2012-06-23, 17:42
Medlem
Föesta husköpet på G för mig, 3e för sambon! Vi har hyrt huset i 5 år och känner bristerna väl. Ägaren vill ha 600' för huset, men föreslog att vi köper det för ca 450' av honom och betalar av resten som hyra så att säga! Känns inte helt 100%, men verkar vara enklaste för att få igenom köpet nu innan sommarens slut. Vi tar hjälp av bankman/ mäklare att skriva kontraktet!

Vilka fallgropar ser ni? Vi har en buffert på ca 50' och nästan inga lån alls innan ( bil på 60')!

Thanks

SEC
Citera
2012-06-23, 17:46
Bannlyst
Det lär väl bli billigare utan en mäklare, eller?
Citera
2012-06-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det lär väl bli billigare utan en mäklare, eller?

Ja, vi fick 50' avdrag! Egentligen ville han ha 650'! Anledningen att vi vill köpa är bl.a. Att vi vill styra underhållet själva och få ut lite mer i slutändan när vi säljer. Att döma av peiserna häromkring är det ganska bra prisnivå vi fått!
Citera
2012-06-23, 18:51
Medlem
Ser inga nackdelar alls. I och med att ni tar hjälp av mäklaren för kontraktsskrivningen, så får ni samma tjänst där som om huset blivit sålt via mäklaren från första början. Bara det att ni bor i huset sedan lång tid tillbaka är positivt, då ni har koll på vad som behövs fixas. Din sambo (som har köpt hus tidigare) borde har bra koll på undersökningplikten och ha lite känsla för vad som behövs undersökas. Det enda märkliga är den där "hyran" ni ska betala. Varför inte ta lån och betala honom direkt, eller tänker ni att han står för ett "räntefritt" lån under tiden ni betalar tillbaka? Detta borde ni reglera (skuldebrev, t ex?).
Citera
2012-06-23, 19:33
Medlem
om ni köper för 450' istället för 600' så får säljaren lägre reavinstskatt och ni för högre reavinst skatt den dag ni säljer ( 22% på mellanskillnaden för er del med nuvarande skatteregler )

för säljaren tror jag att det är 30% om han inte bott i huset...

färdiga köpekontrakt och köpebrev finns att hämta gratis på nätet.
Citera
2012-06-23, 20:37
Medlem
klinger75s avatar
Tänk även på att huset måste energi deklareras innan försäljning , gör ni det inte nu så måste ni stå för kostnaden själva när huset skall säljas . Detta kan ni vänta med att säga tills försäljningen är klar ( han måste stå för kostnaden sex månader efter )

jag skulle se till att köpa hela huset själva helt , upplägget med hyra han har föreslagit är i princip bara gynnsamt för honom .
Citera
2012-06-25, 21:16
Medlem
bernankes avatar
Jag tror tråden passar något lite bättre i..

Privatekonomi => Bostad, hem och trädgård

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in