Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
3. Är det lika stor skillnad mellan de olika distributionerna, t. ex "mint" och "Ubuntu" som det är mellan
t. ex Ubuntu och Windows?
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Fråga 3 svarar jag nej på eftersom att linuxkärnan ligger till grund för dem alla, det som kan diffa är tilläggspaket såsom säkerhetsfunktioner, pakethantering och skrivbordsmiljö.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Trodde du skulle förstå...
Om jag tar Ubuntu, och tar bort ett program, och ändrar namnet, skrivbordsbakgrunden, och gör Flashback som startsida i Webbläsare, så har jag skapat ytterligare en dist...
Här kan man nog vara ganska utförlig, men i korta drag så är det som Bleppe_Bf säger, det är sällan så pass stora skillnader mellan olika linuxdistributioner att en användare som är van vid ett system skulle ha särskilt svårt att sätta sig in i ett annat.
Vill man gå in lite djupare finns det undantag. Alla distributioner kör med linuxkärnan i grund och botten, men sen kan det börja skilja. De flesta håller sig hyfsat till
Linux Standard Base, men mellan många distributioner skiljer det i utförande exempelvis när det kommer till paketformat (RPM, DEB, pkg.tar.xz, osv.), pakethanterare (yum, urmpi, YaST2, apt, pacman, slapt, portage, osv.), init-system (sysvinit-liknande, bsdinit-liknande, upstart, systemd, osv.). Vissa hade till och med en helt annan filstruktur (
goboLinux, även om den bara skötte det genom smarta symlinks).
Kort och gott, de flesta linuxdistributioner är väldigt lika, och har man väl lärt sig hur grundsystemet fungerar så kan man väldigt lätt sätta sig in i hur andra distributioner fungerar. Dock finns det ibland väldigt många småskillnader mellan distributioner.