• 1
  • 2
2012-06-22, 13:05
Medlem
Adriadnes avatar
Vilken slags matolja tycker ni är bäst att använda till vilken mat? Och vilken är egentligen hälsosammast? Man tror ju att olivolja är det bästa, men sen hittade jag massor av information om rapsolja och en del påstår att solrosolja är bäst osv... Använder ni olika slags oljor för stekning, dressing, bakning osv?

https://www.surveymonkey.com/s/2PMTRMB
Citera
2012-06-22, 13:12
Medlem
Gridiots avatar
Har hört att det är dåligt att hetta upp olivolja, så jag använder det inte i stekpannan utan mer till kalla grejer. Rapsolja är trevligt att steka i!
Citera
2012-06-22, 13:14
Medlem
Nemjungs avatar
vanlig rapsolja om du ska steka
Citera
2012-06-22, 13:16
Medlem
Brumelbryns avatar
Lånar tråden till en matoljerelaterad fråga Någon som har provat göra hovmästarsås på olivolja? Står i valet o kvalet om jag ska testa, men lutar åt rapsolja ändå.
Citera
2012-06-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Lånar tråden till en matoljerelaterad fråga Någon som har provat göra hovmästarsås på olivolja? Står i valet o kvalet om jag ska testa, men lutar åt rapsolja ändå.
Jag hade tagit rapsolja. Olivolja har en alltför karakteristisk smak (tänk dig pesto och hovmästarsås ). Olivolja passar heller inte till majonnäs pga den intensiva smaken.
Citera
2012-06-22, 14:15
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag hade tagit rapsolja. Olivolja har en alltför karakteristisk smak (tänk dig pesto och hovmästarsås ). Olivolja passar heller inte till majonnäs pga den intensiva smaken.

Ja, känns som rapsoljan blir bäst. Olivolja till majonnäs har jag provat, det var ingen höjdare!
Citera
2012-06-22, 15:14
Medlem
Till kalla dressingar och dylikt tycker jag att hampfröolja är bra, innehåller mycket bra fetter osv
Citera
2012-06-22, 15:16
Medlem
Formsvackas avatar
Jordnötsolja om du ska woka!
Citera
2012-06-22, 16:10
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Stämmer som vissa har skrivit att olivoljan är värmekänslig, man förstör de nyttiga fetterna om man hettar upp den för mycket.

Egentligen är det så med rapsoljan med (tror det var vid 180 grader som den förstörs) men den tål ju lite mer än olivoljan.

Ska man steka ordentligt är det bäst att ta vanligt smör, hellre mättat fett än de transfetter som bildas när enkelomättat och fleromättat fett värms upp för mycket!
Citera
2012-06-22, 19:36
Medlem
safadinhos avatar
Allt beror på vad du ska tillaga, till alioli kör jag olivolja, samma till spansk tortilla. Till thai blir det jordnötsolja, till det mesta övrigt blir det en neutral olja, typ rapsolja eller solrosolja.
Citera
2012-06-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Vilken slags matolja tycker ni är bäst att använda till vilken mat? Och vilken är egentligen hälsosammast? Man tror ju att olivolja är det bästa, men sen hittade jag massor av information om rapsolja och en del påstår att solrosolja är bäst osv... Använder ni olika slags oljor för stekning, dressing, bakning osv?

https://www.surveymonkey.com/s/2PMTRMB

Jag steker endast i rapsolja då jag helt enkelt inte tycker att det är gott att steka i olivolja. Dock använder jag många olika oljor beroende på ifall jag fritera, göra en dressing eller annat.
Citera
2012-06-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickkn
Till kalla dressingar och dylikt tycker jag att hampfröolja är bra, innehåller mycket bra fetter osv

Den jag testat var extremt gräsig i smaken så jag tyckte den oljan tog en alltför framträdande roll. Föredrar nog en bra olivolja till kalla dressingar.

Däremot är skalat hampfrö en höjdare till det mesta (paneringar, i sallader, till morgonfilen, osv.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in