundcloud eller vad ni nu bestämmer er för att använda.
  • Gör småspelningar. Överallt. Dela ut flyers med er webbadress före, under och efter nämnda spelningar.
Citera
2012-06-25, 01:55
Medlem
IanPaices avatar
Börja blogga. Kanske på er hemsida eller "soundcloud" (om det nu finns det) eller bara på blogspot eller så.

Jag tycker många band/artister idag verkar anonyma. Var inte det. Börja blogga om när ni skriver låtar, spelningar osv. Låt de som är intresserade se att vilka typer ni är. Det kanske inte är viktigt för alla, men gillar man personen bakom musiken kanske man ger musiken större chanser också, inte sant?

Lägg upp hyfsat välgjorda videor på youtube. Inte "musikvideor", men kanske något bildspel eller något som gör att folk bara inte trycker bort er låt efter 10 sekunder. Enligt min erfarenhet är det relativt få som går in på youtube endast för musiken.. Utan de vill gärna ha något att se på också. Även om det bara är "random"-bilder på artisten som växlar.
Citera
2012-06-25, 05:47
Medlem
Att trega runt på facebook, youtube and so on. Kommer tyvärr inte ge er något om ni inte är ute och lirar.

Okej visst facebook, tuben osv är viktigt. Men som sagt ni måste ut och lira. Personligen när jag starta upp med ett seriöst band för första gången så hade jag varit ute och kollat på så många andra band att arrangörer osv visste redan vem jag var och vi var polare. Slutade med att vi relativt enkelt kunde få spelningar, boka mindre turnér samt senare support till större band. Facebook likesen tickade sen på i jämn takt i samband med detta.

Sätt ihop ett bra press kitt där ni egentligen bara försöker få era kukar (läs meriter) verka så jävla stora så varenda jävel hade velat ha er.
Detta är svårt att göra i början om inga meriter finns och man får samtidigt inte heller försöka göra en merit av något som alla vet faktiskt inte är en merit. De är en avvägning där ni får känna av, är man en diva kommer folk hata er. Men ni måste skryta lite ändå.

Kontakta managements, skivbolag, promotion bolag osv osv varje gång ni gör ett låt släpp (gärna någon månad innan ifall de vill blanda sig i releasen), visa alla dessa bolagen att ni är heta på gröten och jobbar för att komma ut. Bolag vill inte ha band som sitter bakom en dator eller i repan och dricker folk öl.
Ja såvida ni inte har något helt förjävligt bra gång och signar med ett major bolag för att sedan vid rätt tillfälle spela in en fullängdare som kommer spelas på P3 hela sommarn där Agency group (alt annat stort booknings bolag) fixar in er på varenda festival som har över 10 000 besökare i europa.

Grund och botten, ut och spela live. Gör de bra och våga visa framfötterna! Knegar man på tillräckligt länge så kommer de släppa tillslut. Jaja givetvis gör de ju inte alltid det, men fan ger man de inte ett ärligt försök vet man aldrig.

Edit: Måste bara säga en sak till . Spamma folks soundclouds eller liknande är något som man ska passa sig för. Notera att de är skillnad mellan att spamma och ge komplimanger och be dem lyssna på er också.
Springer ni runt och skriver de till varenda band som liknar er kommer folk se detta, personligen ser jag lite ner på sådana band. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, jag vet även om att jag inte är ensam om det. Utan folk stör sig på sådana band helt enkelt. Även här är de en avvägning för hur mycket man ska promota sig själv genom nätet. Det är viktigt att inta vara "all up in anyone's face" så att säga för då bakslår det.
Senast redigerad av iowa88 2012-06-25 kl. 05:58.
Citera
2012-06-25, 08:40
Medlem
Köp boken "Musik som levebröd".
Där finns massor av tips.
Citera
2012-06-25, 10:55
Medlem
mernilios avatar
Skicka låtar till DJs och skivbolag i Japan, där gillar dom allt! Glöm inte att ge dom kontaktuppgifterna bara.

Body Without Organs var ju jättestora i Kroatien och liknande ställen. Får ni låtarna spelade i radion där kan det vara en ingång. Nån som hör er och vill släppa nån singel, eller nån obskyr manager som vill anordna en turne!

"Hi, We're the next hot band from sweden dude! We've heard you're the coolest radiostation in Bosnia! Check out our new singel. It's really greeeeat!"

Ni får ju garanterat åtminstone en eller två spelningar i radion om har lite attitude i mejlet!
Senast redigerad av mernilio 2012-06-25 kl. 10:59.
Citera
2012-06-25, 11:04
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Köp boken "Musik som levebröd".
Där finns massor av tips.

Bra tips! Den ska jag nog köpa om den inte finns på bibblan.

Edit: Den fanns på biblioteket!
Senast redigerad av mernilio 2012-06-25 kl. 11:07.
Citera
2012-06-25, 12:14
Medlem
Mångsidig bok som rekommenderas till alla som sysslar med musik på ett eller annat sätt.
Det som är absolut bäst med den är att den trycker hårt på att man ska vara systematisk, noggrann, beredd på mycket jobb, välplanerad samt att man måste ha tålamod, något som de flesta inte har
Citera
2012-06-25, 15:19
Medlem
Skulle säga att inte ge upp. Pressa på, som någon annan sa så vet man ju inte om man inte försöker. Producera producera producera, kommentera kommentera kommentera, skapa vänner, relationer i branschen, och om du har stålarna så marknadsför själv. Man kan köpa reklamtid på tv-apparater i Ica-kön t.ex. Rätt nice och lyssna på musik medan man står i kön liksom. Skaffa en mailing-lista med en massa promoters, och andra bolag du vill ska använda din musik. Sen mailar du dom varje gång du har en ny låt.

Det känns som att precis som du (antar jag bara) älskar att göra musik, så älskar vissa att promota andras musik. Gäller att hitta dom personerna antar jag, och hoppas att dom gillar ens musik.
Senast redigerad av m.nster 2012-06-25 kl. 16:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in