2012-06-23, 13:13
Medlem
Till-marschmusiks avatar
Jag har aldrig riktigt gillat superhjältar. Den typen av powerfantasier har jag aldrig haft eller förstått.

Men tyvärr så verkar det som om det är typ halva utbudet, om man inte läser manga. Iaf när det kommer till serier som riktar sig till en lite äldre publik. Den andra halvan består av dåligt tecknade självbiografiska serier. Utan någon direkt handling.

Varför är utbudet på spännings/drama serier så dåligt? Jag tycker faktiskt serier är en av de bästa kulturformerna. Men tyvärr så känns utbudet rätt skralt.
Senast redigerad av Till-marschmusik 2012-06-23 kl. 13:15.
Citera
2012-06-24, 01:24
Medlem
AlecHollands avatar
Syftar du på de amerikanska serierna nu? I Sverige tycker jag att vi har på tok för få serier som kan räknas till superhjälteserier. Spider Man är väl den enda vi har? Såvida man inte räknar Fantomen som en superhjälte.

Vi i Sverige har ju främst seriemediet till att ge oss humor, få riktigt bra långkörande historier (Agent X9 en av dem?). Ge oss mer, Egmont!
Citera
2012-06-24, 05:37
Medlem
kolits avatar
Jadu, det finns en hel uppsjö med serier som jag kan nämna på rak arm som inte handlar om superhjältar.

"The strain" ganska ny serie ifrån Dark Horse lite mer inriktat på vampyrtemat splatter och allt det där, guillermo del toro är en personerna bakom denna. (Pan's labyrinth, Hellboy regissören m.m.) läsvärd enligt mig själv i varje fall.

Frank Miller's sin city
Är ju mer en saga om uppgörelse i undre världen, rå och depressiv är väl två ord som beskriver detta verk rätt bra.

Jens Lapidus Gängkrig 145

Han valde ju att nyligen göra en tidning tillsammans med Peter Bergting och även denna handlar mer eller mindre om undre världen fast i stockholm. Storyn börjar kort sagt med att huvudpersonens syster blir våldtagen och sedan eskalerar alltihop. Också väldigt bra.

Conan the barbarian

Även är en Dark horse tidning, utspelar sig i Conans universium som du säkert kommit i kontakt med via filmerna med Arnold eller Jason Momoa. Inte riktigt min smak då jag alltid haft svårt för medeltidstemat inom serietidningar men kan vara värt en titt.

From hell
Är Alan moores tagning på jack the rippers härjningar i London. Finns även som film med Johnny deep.
Spännande, nytänkande och välritad thriller. Överlag kan jag säga att Alan Moore är värd en titt. Finns egentligen ingen som är som honom riktigt, i varje fall ingen som har den mångfalden.
Citera
2012-06-24, 09:13
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Det är visserligen sant att den amerikanska seriemarknaden domineras av superhjältar, och att den svenska traditionellt har dominerats av självbiografiska serier av folk som varken kan teckna eller skriva, men det finns en del guldkorn ändå. Till exempel:

Akira, Arne Anka, Blueberry, Bone, Chew, Criminal, Daytripper, From Hell, Lucifer, Morning Glories, Queen & Country, Sandman, Scalped, Scott Pilgrim, Pride of Baghdad, Sin City, Sweet Tooth, Theos ockulta kuriositeter, Transmetropolitan, V for Vendetta, The Walking Dead, WE3.
Citera
2012-06-24, 13:59
Medlem
Till-marschmusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlecHolland
Syftar du på de amerikanska serierna nu? I Sverige tycker jag att vi har på tok för få serier som kan räknas till superhjälteserier. Spider Man är väl den enda vi har? Såvida man inte räknar Fantomen som en superhjälte.

Vi i Sverige har ju främst seriemediet till att ge oss humor, få riktigt bra långkörande historier (Agent X9 en av dem?). Ge oss mer, Egmont!

Serier som finns att tillgå på svenska eller engelska.

jag har läst massor med bra serier, som: preacher, watchmen(visserligen sh serie, men bra), v for vendetta, sin city, black hole, walking dead osv.

Men det går inte att komma ifrån att utbudet är väldigt dåligt. Det är inte som med film eller litteratur där man inte bara kan grotta ner sig i en genre, utan även en subgenre och ändå hitta böcker/filmer. Lixom jag kan komma på fler spaghetti westerns som jag gillar än serier.

Det känns som seriemediet är grymt underutvecklat. Det är ganska konstigt egentligen. Då det är ganska billigt att producera.
Citera
2012-06-24, 18:59
Medlem
Frostnatts avatar
Du har absolut rätt i att superhjältar är den dominerande genren på amerikanska marknaden, att säga något annat vore absurt. Men visst finns det en uppsjö av bra serier ändå. Det mesta Vertigo släpper är bra och Image har flera bra serier som inte handlar om superhjältar.

UltimateShipII nämnde massor av lysande serier och jag lägger till hellblazer, 100 bullets, preacher, strangers in paradise, whiteout, orbiter, Judge Dredd, Y the last man, DMZ.

Och så finns de ju bra superhjälteserier också som inte bara är powerfantasy. Animal Man, Swamp Thing, Ex Machina...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in