2006-03-17, 17:28
Medlem
Ajajajs avatar
Zabana

Du har ju tagit upp lite olika intressanta upplägg nu.

Men frågan är vad kostar "kalaset"?

Vart går gränsen för när det ska vara lönsamt att hålla på med? Hur stor bör förmögenheten vara? eller hur stora löpande intäker bör det röra sig om för att det skall vara lönsamt?

Hur stora är de rörliga och fasta avgifterna?

Antar att du har en aning om hur vanligt förekommande det är med dessa "upplägg" är bland svenska artister/idrottsmän etc? (alltså de här säkra Panama-uppläggen)
Citera
2006-03-20, 17:37
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
...Men frågan är vad kostar "kalaset"?

Vart går gränsen för när det ska vara lönsamt att hålla på med? Hur stor bör förmögenheten vara? eller hur stora löpande intäker bör det röra sig om för att det skall vara lönsamt?

Hur stora är de rörliga och fasta avgifterna?..

1: Kostnaderna flukturerar beroende på om du skall ha olika tillvalsmoduler:
Anställningsbevis, Protektorat, Bankfullmakt, Nyregistrering av Bolag/Stiftelse eller något dyrare lagerbolag/stiftelse som ser bättre ut på pappret då det kan vara inreigistrerat tex 1987 vilket gör saken i sitt sammanhang mer trovärdig! Sammanfattningsvis så pendlar prisbilden mellan 15-40 tusen ca.

2: Jag anser att om du kan få en avkastning på över 100.000 SEK per år så är det lönsamt att se över ett sådant här upplägg.

3: Årsavgifterna är relativt låga när det gäller flatrates ( 2-3000 SEK ) Därtill kommer avgifter för styrelse, bankkort, etc summa totalt ca 5-7000 SEK per år.
Citera
2006-03-23, 18:32
Bannlyst
Kontanter

Spelar nog faktiskt ingen roll vart du sätter in pengarna, förr eller senare kommer det fram iallafall, så länge du nu inte byter medborgarskap, det bästa sättet om inte myndigheter ska få reda på något är helt enkelt att plocka ut alla pengar i kontanter och ha dem i ett kassaskåp hemma eller bankfack, Om man är en person som har extremt mycket pengar så spelar det ingen roll vart man skattar någonstans, man har ändå råd att leva.

Vad kan du göra med 500 Miljoner som du inte kan göra med 250, köpa samma grejer en gång till eller?
Citera
2006-04-07, 08:46
Medlem
nagon som hort nagot bra om griffonbank.com
jag behover ett offshore konto valdigt snart sa. Sidan ser bra ut sa och bolaget ser seriost ut, men behover snacka med nagon som har pengar dar eller har kontaktat dem. Jag kommer nog fa in $40 000 - $45 000 us sa det ar ju en hel del pengar. Hur gar jag sen om jag vill fa in pengarna till sverige utan skatt (dvs tvatta dem)
Citera
2006-04-11, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av side
Jag kommer nog fa in $40 000 - $45 000 us sa det ar ju en hel del pengar. Hur gar jag sen om jag vill fa in pengarna till sverige utan skatt (dvs tvatta dem)

Detta har debatterats 10 000ggr så använd sök funktionen. Jag förstår dock inte varför folk ska krångla till saker och ting. Ordna ett konto kopplat till ett kort så du kan ta ut pengarna kontant. Använd sedan dessa att betala dina vardagliga räkningar. Släng in en årshyra på bostadsrätten och ammortera lite extra på ev. lån.
Citera
2006-04-18, 16:14
Medlem
Nån som vet vad gränsbeloppet för rapport till skatteverket är just nu för utlandsöverföringar av privatpersoner?
Citera
2006-05-12, 11:50
Medlem
Sinuskurvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nån som vet vad gränsbeloppet för rapport till skatteverket är just nu för utlandsöverföringar av privatpersoner?

Tror fortfarande det är 75 000 SEK
Citera
2006-05-25, 02:28
Medlem
Jag har ett thailändskt bankkort som man kan ta ut pengar här i sverige med. Vet någon om man kan föra över stora summor (100k) till det kontot i thailand för att sedan ta ut runt 10k/mån här i sverige utan att RSV märker något? Har dom rätt att fråga banken i Thailand vem kortet står på?

Skulle man kunna be en kompis öppna ett kort utomlands som man sedan kan använda här i Sverige och ta ut pengar med? Det borde inte RSV kunna bli arga för?
Citera
2006-06-04, 00:37
Medlem
Dancing_Galaxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chigusa
Jag har ett thailändskt bankkort som man kan ta ut pengar här i sverige med. Vet någon om man kan föra över stora summor (100k) till det kontot i thailand för att sedan ta ut runt 10k/mån här i sverige utan att RSV märker något? Har dom rätt att fråga banken i Thailand vem kortet står på?

Skulle man kunna be en kompis öppna ett kort utomlands som man sedan kan använda här i Sverige och ta ut pengar med? Det borde inte RSV kunna bli arga för?

Vilken bank i Thailand har du? Har du dubbla medborgarskap?
Citera
2006-07-11, 21:13
Medlem
Vet inte om jag missat nagot nu men vad gor jag for fel som anvander de stora bankernas (Citigroup, HSBC, Barclays, UBS, JPMorgan, Credit Suisse, Deutsche Bank eller SEB for den delen) schweizbaserade private banking?!?

Duktiga radgivare och inga problem att placera i vilka papper man vill var som helst runt jorden eller fa kort. Visst, skulle aldrig anvanda de korten i Sverige eller satta in pengar pa de kontona direkt fran Sverige men a andra sidan kan man ner ganska manga 500-eurosedlar i en midjevaska eller tva om man behover satta in eller ta ut pengar.

chigusa; Har aldrig fatt fragor pa pengar jag fort over hit (Thailand, anvander betalningskod 223, tror det ar reseutgifter eller ngt) men varfor ha pengar i ett instabilt land som Thailand?
Citera
2006-07-15, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

12 kap. Kontrolluppgiftsskyldighet m.m. vid utlandstransaktioner

Betalningar till och från utlandet

Kontrolluppgift skall lämnas om direkta och indirekta betalningar som överstiger 150 000 kronor eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kronor, om betalningarna görs

1. till utlandet från en obegränsat skattskyldig,
2. från utlandet till en obegränsat skattskyldig, eller
3. inom landet mellan en obegränsat och en begränsat skattskyldig.

Kontrolluppgift skall lämnas för fysiska och juridiska personer av den som har förmedlat betalningen.

I kontrolluppgiften skall uppgift lämnas om

1. betalningens belopp,
2. vad betalningen avser,
3. vilket land som betalningen gjorts till eller kommer från, och
4. vid betalning till utlandet, betalningsmottagarens namn. Lag (2003:750).
Citera
2006-08-28, 20:39
Medlem
Föra UT pengar

Jag har ett problem motsatt många andra. Jag är i behov att föra ut ett större belopp pengar (6 nollor)till en bank i Estland.
Jag vill göra det i en enda transaktion och hålla mig under myndighetsradarn. Även om jag har ett svenskt firmakonto, så kan jag alltså inte föra pengarna från det.

Banken ifråga har inget kontor i sverige, så som jag ser det är resväska på flyget ett alternativ. Vad finns för restriktioner i dessa sammanhang? Införsel i Estland? Flygbolagen? Vad händer i säkerhetskontrollen?

Finns det tips på andra varianter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in