• 1
  • 2
2012-06-21, 15:15
Medlem
Hej. Jag har en fråga som jag hoppas någon av er kan svara på. Gärna snabbt! Jag fotar för agilitylandslagets räkning och bilderna lägger jag upp i en grupp på Facebook. Nu menar vissa att alla bilder jag lägger upp på Facebook är fritt fram för alla att använda. Stämmer det? Ange gärna lagrum! Gäller upphovsrättslagen även här? I sådana fall kommer jag istället lägga upp dessa bilder på min egen hemsida då jag inte vill att kreti och pleti ska sno mina bilder. Det händer hela tiden nu och de påstår som sagt att de har rätt att använda sig av alla bilder som läggs upp på Facebook. Jag trodde att det bara var Facebook som företag som hade liknande rättigheter att använda bilderna.

Tacksam för svar: Göran Elmertoft
Elmertoft-Foto.se
Citera
2012-06-21, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyoo
Hej. Jag har en fråga som jag hoppas någon av er kan svara på. Gärna snabbt! Jag fotar för agilitylandslagets räkning och bilderna lägger jag upp i en grupp på Facebook. Nu menar vissa att alla bilder jag lägger upp på Facebook är fritt fram för alla att använda. Stämmer det? Ange gärna lagrum! Gäller upphovsrättslagen även här? I sådana fall kommer jag istället lägga upp dessa bilder på min egen hemsida då jag inte vill att kreti och pleti ska sno mina bilder. Det händer hela tiden nu och de påstår som sagt att de har rätt att använda sig av alla bilder som läggs upp på Facebook. Jag trodde att det bara var Facebook som företag som hade liknande rättigheter att använda bilderna.

Tacksam för svar: Göran Elmertoft
Elmertoft-Foto.se

Kan du länka till bilder, se vad det är som lånas.
Citera
2012-06-21, 15:35
Medlem
Visst kan jag länka till bilder! Det lägger upp bilder på sina sidor på Facebook, dock utan tillåtelse. Är det ok?
Citera
2012-06-21, 15:37
Medlem
Tomillidoms avatar
Inte enligt PUL lagen
Citera
2012-06-21, 15:45
Medlem
breeze420s avatar
Så fort du lägger upp en bild på Facebook tillhör den just Facebook. De äger alla rättigheter till din, numera deras bild. Så ifall Facebook säger att det är ok så är det det. Men jag tror inte att de ger tillstånd i små fall som detta.
Citera
2012-06-21, 15:53
Medlem
Att publicera bilder på facebook bryter nog inte det minsta mot pul, då det garanterat räknas som "blogg". Vilket flera rättsfall visat är tillåtet.

Därimot, så kan personen som kopierar din bild begå upphovsrättsbrott, vilket både enligt lag och facebooks regler otillåtet, Därimot är även detta tveksamt då facebook har funktioner för att "stjäla" bilder som profilbild och coverbild utan att göra något annat än att klicka "Använd som profilbild". Så stäng av att folk får ta dina bilder, om dom aktiv sparar ner bilden på datorn och laddar upp igen så begår dom sjävklart ett brott.
Citera
2012-06-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Så fort du lägger upp en bild på Facebook tillhör den just Facebook. De äger alla rättigheter till din, numera deras bild. Så ifall Facebook säger att det är ok så är det det. Men jag tror inte att de ger tillstånd i små fall som detta.

Stämmer inte riktigt, upphovsrätten behålls av personen som ägde den från början. Publiceringsrätten kan inte ges vidare tilll tredjepart så att facebooks tillstånd är meningslöst då det saknas av upphovsrättspersonen.
Citera
2012-06-21, 15:57
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomillidom
Inte enligt PUL lagen

Vad har PUL med detta att göra?
Citera
2012-06-21, 17:05
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Stämmer inte riktigt, upphovsrätten behålls av personen som ägde den från början. Publiceringsrätten kan inte ges vidare tilll tredjepart så att facebooks tillstånd är meningslöst då det saknas av upphovsrättspersonen.

Står i Facebooks avtal som du har gått med på. Klart man kan sälja eller ge bort rättigheterna för någonting..
Citera
2012-06-21, 17:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Står i Facebooks avtal som du har gått med på. Klart man kan sälja eller ge bort rättigheterna för någonting..

Nej, man kan inte ge bort upphovsrätten.
Nej, facebook tar inte över några rättigheter.
Citera
2012-06-21, 22:26
Medlem
Tomillidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Vad har PUL med detta att göra?
Allt.
Du har inte tillstånd att publicera bilder på personer som inte vill visas.
Personuppgiftslagen.
Citera
2012-06-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomillidom
Allt.
Du har inte tillstånd att publicera bilder på personer som inte vill visas.
Personuppgiftslagen.

men den här personen fotar väl mest hundar?
och vadå inte vill visas -vilken fotograf på valfri tidning om tar en bild över sergels torg frågar all där om de ger sin tillåtelse till att bilden publiceras på tidningens framsida?

har jag missat nått eller är du helt ute och seglar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in