Citat:
Det är just detta jag ifrågasätter. Hoppades på att någon troende kunde övertyga mig om att detta faktiskt gäller.
Ursprungligen postat av UlkMulken
I vår värld finns oändligt mycket som behöver göras, att all arbetskraft inte används är en fråga om att de som håller i pengarna inte tycker det är värt att satsa på att hyra in arbetskraft för att göra den insats som efterfrågas. Med andra ord: Det som är bra/kul/intressant om det görs vid ett löneläge kanske inte är det vid ett högre löneläge.
Citat:
Fall1- Med andra ord förstör kollektivavtalen dynamiken. Vilket är vad många påstår.
Därmed gäller:
Fall1 - Problemet är att vi då får arbetslöshet om vi har sticky wages (iaf enligt gällande marknadsortodoxi). Vid perfekt konkurrens kommer lönerna anpassas nedåt.
Fall2 - Här finns inga problem, marknaden kommer att anpassa/pressa lönerna uppåt.
Fall1 - Problemet är att vi då får arbetslöshet om vi har sticky wages (iaf enligt gällande marknadsortodoxi). Vid perfekt konkurrens kommer lönerna anpassas nedåt.
Fall2 - Här finns inga problem, marknaden kommer att anpassa/pressa lönerna uppåt.
Fall2- Om detta vissa läkare säger att deras lön är artificiellt låg. Marknaden pressar inte upp lönen och det finns gott om studenter som vill bli läkare.
Citat:
Skulle bidrag, som gör att man kommer upp i inkomst som går att leva på, förstöra dynamiken jag är ute efter?
Det egentliga problemet är vad vi ska göra med de människor som tjänar så lite pengar att de inte har råd med någonstans att bo, mat för dagen och kläder på kroppen? Jag kan tycka att det inte är värdigt vårt samhälle, med den höga materiella nivå vi har, att vissa invånare ska leva i fattigdom.