Citat:
Ursprungligen postat av savann
Poängen med historien är helt enkelt att de goda och finkänsliga judarna är lika mycket rasister som vilken svennebanan som helst. Frågan är snarast varför det här skulle vara en nyhet.
Vet inte om du menar att poängen med rapporteringen från TV4:s sida är att klargöra för tittaren att israeler är rasister eller om det är så du som tittare uppfattar poängen, oavsett TV4:s intentioner.
Min teori är att TV4 vill visa på skillnaden mellan israelisk och exempelvis svensk rasism, släta över den. Det finns vissa passager i rapporteringen som får mig att tro det. Ska försöka klargöra vad jag tycker skiljer detta inslag (från israel) från andra inslag om rasism (från övriga världen).
Den (rasismen) förklaras inte med rädsla, fobi, inskränkthet, låg utbildning eller uppväxt på landet utan på reella motsättningar mellan två grupper, flyktingarna plundrar och våldtar, judarna bränner och krossar som svar.
Lägg märke till hur reportern betonar antalet flyktingar som korsar gränsen, det görs en grej av att det är massinvandring det handlar om, har du någonsin hört den ursäkten i svensk television när svensk "rasism" behandlas?
Kvinnan som får uttala sig konstaterar att israel är ett judiskt land, reportern har inga invändningar mot det utan följer upp konstaterandet med att redogöra för hur många afrikaner som flytt till landet. Överför det till ett reportage om Sverige så förstår du hur udda inslaget är.