Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-23, 12:20
  #1
Medlem
x1ofdewms avatar
Hejsan. Försöker koppla min LCD-TV från Samsung till datorn för att kolla lite filmer. Har gjort detta för längesen och det har funkat förut... Men nu blir det bara svart och står "Ej tillgängligt läge" på TV:n efter att man kopplat i datorn via HDMI och tryckt på "HDMI" på fjärrkontrollen...

Trycker man på denna "HDMI-kanal" på fjärrkontrollen utan ha datorn ikopplad så känner i alla fall TV:n av att ingen dator finns där; TV:n försöker inte byta kanal liksom.

Så jag antar att det är någon inställning någonstans som är fel eftersom TV:n ändå känner av om det finns en dator där eller ej, och speciellt eftersom det funkat förut.

Har googlat på detta men hittar bara folk som fått "Ej tillgängligt läge" i samband med att de försökt koppla in XBOX 360, och då var det tydligen något fel med upplösning, och det är det inte här. Har låg upplösning på datorn(datorerna, har testat flera) när jag kopplat de till TV:n...

Någon som vet?
Citera
2012-06-23, 12:28
  #2
Medlem
TV-apparater klarar ofta inte mer än 60 hz, så kontrollera att du inte har typ 75/100 hz inställt på datorn.

Right Click on Desktop -> Screen Resolution -> Advanced -> Monitor
Citera
2012-06-23, 12:40
  #3
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyware
TV-apparater klarar ofta inte mer än 60 hz, så kontrollera att du inte har typ 75/100 hz inställt på datorn.

Right Click on Desktop -> Screen Resolution -> Advanced -> Monitor

Har 60 Hz inställt. Så skumt.
Citera
2012-06-23, 12:54
  #4
Medlem
tjackkurts avatar
Prova ändra upplösningen, kan vara så att din tv inte klarar av den upplösning du försöker mata på till den
Citera
2012-06-23, 13:24
  #5
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackkurt
Prova ändra upplösningen, kan vara så att din tv inte klarar av den upplösning du försöker mata på till den

Fyfan, det var så enkelt. Jag hade inställt på 1024 x 768 hela tiden och tänkte att "det måste ju TV:n acceptera hur som helst." Men nu funkar det när jag bytte till 1024 x 720 eller vad det var.

Några pixlar saknas dock på bilden på tv:n, alltså den allra längsta delen åt höger, neråt, vänster och uppåt är "utanför" tv:n, nån som vet hur man korrigerar detta?
Citera
2013-09-03, 21:55
  #6
Medlem
Stjerna7s avatar
Liknande problem så kör här istället för att starta ny tråd.

Har problem då jag ska, med HDMI sladd, få datorns bild på teven. När sladden åker in i båda änderna låter det lilla plingljudet i datorn som bekräftar att en sladd satts i. Datorn hittar teven men ingen bild syns utan det står "ej tillgängligt läge". Likaså när jag sätter i min digitalbox, samma text kommer upp. Har snurrat runt på sladden i båda änderna så det är inte så att den inte sitter i ordentligt.

Har provat med två olika HDMI sladdar, datorn fattar, men inte teven. Bildskärmsupplösningar har jag provat. Hade både datorn och digitalboxen inkopplade så sent som igår. Fick bild på teven från digitalboxen via scart sladd nu.
Men retar mig som fan på att jag inte får upp datorns bild. Vad kan det bero på? Kan väl ändå inte vara uttaget eftersom datorn ändå hittar teven.
Citera
2014-09-23, 15:00
  #7
Medlem
folkparks avatar
Är inneboende hos en person just nu och den personen har PS3 och jag har Xbox. PS3 funkar på personens Samsung TV, men när jag försöker koppla in mitt Xbox står det "Ej tillgängligt läge". Vad göra?

Tack på förhand
Citera
2014-09-23, 15:33
  #8
Medlem
folkparks avatar
Fixat! Det jag gjorde var att jag kopplade in mitt Xbox till en annan TV och gick in på inställningar - konosolinställningar. Där ändrade jag upplösningen från 1080 till 720p, bytte tv och voilá, succé!

Jag hatar samsung.
Citera
2014-09-27, 20:04
  #9
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
__________________
Senast redigerad av Ruskigbuss 2014-09-27 kl. 20:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback