• 1
  • 2
2012-06-23, 17:07
Bannlyst
Vill belysa detta fenomen då jag brukar se det lite då och då.
Alltså svenska, oftast äldre gärna köper gröna omogna bananer, ju grönare desto bättre. Finns det någon annan användning för dessa än att skala och äta upp, som jag inte förstått ännu?

varför köper man gröna bananer? De smakar mer eller mindre kartong och dessutom krävs det en yxa av modell större för att komma åt innehållet
Citera
2012-06-23, 17:10
Medlem
Wertyms avatar
Godare med lite grön-gula än helt gula
Citera
2012-06-23, 17:17
Medlem
OvanligtSuspekts avatar
Jag tycker de gröna bananerna är godast!
Citera
2012-06-23, 17:20
Medlem
Gröna bananer går ju fan inte och äta, stenhårda dessutom.
Jag köper lite gulgröna bananer så dom mognar hemma under ett par dar, för köper jag perfekta gula hinner dom ju bli övermogna innan man ätit alla.
Citera
2012-06-23, 17:20
Medlem
Fettopappas avatar
För att de blir inte dåliga lika snabbt, såklart

Köper man helt gula bananer tar det inte lång tid innan de är bruna.
Citera
2012-06-23, 17:28
Medlem
Bananer smakar vidrigt oavsett färg. Har aldrig kunnat med deras slemmiga konsistens.
Att pensionärerna köper gröna bananer har nog att göra med att de går utanför dörren en gång i veckan och således köper de sig ett lager av varor som skall räcka ffram till nästa butiksbesök.
Citera
2012-06-23, 17:36
Medlem
gröna bananer är "omogna", men ändå fullt ätbara. en grön banan utvecklas till en gul, och en gul utvecklas sedan till en brun.

när man väl är och handlar vill i alla fall jag köpa ett gäng bananer så man står sig ett tag, och då är det ju bäst att köpa den bananen som håller längst. efter bara några dagar är de gula och goda.
Citera
2012-06-23, 17:40
Bannlyst
Den bästa bananen

Har alltid älskat bananer och den godaste enligt mig är när den är gul men på håller på övergå till brun, d.v.s. den har börjat få lite bruna prickar. Riktigt goda och mjuka..mhmmmmmm

Fast det är ganska svårt att avgöra vilka bananer som är goda då de kan se ut likadant men smaka annorlunda.

Angående det där med att låta stå en vecka, när jag köper bananer eller annan frukt för den delen så brukar jag äta allt på 1-3 dagar
Citera
2012-06-23, 18:45
Medlem
-ELF-s avatar
Har också märkt att folk väljer de allra grönaste bananerna i första hand. Jag försöker välja de bananer som är nästan helt gula, för jag äter ändå upp dem relativt snabbt.
Fast å andra sidan så kan man ju välja olikfärgade bananer så räcker de över ett lite längre tidsspann
Citera
2012-06-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
Godare med lite grön-gula än helt gula

Jag kan bara hålla med dig. De är godast när de inte är helt ''mosiga'', men jag får tyvärr ont i magen av bananer.
Citera
2012-06-24, 01:13
Medlem
Cerwins avatar
Tydligen så kokar(?) man gröna bananer och äter på samma sätt som potatis i vissa länder (kulturer). Då gäller regeln ju grönare desto bättre.
Citera
2012-06-24, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Tydligen så kokar(?) man gröna bananer och äter på samma sätt som potatis i vissa länder (kulturer). Då gäller regeln ju grönare desto bättre.
Jag vet inte hur det fungerar att koka vanliga bananer, men det finns en banan som kallas kokbanan/matbanan, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kokbanan som används som grönsak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in